E
elmont: Och kanske lämna en liten (handskriven?) förklaring i alla dosor där ledningen passerar, för då tror jag att även den mest stressade kommer att reagera.
23 svar · 6,3k läst
·
tommib
tommib: Precis. TS verkar också haft problem med att få bra kontakt. Därav min och andras rekommendationer om wago och en kort bit FK
55 svar · 9,4k läst
·
N
Nerre: Hur vet du att sladdarna satt rätt från början?
4 svar · 2,0k läst
F
Fattyjk: Ok då inhandlar jag det imorgon med! Tack
11 svar · 1,3k läst
·
T
TuXy: Precis, normalt sett ska faserna vara i den färgordningen. Sen spelar det väl antagligen ingen större roll på ett bastuaggregat men hade det varit en motor hade det spelat desto större roll att få rätt fasföljd. Lycka till.
3 svar · 897 läst
riob
riob: Tack vare er och god vän löste sig problemet. Pianotråden lindade vi runt en skruvmejsel för att få en bra skruvkrok sen gick det kalaslätt. Tack för hjälpen [bild]
13 svar · 8,5k läst
·
prototypen
prototypen: Grönt är skönt....
16 svar · 3,0k läst
P
Anonymiserad 151941: Brukar alltid i normalfall använda torix eller wago. detta var bara lite speciellt.
7 svar · 3,9k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Just, bra påpekande. Jag menade bara egentligen att även fast man har ett TT-system så är nollan ändå en viktig ledare om man har trefasmatning. Även om nollsläppet inte leder till någon ökad risk för strömgenomgång, så kan man ändå få spänningar/strömmar som leder till brunnen utrustning med brandrisk som följd. MEN, eftersom man typiskt inte har trefas till
14 svar · 3,4k läst
Bjurran
Bjurran: [citat] Ta med dosan till valfri större elektriker eller elbutik så får du rätt saker. Själv åker jag förbi Elkedjan här i min lilla ort och deras elektriker hjälper mig att få fram allt jag behöver. Då är det ju saker som de själva litar på att installera också och inget skräp.
6 svar · 2,3k läst
·
T
Tobbe_3: [citat] I TS fall var det en enfasmatad lägenhet i dagsläget. En möjlighet är att säkra upp till 16 a och byta ledningar mellan central och dosa till 2,5 mm2 där placerar man en liten kapsling med 2 st 10 a automatsäkringar, en för rvättmaskin samt en för övriga laster. men jag tror att min förra lösning var enklare och snyggare såvida inte dosan sitter i klädkammaren. Det brukar
8 svar · 2,2k läst
·
P
Pärran: Där kom den, tack!:thumbup:
2 svar · 710 läst
T
Thoomas: Du har helt rätt Tobbe! Kollade lite på fläktar efter mitt inlägg och insåg hur billigt det var att köpa en ny tillfällig lösning! /Thomas
2 svar · 2,2k läst
·
T
Tobbe_3: [citat] Naturligtvis är det enklare att skaffa en motor med fler poler ( lägre varvtal). Men det är det behovsstyrda luftflödet e.t.c som är grejen med varvtalsreglering. Det finns små frevensomriktare som passar motorer på några kw, dessa kan monteras på en DIN skena. Idag är dessa omriktare vanliga för att styra lite större industrifläktar. Dom finns även inbyggda i vitvaraor
8 svar · 5,5k läst
·
Müssli
Müssli: [citat] Ja, på Biltema, Jula, Bauhaus m.fl. ställen som säljer billiga spots blir variationerna stora. Det gäller även livslängden. Står det 20000 h så lyser de säkert så länge men kan börja tappa i ljusstyrka redan efter halva tiden. Kända märken garanterar samma kvalité under hela livslängden. Kör med Philips eller Osrams premium så får du rätt livslängd och kvalité på
2 svar · 3,7k läst
·
DennisCA
DennisCA: Mmmm men jag tänkte typ en spånsugsfläkt i detta fall.
6 svar · 4,4k läst
D
Danne_83: Tack så mycket för svaret och även tipset på kabel. Ska nog göra ett försök att planera om så att det istället dras inne i skåpet nu när det ändå ska dras om. Blir som flera nämnt mer överskådligt och betydligt enklare vid utbyte av drivdon i framtiden.
