Tack så mycket, mina kära "kollegor" för era "givande" kommentarer ....det som jag var ute efter är råd och tips men fick istället citater från föreskrifter som jag har redan tagit del av genom ombudsmannen på EON. Måste tyvärr konstatera att det handlar uteslutet om kundens skyldigheter gentemot Hans Majestat leverantören. Det känns ju tråkigt att Sverige lever fortfarande i leverantörens diktatur.. I den andra världen säger man att kunden har alltid rätt, men inte i Sverige...

HSP skrev:
Har jag missat något?
"Om elnätsföretaget vid inkoppling eller besiktning upptäcker felaktigheter i konsumentens anläggning, ska elnätsföretaget underrätta konsumenten om detta."
Inte är väl detta ändrat???

3.14 verkar finnas kvar hos de flesta nätägare om man kikar i deras aktuella avtal.

Hittade följande avtalsvikor hos e.on

3.14 finns med där också

[länk]
De kan inte göra någon besiktning av kundens anläggning, förr fanns den möjligheten pga att deras ansvar då lagligen sträckte sig längre. Det är närmast att se denna skrivning som en relik från IBL77-tiden och förordningar daterade 1975, 1998 tog ESV bort den förskriftsmässiga möjligheten. Och i nutid strävar väl alla efter att följa handbok AMI för dessa fallen så att i princip alla som verkar inom detta "tänker" lika.

Det de får besiktiga är deras servis med tillhörande anslutning och mätarplatsen och i våra BH-fall då oftast fysiskt samma plats/punkt. Vid första anslutning får även en besiktning ske av anslutningspunkten och mätplatsen så att en säker anslutning och tryggad mätning av energi kan ske. Även då tillse att ansluten anläggning är kontrollerad i betryggande omfattning före drifttagning men det är närmast en fråga mellan installatör och anläggningsinnehavare. Innehavaren övertar den före spänningssättning av installatören i betryggande omfattning kontrollerade anläggningen och ansvarar därefter.

På liknande sätt får de inte heller bryta en i deras uppfattning farlig abonnentanläggning, bara meddela tillsynsmyndighet och invänta beslut.

Nick1971 skrev:
....det som jag var ute efter är råd och tips men fick istället citater (sic) från föreskrifter som jag har redan tagit del av genom ombudsmannen på EON.
Du ställde ju frågan om du skulle ha en chans att få rätt mot EON, så vi citerade bla tillämpligt regelverk. Men OK, vill du ha det svart på vitt så är det direkta svaret på din fråga: "Nej. Du har ingen som helst chans att få rätt mot EON. De har både regelverket och förhandlingspositionen på sin sida".

Det är klart vi kunde skrivit det också, men jag tror inte det blivit en kortare diskussion eftersom följdfrågan; "Varför då, då?" är lika självklar som berättigad.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Nick1971 skrev:
Tack så mycket, mina kära "kollegor" för era "givande" kommentarer ....det som jag var ute efter är råd och tips men fick istället citater från föreskrifter som jag har redan tagit del av genom ombudsmannen på EON. Måste tyvärr konstatera att det handlar uteslutet om kundens skyldigheter gentemot Hans Majestat leverantören. Det känns ju tråkigt att Sverige lever fortfarande i leverantörens diktatur.. I den andra världen säger man att kunden har alltid rätt, men inte i Sverige...
Du har fått många råd och tips, arbeta i rätt ordning så kostar det dig inget från EON. I just dessa fall är det inte så mycket av kunden har rätt osv det går tillbaka på leverantörens strikta ansvar fram till given punkt och sen rätten att debitera för överförd elektrisk energi. Förstår att du kan känna det surt men i detta fallet är det ganska klart och enkelt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nick. Om det finns någon notering om slopande av avgiften på dig som kund hos e.on borde det inte vara några problem för dem att ta bort avgiften, frågan är om personen du talade med antecknade det.

normalt debiteras kunden en avgift om e.ons personal åker ut på felsökning och det visar sig vara fel på kundens anläggning. En elinstallatörer anlitad av dig får lov att bryta plomberingarna för att utgöra arbete där men han ska anmäla det till nätägaren att så är gjort så att de kan plombera igen.

GK100 skrev:
De kan inte göra någon besiktning av kundens anläggning, förr fanns den möjligheten pga att deras ansvar då lagligen sträckte sig längre. Det är närmast att se denna skrivning som en relik från IBL77-tiden och förordningar daterade 1975, 1998 tog ESV bort den förskriftsmässiga möjligheten. Och i nutid strävar väl alla efter att följa handbok AMI för dessa fallen så att i princip alla som verkar inom detta "tänker" lika.

Det de får besiktiga är deras servis med tillhörande anslutning och mätarplatsen och i våra BH-fall då oftast fysiskt samma plats/punkt. Vid första anslutning får även en besiktning ske av anslutningspunkten och mätplatsen så att en säker anslutning och tryggad mätning av energi kan ske. Även då tillse att ansluten anläggning är kontrollerad i betryggande omfattning före drifttagning men det är närmast en fråga mellan installatör och anläggningsinnehavare. Innehavaren övertar den före spänningssättning av installatören i betryggande omfattning kontrollerade anläggningen och ansvarar därefter.

På liknande sätt får de inte heller bryta en i deras uppfattning farlig abonnentanläggning, bara meddela tillsynsmyndighet och invänta beslut.
Ja då är jag med:) Jag menade / trodde inte att de gör en besiktning av hela kundens anläggning.
Utan endast en "kontroll eller besiktning" vid ansluningspunkten & mätarplatsen.
ganska vanligt vid misstanke om otillåten kraftavledning

Vet att flera kunder fått bygga om sina mätarplatser och kompletterat med mätplintar, vid verifiering av mätsystem (gäller effektabbonemang/ strömtrafo mätning)
men det är en helt annan sak.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.