6 602 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Tappat spänning i uttag och lampor
Hejhej hallå,
Alla el kunniga.
Vi har tappat spänning i uttag och lampor och jag undrar om felsökning på problemet. Förmodligen inträffade felet när en sockerkaka skulle mixas till. Hustrun säger att det blinkade till i lampor vid tillfället. Ett tag senare märkte jag att lampor och utrustning som har denna gemensamma säkring inte fungerar. Halogen lampor glöder, ledlampor tänds i 2-3 sek och slocknar. Spänning i uttag är 30-40 volt, fas-nolla.
Tacksam för hjälp.
//Anders
Alla el kunniga.
Vi har tappat spänning i uttag och lampor och jag undrar om felsökning på problemet. Förmodligen inträffade felet när en sockerkaka skulle mixas till. Hustrun säger att det blinkade till i lampor vid tillfället. Ett tag senare märkte jag att lampor och utrustning som har denna gemensamma säkring inte fungerar. Halogen lampor glöder, ledlampor tänds i 2-3 sek och slocknar. Spänning i uttag är 30-40 volt, fas-nolla.
Tacksam för hjälp.
//Anders
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du har troligen bränt en huvudsäkring. Titta ute i mätarskåpet.
Ingen säkring har gått. Annan el-utrustning på samma fas fungerar. Misstänker kontaktfel någonstans i den felaktiga slingan, eftersom spänningen varierar. Mäter ibland 0v, ibland ~40v och ibland ~100v. Kan vara anslutning i proppskåpet som har lossnat.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 157 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 157 inlägg
Kan vara en kabel i en dosa i slingan som gått av, det hä.der ibland att ledare skadas vid skalning och senare vid belastning går av
kontrollera kopplingsdosor ,dra i de olika trådarna och se att de sitter anslutna ordentligt
det skadar inte att kolla samtliga dosor och uttag......
Bryt strömmen före för säkerhets skull
kontrollera kopplingsdosor ,dra i de olika trådarna och se att de sitter anslutna ordentligt
det skadar inte att kolla samtliga dosor och uttag......
Bryt strömmen före för säkerhets skull
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är visserligen fullt möjligt att du har en tråd som ramlat ur någonstans. Men det låter mer som en säkring i en trefasgrupp. Dvs. antingen en huvudsäkring eller om köket matas via en trefasgrupp, att en säkring gått i gruppen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Börja med att byta huvudsäkringarna så att vi är 100% att dom är hela.
Sen är frågan vad du har för gruppsäkringar, dvärgbrytare eller smältsäkringar? Dvärgbrytaren kan vara trasig, fast än vippan inte har flippat ner och lika så en smältsäkring kan ha gått även fast än färgplutten sitter kvar på plats.
Bäst att göra oss klar med hur detta ligger till innan man öppnar dosor och börjar rycka i trådar.
//Patrik
Sen är frågan vad du har för gruppsäkringar, dvärgbrytare eller smältsäkringar? Dvärgbrytaren kan vara trasig, fast än vippan inte har flippat ner och lika så en smältsäkring kan ha gått även fast än färgplutten sitter kvar på plats.
Bäst att göra oss klar med hur detta ligger till innan man öppnar dosor och börjar rycka i trådar.
//Patrik
Tack för alla tips.
Det var en av inkommande huvudsäkringar som sprängts!!
Bottenstycket följde med säkringen då jag skruvade ur den och föll i 3-4 delar senare. Säkringen i 2 delar.
Detta p.g.a. dålig kontakt med 'bottenstycket' under en längre tid. Ytan om säkringen har kontakt med var 1-2 mm tjock.
Den dåliga kontakten orsakade svetsloppor på bottenstycket mot säkringen.
Elektrikern som bytte delen, kollade även de övriga, som också var lösa. Allt byttes och drogs fast hårdare.
Han gav ett seriöst intryck.
Vi passar på att byta hela proppskåpet i samma veva. Känns läge i en kåk på drygt 35 år.
Lägger då om lasterna mellan faserna också.
//Anders
Det var en av inkommande huvudsäkringar som sprängts!!
Bottenstycket följde med säkringen då jag skruvade ur den och föll i 3-4 delar senare. Säkringen i 2 delar.
Detta p.g.a. dålig kontakt med 'bottenstycket' under en längre tid. Ytan om säkringen har kontakt med var 1-2 mm tjock.
Den dåliga kontakten orsakade svetsloppor på bottenstycket mot säkringen.
Elektrikern som bytte delen, kollade även de övriga, som också var lösa. Allt byttes och drogs fast hårdare.
Han gav ett seriöst intryck.
Vi passar på att byta hela proppskåpet i samma veva. Känns läge i en kåk på drygt 35 år.
Lägger då om lasterna mellan faserna också.
//Anders
Klicka här för att svara