26 svar · 6,5k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Att saker inte är enligt praxis är ett argument som inte är helt att förakta. Det finns mycket som är tillåtet (läs: ej uttryckligen förbjudet), men som ej tillhör praxis och därför ej heller utförs. Ett exempel är ju lös kabel i vägg. Det är tillåtet, men det strider mot alla elektrikers egna yrkesheder så det är få som använder sig av det förläggningssättet. //Patrik
19 svar · 8,0k läst
S
spik99: a15, ditt bidrag till forumet är ju verkligen av hög kvalitet och har säkert hjälpt många. Två inlägg har du gjort, i bägge klagar på vad/hur någon annan skriver, det inger verkligen respekt.
21 svar · 5,1k läst
·
H
HSP: Kan det vare en av balanseringsbrickorna på rotorn som suttit löst och sedan skrapat i statorlindningen? Och orsakat en skada på lindningen med ljusbåge som följd, svårt att se men det ser lite sotigt ut. Omlindning på standardmotorer av den storleken lönar sej inte. är det en specialmotor med kostiga fästflänsar eller dyligt då kan det vara lönsamt. Omlindning är ett hantverk som
5 svar · 4,8k läst
J
jonasnjonasn: Då vet jag, tur jag inte satte i en med tre hål då.. Får bli ubåtar tills jag lyckas ta bort kabeln helt och hållet. Tack för hjälpen!
9 svar · 6,3k läst
J
John Pohlman: Jag tar 495 kr/h. Tillkommer gör 150 kr framkörningsavgift inom kommunen. Utanför kommungränsen 6.50 kr/km. Priser plus moms givetvis. Kommunen vi pratar om är Kungälv.
55 svar · 39,4k läst
T
Tobbe_3: Just femledaren "växer" en del i tjocklek. Skillnaden mellan 3 och 4 ledare är däremot liten.
23 svar · 9,1k läst
·
F
-=fullmoon=-: Jag skulle snarare säga att det blir runt en 125-150 timmar. Detta med en grundinstallation och data/tv på ett fåtal ställen. Dock ska man ha några spottar eller extra utomhus armaturer någonstans så kostar det givetvis mer. evt larm installation. golvvärme termostater osv osv. 1500/m2 skulle nästan jag säga att man hamnar på. Det hela beror på hur omfattande installationen är. Klara
8 svar · 12,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nej, man kan på sin höjd säga att "röd eller gul/grön brukar vara skyddsjord". Men det är t.ex. inte alltför ovanligt att hitta en röd som är "tändtråd", dvs har ström på sig då en strömbrytare någonstans slås på. Det var ett dödsfall p.g.a detta för en tio år sen ungefär. En elektriker hittade en röd ledare i en dosa och tänkte "Va bra, här fanns det skyddsjord!"
9 svar · 22,1k läst
P
Peter_K: Den stora kontakten på drivdornet kommer att ligga uppe på skåpet. De små spottarna till vitrindelen har små kontakter http://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/omlopp-led-spot__AA-860146-3_pub.pdf Och bänkbelysningen har också en liten kontakt som bör gå få i flexslangen men man kanske ska dra en slang per led för säkerhets skull så inte kontakten fastnar. Å andra sidan är
4 svar · 4,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Här är elsäkerhetsverkets sida om produkten, här finns lite bilder bl.a. http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsforbud/usb-laddare-med-brister/ Fler stoppade produkter går att finna här: http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Forsaljningsforbud/ Lite undrar man ju hur många farliga som inte upptäcks för varje farlig som upptäcks och stoppas ... :confused:
1 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Men som sagt du bör se till att få det där åtgärdat omgående. Just nu är det bara obehagligt. Men får du ett ordentligt fel på diskmaskinen eller fläkten så kan det bli livsfarligt.
6 svar · 7,9k läst
E
elmont: Den stora frågan är väl vem som behöver den typen av program, knappast dom yrkesverksamma och då blir nog efterfrågan rätt begränsad.
37 svar · 5,8k läst
T
Tobbe_3: [citat] Ja, Det går bra och är helt naturligt i vårat trefassystem. Att använda gemensam nolla kräver att det är två eller tre olika faser som matar.
8 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.