Hej, ska plint 2 & 3 byglas för att få en korrekt 2fas installation?Spelar det någon roll att nolla jord delar skena i centralen? Är ett 4 ledarsystem utan jfb

Mvh Per
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad du än gör så glöm inte nollan.
Då pajar hällen.

(Det gjorde min elektriker, 3000 kr åt helvete på 5 sekunder)

Annars så kan jag inte sånt här.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, plint 2-3 ska byglas enligt det nedre/mittersta inkopplingsalternativet för två faser, nolla och skyddsjord, fyra ledare, ingen får glömmas.

Det ska alltså vara två olika faser, inte bara två olika säkringar i centralen, vilket alltså kräver trefas indraget i huset. Antar att du vill ha den tredje fasen till en ugn, eller att kabeln till spisuttaget bara har fyra ledare?

Skyddsjord och neutral ska vara sammankopplade i centralen om centralen är matad med s.k. TN-C, fyrledare med gemensam nolla och skyddsjord (kallas PEN). Skyddsjord och neutral ska däremot inte dela på samma skena, även om det inte spelar någon roll elektriskt sett. De ska ha varsin skena, fast då sammankopplade. Inkommande PEN ska vara kopplad till skyddsjordsskenan, varifrån en bygel ska finnas till N-skenan.

Hej ja dom delar skena nolla,jord! finns bara 2faser framdraget! Så får bli bygling och 2fas till central ska bytas! Tack för hjälpen!

Mvh

Vi skall också säga att det finns (ganska rejält) gamla centraler där man bara har en skena som ju då delas av jord och nolla. Att fortsätta använda en sådan central är OK. MEN, man kan inte installera jordfelsbrytare vilket borde vara krav på efterinstallation idag (men inte är det).

Skall du ändå byta centralen så löser sig det, och se gärna till att installera jordfelsbrytare då också.

O
Är du säker på att du har nollan framdragen? Det var vanligt förr att man inte drog fram nolla till spisen... om jag har förstått allt rätt jag läst här....

Kolla för annars kan det bli som KoW skriver.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.