Mikael_L
De två svarta ska in på ingången märkt L

Den bruna på en pil, den vita på andra pil

Anslutningarna märkt X, har ingen funktion i brytaren, kan användas för att koppla något annat om elektrikern har behov av det.

Tack! Jag provar och återkommer

Mikael_L
Sen ser jag på en bild att du slarvar. Kardeler av koppar sticker ut. Tar dom i metallramen i framtiden så blir det strömförande.

Slarva inte.

• Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Nu fungerar allt! Tack så hemskt mycket för all hjälp!

Vet inte om jag fattar bilderna rätt. Men dte såg ju ut som de svarta satt ihop redan, när det inte fungerade.

Jo det gjorde dom med. Jag satte dom sen i samma hål och då fungerade det.

Fast då bli jag lite orolig. Det borde ha fungerat redan innan. Detta tyder på att du har eller hade en dålig koppling. Om trådarna inte gör ordentlig kontakt så kan det bli varmt och börja brinna. Det uppstår i så fall när du kopplar in något med hög förbrukning i något av de uttag som inte fungerade.

• Gilla
SkaneErik och 1 till
  • Laddar…
I
Mikael_L skrev:
De två svarta ska in på ingången märkt L

Den bruna på en pil, den vita på andra pil

Anslutningarna märkt X, har ingen funktion i brytaren, kan användas för att koppla något annat om elektrikern har behov av det.
Enligt K&K har elektrikern behovet om han ska koppla vidare. :)

"Strömställarens anslutningar är märkta för att tydligt visa hur inkopplingen ska göras. Anslutningen som är märkt L, P eller pil in är för fasledaren. Utgående anslutningar till tändtrådar är vanligen märkta med pil ut. Anslutningarna märkta med X är inte anslutna i strömställaren, utan kan användas som kopplingsplint för vidarekoppling av passerande ledare."

Jag får ta tillbaka en del, kanske, de menar kanske en annan fas. Jag ser inte strömbrytaren som en kopplingsdosa, har ett svagt minne av att man inte fick göra så förr, verkar som man får det numera.
Var den äldre brytaren i så fall från förbudstiden men dragningen från nyare tid kan det förklara att de var kopplade så som TS beskrev.
( sen kan man ju ha synpunkter på "dosan" )?

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.