Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vad du än gör så glöm inte nollan.
Då pajar hällen.
(Det gjorde min elektriker, 3000 kr åt helvete på 5 sekunder)
Annars så kan jag inte sånt här.
Då pajar hällen.
(Det gjorde min elektriker, 3000 kr åt helvete på 5 sekunder)
Annars så kan jag inte sånt här.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ja, plint 2-3 ska byglas enligt det nedre/mittersta inkopplingsalternativet för två faser, nolla och skyddsjord, fyra ledare, ingen får glömmas.
Det ska alltså vara två olika faser, inte bara två olika säkringar i centralen, vilket alltså kräver trefas indraget i huset. Antar att du vill ha den tredje fasen till en ugn, eller att kabeln till spisuttaget bara har fyra ledare?
Skyddsjord och neutral ska vara sammankopplade i centralen om centralen är matad med s.k. TN-C, fyrledare med gemensam nolla och skyddsjord (kallas PEN). Skyddsjord och neutral ska däremot inte dela på samma skena, även om det inte spelar någon roll elektriskt sett. De ska ha varsin skena, fast då sammankopplade. Inkommande PEN ska vara kopplad till skyddsjordsskenan, varifrån en bygel ska finnas till N-skenan.
Det ska alltså vara två olika faser, inte bara två olika säkringar i centralen, vilket alltså kräver trefas indraget i huset. Antar att du vill ha den tredje fasen till en ugn, eller att kabeln till spisuttaget bara har fyra ledare?
Skyddsjord och neutral ska vara sammankopplade i centralen om centralen är matad med s.k. TN-C, fyrledare med gemensam nolla och skyddsjord (kallas PEN). Skyddsjord och neutral ska däremot inte dela på samma skena, även om det inte spelar någon roll elektriskt sett. De ska ha varsin skena, fast då sammankopplade. Inkommande PEN ska vara kopplad till skyddsjordsskenan, varifrån en bygel ska finnas till N-skenan.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Vi skall också säga att det finns (ganska rejält) gamla centraler där man bara har en skena som ju då delas av jord och nolla. Att fortsätta använda en sådan central är OK. MEN, man kan inte installera jordfelsbrytare vilket borde vara krav på efterinstallation idag (men inte är det).
Skall du ändå byta centralen så löser sig det, och se gärna till att installera jordfelsbrytare då också.
Skall du ändå byta centralen så löser sig det, och se gärna till att installera jordfelsbrytare då också.
Är du säker på att du har nollan framdragen? Det var vanligt förr att man inte drog fram nolla till spisen... om jag har förstått allt rätt jag läst här....
Kolla för annars kan det bli som KoW skriver.....
Kolla för annars kan det bli som KoW skriver.....
Klicka här för att svara

