Ska försöka förklara så begripligt som möjligt då jag inte e utbildad elektriker men gått elektronik med introduktion i starkström så lite kanske jag kan förklara :/ . huset är från början av 1900 talet och matas till huvudskåpet där det sitter 3st 25 A säkringar (keramik) och 3st eftermonterade 16 A automat säkringar till 3 fas uttaget i carporten. därefter matas ett äldre plåtskåp med keramik säkringar övervåningen och ett likadant fast mindre elvärmen som är 400 v oljeradiatorer (avslagen då jag har luftvärmepump) därifrån går en osäkrad tjock svart kabel (stigare?) till en "huvudbrytare" på nedervåningen och därefter ett nyare norm central (tror jag det heter iaf) med jordfelsbrytare och automat säkringar, detta matar nedervåningen. med badrum, kök, luftvärmepump m,m. alla "tunga" belastningar såsom varmvattenberedare, pump, spis, luftvärmepump, kyl/frys förutom elradiatorerna matas från undervåningen.

Idag upptäcktes något som troligtvis funnits länge men inte "märkts av" direkt. frugan skulle ladda perkulatorn (kaffekokare för er som inte vet) samtidigt som hon håller i perkulatorn som har ett hölje av stål tar hon i vattenkranen och får sig en stöt. inte jätte stark men tydlig nog för att hennes hon skall känna av den. känslan i handen är ungefär lika stark som när man slickar på ett 9v batteri fast i handen istället, givetvis tror jag ju att felet ligger i perkulatorn då jag mellan perkulator och vattenkran får en spänning på 53v (billig multimeter). inget konstigt bara att kasta den men kommer senare på att jag även känt stötar från datorn (macbookpro) med metall hölje då jag suttit och skrivit vid spishällen, mäter då mellan JORD och vattenkran, 53v (!) kollar några fler uttag som går från samma central, 53v där med på alla. med andra ord är jorden strömförande. gör likadant på övervåningen (som matas av det gamla skåpet) fast jag drar en sladd från kranen så jag få samma jordpunkt, där är krypspänningen mellan JORD och KRAN 1-3V. ska den inte vara 0 (noll) om allt är rätt?

i ett försök att hitta felet mäter jag på nedervåningen (nya skåpet med jfb och aut säkringar ) mellan JORD och KRAN samtidigt som jag tar bort ev belastningar. v.v samma, spis samma, kyl/frys samma osv MEN när jag drar ur luftvärmepumpen sjunker det till 5V ?? och när jag stoppar i den igen blir det 53V direkt, detta oavsett om den är igång eller avstängd. kopplar den i ett gren uttag och möter på jord direkt efter lvp, där är spänningen mellan JORD och KRAN 90v (!!!)

om jag kopplar pumpen på ett uttag på övervåningen (gamla skåpet) är spänningen 1-3v som innan mellan jord å kran..

pratade med en bekant som är elektriker (innan jag upptäckte lvp) och han trodde det kunde vara att det är dålig kontakt på nolla/jord i skåpet och att d är såpass lite smygström så att jfb inte bryter.

vad tror ni? kan det vara skåpet eller är det lvpumpen? som förövrigt är 1 år gammal.

detta är givetvis inget jag kommer pilla med utan en behörig elektriker får komma hit och helst felsöka hela huset för nu litar ja inte ett skit på den mer.

men frågan är ändå, är det skåpet eller kan det vara pumpen för isof finns ju fabriksgaranti och installatörsgaranti (elr vad det heter) eller är det troligare att det är skåpet/elinstallationen i huset??

bör jag passa mig tills elektrikern kommit hit? (kommer samtidigt be honom koppla jfb och byta ut den gamla centralen) eller ska jag ringa luftvärmepumps installatören?

om du provar med den gamla klassikern att vända kontakten, blir det någon skillnad? Nu sitter det antagligen ett switchat nätagg i pumpen, så det kanske inte spelar ngn roll. Å andra sidan.... i switchade nätagg sitter det kondensatorer mot jord, detta för att sekundärsidan flyter och kan sticka iväg annars. Är det ngt mer som jordar från värmepumpen? Tänker om det blir en jordslinga någonstans? Sånt kan ställa till mycket kul.Eller ligger inne/utedel så att det kan induceras en spänning i den slingan? Ligger den parallell med någon annan matning?

Nu spånar jag bara bland konstiga jordfenomen jag stött på tidigare..... Detta tillsammas med en dålig jord kan ställa till.

Låter som att en kontinuitetsmätning av skyddsjorden är aktuellt.. Om luftvärmepumpen kan få skyddsjorden att "flyta iväg" så är det mest troligt avbrott på skyddsjord mellan uttag och central, eller i centralen.

• Gilla
ja73 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle gissa på att jordledaren någonstans saknar kontakt med centralen. Vad det än blir för fel på luftvärmepumpen skall det inte kunna bli den spänningen mellan skyddsjord och sann jord mer än högst tillfälligt innan säkringen löser. Jag skulle nästan råda att inte alls använda de uttag som beter sig underligt innan du fått det hela uppkollat.

