Har internet via elpluggar ut till garaget. Fungerar utmärkt förutom när jag pluggar i kinaladdarna till barnens fyrhjulingarna, då dör det helt. Teorin är att laddaren skickar ut så mycket skräp i nätet att signalen försvinner. Går det att skärma av laddaren på något vis?

En annan förklaring skulle kunna vara att avstörningsfiltren helt enklelt kortsluter överföringen. En variant är att använda en annan fas för överföringen. Detta förutsätter att garaget har trefasmatning.

Lite OT
Att överföra telefon och data via elnätet har varit en gammal dröm det har pratats om i 30-40 år. Men den har aldrig fått någon större utbredning p.g.a ostabil och oförutsägbar överföringskvalitet. Det är för många faktorer som står utanför tele - dataleverantörens kontroll i en sådan överföring.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det finns troligen enkla filter, men som Tobbe påpekar så är risken att de gör saken värre. Man kan få en rätt garanterad avstörning med UPS av hög klass. Den omskapar din 50Hz 230, via 12V batterier. Enklare UPSer släpper igenom nätspänningen (och störningar) och kopplar bara in batterierna när nätet försvinner.

Men UPS i den klassen jag syftar på kostade typ 20 - 30 000 sist jag handlade på jobbet, men det är mer än 10 år sedan, så det kan ha hänt en del med priserna.

Spelar ingen roll vilken fas dom sitter på, så fort laddaren kopplas in dör det......

Det finns Homeplug-enheter med ett 230V-uttag. I vissa fall är dessa filtrerade just för att undvika den typen av problem. Tanken är att en ansluten strömförbrukare då inte ska kunna störa dataöverföringen. Hur bra det fungerar i praktiken vet jag inte.

Det är inte möjligt att prova med en annan laddare?

Nä inte direkt. Är 36v laddare så ingen dussingrej direkt. Har försökt fundera ut något klurigt sätt att skifta mellan serie och parallellkoppling på batterierna. Då kan jag använda dom vanliga mc-laddarna.

Gräv ner en nätverkskabel istället.

Jag fick montera ett nätfilter "baklänges" till en TV för att det skulle fungera

Kan du inte lösa internet till garaget på något bättre sätt? Dra ut en kabel, wifi eller wifi riktantenner allt beroende på avstånd.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Skaffa ny laddare för några hundringar.

skanse skrev:
Kan du inte lösa internet till garaget på något bättre sätt? Dra ut en kabel, wifi eller wifi riktantenner allt beroende på avstånd.
Precis. "Homeplug" är dömt. Får det det att funka nu, så kommer det benhårt att krångla senare, när du minst anar eller kan lura ut vad det beror på. Allt annat är bättre och det blir antagligen billigare i längden att fixa en riktig accessteknik än hålla på och felsöka, fixa och dona.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.