Byggahus.se

FK till LED ?

1. P
    Medlem Nivå 17
    Fick ganska så mycket slang med FK över och har dragningen till LED spottarna kvar, konstanström. Finns det någon nackdel med att använda FKn ?

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Den fungerar utmärkt elektriskt men kan vara lite knölig att koppla, men det beror naturligtvis på hur ledningarna ska anslutas/kopplas.

3. S
    Allvetare · Nivå 11
    Det tro jag inte.

4. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Tillverkare förespråkar flerkarderlig kabel pga. av skineffekten, men jag som elektriker avråder från FK mest för att det är knöligt att använda plus att det inte är lika tydligt i en dosa att det handlar om LED.

Dessutom var jag på en felsökning en gång där elektrikern hade använt FK till 1,2W LED-spottar och använt presskarvhylsor mellan anslutningskabeln på spottarna och FK:n.
    Symtomen var att vissa spottar slutade fungera i bland och så. Jag kontrollerade alla skarvar och det verkade sitta bra allt, testade byta drivdon och fick det inte att funka 100%igt. Slutade med att jag bytte allt kablage till RQUB som är mer lämpat och då löste sig allt!

//Patrik

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Skineffektan kan vi nog bortse från när det gäller ledbelysning.

6. P
    Medlem Nivå 17
    Använder Wago 222 så då ska det väl inte vara något problem med olika ledararea?
    Ingen risk att blanda ihop det då utgången från Jolly drivern går direkt till första led och alla kommer att sitta i kopplingsdosor. Har också sett att det rekomenderas RK eller RQUB men värme borde väl inte vara något problem här?
    Vad brukar man ha till dimmern 0-10 V ? Står nåt kryptiskt om dubbelisolerad i Jolly manualen.

7. T
    Medlem · Nivå 16
    Skineffekten är lika i solida och flertrådiga ledare och spelar absolut ingen roll i små areor. Kommer du upp till 500 mm2 så kan skineffekten vara intressant men igen, ingen skillnad mellan solida och flertrådiga ledare. Endast s k Millikenledare kan minska skineffekten.

8. S
    Medlem Nivå 7
    Och i synnerhet när det är likström ;)

• Laddar…
  9. P
    Medlem Nivå 17
    Kan bara meddela att det blev alldeles lysande 😄

10. S
    Medlem Nivå 9
    Jag har fått problem att ansluta FK 1,5mm2 till plintarna i Jollydrivers då dessa var gjorda för betydligt klenare kablage.

11. P
    Medlem Nivå 17
    1,5mm2 gick precis att få i men 1mm2 hade varit lättare. Löjligt små plintar på Jollyn, även för Fas och Nolla tycker jag.
    Funderar på om jag ska sätta upp två kopplingsdosor intill Jollyn och dra klenare kabel sista dm.

12. S
    Medlem Nivå 9
    På sekundärsidan kan detta vara OK, men på primärsidan får du i så fall anpassa säkringen för det klenaste kablaget.

13. P
    Medlem Nivå 17
    Ja det blir ju svårt då LED drivern ligger på samma säkring som lite andra uttag. Då får det vara som det är.

14. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Nej då, 0.75 mm² är inte klent så det kan du använda, för det är ju en anslutningskabel, t.o.m kort sådan.

• Laddar…