Ja, undvik att använda uttagen.
Att använda dubbelisolerade apparater i uttagen bör inte utgöra någon fara dock.

Du ska inte öppna centralen ändå...? ;)

Du kan ju mäta spänning mellan nolla och jord i uttagen och se hur det ser ut. några volt är väl inga konstigheter där, men det kan ge en indikation iallafall om det är en mycket hög spänning. som det skrevs ovan av någon annan så skall det inte kunna uppstå sådana spänningar i en bra jord, men......

provat att vända kontakten har jag ej provat, antog att det inte skulle spela någon roll då det är växelström(?) det ligger inget annat på samma kontakt, hur det är med just den fasen vet jag inte vad som mer ligger där.

kontinuitetsmätning (svårstavat å ännu mer svår uttalat :P ) är det förenklat en "avbrottsmätning" för att se om det föreligger att brott någonstans?

men om jorden skulle vara borta i centralen så måste det väl vara mellan nollan å jorden i centralen som felet skulle vara? för om jorden skulle vara borta mellan centralerna skulle väl nollan också vara borta eller minns jag helt fel? (nolla å jord är ihopkopplade i centralen?)

är det normalt med viss spänning på jordledaren??

mätte i uttaget (ej centralen) mellan fas o nollan 231v
mellan ? å jord 45v
mellan andra ? å jord 175v

Redigerat:
dareallinkan skrev:

mätte i uttaget (ej centralen) mellan fas o nollan 231v
mellan ? å jord 45v
mellan andra ? å jord 175v
Viss spänning mellan nolla och jord är normalt. 45 volt är inte normalt. Inte ens i närheten. Skruva ur säkringen som matar uttaget med värmepumpen.

Nolla och jord sitter ihop någonstans. I centralen eller tidigare.

Mikael_L
dareallinkan skrev:
Mellan nolla och jord är någon tiondels volt spänningsskillnad ganska normalt då anläggningen är i drift och det flyter lite strömmar i nollan.
Börjar det röra sig om några volt är det ett tecken på att något kan vara fel.

Precis som skrivits ovan har du ingen skyddsjord i funktion, och vad det verkar gäller det hela den nya centralen. Kanske pga anslutning av JFB där och glömda förbindningar eller byglar för PE-plintar.

Du kan öppna kåpan och ta några bilder så kan du få svar, men se till att det fixas ganska omgående.

Redigerat:
VikHe skrev:
Du ska inte öppna centralen ändå...? ;)
jo men då får vattenfall ta bort både stolpar å kabel fram till huset först :P

om jag tänker rätt nu så borde felet med andra ord ligga i centralen på nedervåningen för på övervåningen är det ju "bara" 1-3v (vilket jag tolkar som e normalt) då behöver kanske elektrikern "bara" (!) riva isär på neder våningen.

ska jag iom detta utgå ifrån att alla uttag på den centralen är "ojordade" vilket isof inkluderar hela badrummet köket m,m. det kan ju isof blir riktigt "spännande" eftesom båda rummen innehåller bl,a vatten :/ känns som elektrikern får komma hit snabbt som attan......

GK100 skrev:
Precis som skrivits ovan har du ingen skyddsjord i funktion, och vad det verkar gäller det hela den nya centralen. Kanske pga anslutning av JFB där och glömda förbindningar eller byglar för PE-plintar.

Du kan öppna kåpan och ta några bilder så kan du få svar, men se till att det fixas ganska omgående.
skrev visst omvaranndra lite där
men får jag det? och kan jag göra det riskfritt om jag bryter huvudströmmen in i huset?

kan isof göra det i morgon då det finns lite ljus, bryter jag all ström nu så blir det väälddigt mörkt ...

Är det en modern normcentral kan du demontera kåpan utan större risk, även med spänning på.

Undvik att röra något på insidan bara om du är osäker.
Vill du vara helt säker så bryt!

Det som kan hända om man vänder på kontakten beror helt på apparaten. Det är mycket riktigt växelspänning, som ligger mellan fas och nolla. Nollan skall vara kopplad till jord längre bort i systemet. Om du har en apparat som läcker ström till jord från ena stiftet och det stiftet sitter på fas, så får du fas till jord. Om man då vänder kontakten så att fas/nolla byter plats så är det nollan som läcker till jord, och där skall det inte finnas någon spänning att ta av.

Beklagar att jag inte lyckas förklara bättre, mina pedagogiska kunskaper är inte de bästa.

Att man får en viss spänning mellan nolla och jord beror bland annat på att det induceras spänningar och det du mäter på är en spole (noll-ledare > central > jordledare, och denna spole ligger mitt i ett magnetfält :-) . Lite som en transfomator liksom.

Nu är det ju uppenbarligen ett fel i jorden, och dessa fenomen skall inte uppstå.....

Redigerat:
Gör inget om du känner dig osäker men är det en modern normcentral och kanske tom i plast är det i princip ofarligt med spänning på, och med huvudbrytaren av är det helt säkert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.