Hur är det med de gröna halvtransparenta uttagen i plastmaterial som salufördes av företaget Variator eller något liknande namn, är de också farliga? Tror de även hade någon lösning för fasvändning för att underlätta byte av rotationsriktning på mobila maskiner.

De är farliga på samma sätt som övriga av den typen pga den bristfälliga sidokontakten för skyddsjord, däremot så klart bättre än de helt i metall som lätt kan bli spänningsförande också. Många av problemen har även uppkommit genom att man nyttjat skyddsjorden i trepoliga handskar till strömbelastad nolla som en "PEN".

Alltså "fulnollat" för att få tillgång till 230V?Vad är farligt där, vad kan hända och i vilka felfall?
En kompressor jag har sköt jfb,visade sig vara byglat mellan jord och noll i CEE donet för att ansluta till 230V uttag på kompressorn,var det därför den sköt jfb?

Skjöt jfb ska det vara.

• Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
Det är riktigt dumt och farligt att medvetet ta ut last med jorden som nolla, får man av någon anledning dålig kontakt eller avbrott där kommer de delar som är skyddsjordade bli strömförande. Det är en grundregel att efter en elcentral ska aldrig jorden leda ström vid normal drift bara skydda vid fel. Strömmen från lasten ska tas via nollan. Detta är lika fel oberoende av vilken uttagstyp som används bara det att de gamla som sagt hade dålig jordanslutning som gör riskerna större.

Och du ska som jag ser det behålla sköt om du vill använda det om en JFB som löser ut, svenska sje-ljudet kan vara besvärligt.

Genom att bygla nolla och skyddsjord ute i anläggningen så kommer ca hälften av strömmen i nollan gå i skyddsjorden istället, därav löser JFBn, precis så som den ska göra, om den inte hade löst ut hade det varit fel på JFBn.

Det som kan hända är att det blir fel på nolla/jorden så att i stället för att korsluta felströmmen led den till höljet på maskinen vilket tveklöst kan vara livsfarligt

Jag avlägsnade byglingen omedelbart och tog bort 230V uttaget,nu funkar den i fastigheter med jfb,antar att man ville ha uttag till handverktyg eller dammsugare.Tack för förklaringarna.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
sagan1 skrev:
Jag avlägsnade byglingen omedelbart och tog bort 230V uttaget,nu funkar den i fastigheter med jfb,antar att man ville ha uttag till handverktyg eller dammsugare.Tack för förklaringarna.
Att koppla en semko 17 i 3 poligt utförande med skydsledaren som Pen är bland det farligaste finns.eftersom den redan bristfälliga skyddsjordsöverföringen blir farlig även vid normalt fungerande apparater. När man har en korrekt koppling blir det först farligt när en apparat får ett jordfel. I det senare fallet kan jordfelsbrytare ge ett visst skydd.
I fallet med fusk PEN kan inte jfb användas i matande ända vilket ökar risken för personskada ytterligare. En Jfb placerad i den portabla maskinen blir i stort sett verkningslös

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.