Byggahus.se

Vad betyder RAC på en spole ??

1. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    På en hydraulisk mojäng sitter en magnetventil, den är kopplad till ett nödstopp och blockerar oljeflödet om man trycker in nödstopp, och mojängen hade hakat upp sig.

Jag kände på spolen som normalt alltid är lite varm, men den var kall, drog av den, och tryckte på den igen, det klickade till och hydrauliken vaknade. Tog bort spolen och såg att den var lite missfärgad, typ varit väldigt varm, såg också att det stod 24V RAC.
    Gick till bilen och rotade, hittade typ 10 spolar, alla DC. Tyckte det var lite konstigt då jag varit på många sådana här mojänger, och det är alltid DC spolar.
    Försökte mäta, men stiften på mitt instrument är för grova, så jag kom inte ner i kontakten, men 4 dm bort gick sladden in i en dosa, mätte där, och det var 24V AC.
    Beställde en AC spole och for dit dan efter, satte dit spolen och sen funkade ingenting, säkringen i styrskåpet till 24V hade brunnit av. Är det glapp i kontakten tänkte jag och öppnade den, och där satt nått jag inte stött på förut, en likriktning :eek:
    Gick och hämtade en DC spole och allt funkade som det skulle.

Så frågan är, varför står det RAC på den gamla spolen ??

2. TorpAnders
    Medlem · Nivå 9
    Den är för likspänning men behöver en extern likriktare.

R = Rectified =likrikta

Mojäng...vill du specificera?

Redigerat 5 mar 2015 23:06
    • Laddar…
  3. GK100
    Medlem · Nivå 21
    RAC betyder RectifiedAlternatingCurrent dvs i ett system där manövern är 24 VAC sitter då precis som du sett en likriktare i anslutningskontakten. Spolen kommer drivas av DC men då lite högre spänning än en som är gjord för 24 VDC därför skillnad i märkning och utförande. När du provade med spole 24 VAC stack strömmen pga att de i stort sett begränsas av reaktansen induktivt vid korrekt AC drift.

Som du kör nu har spolen lite för hög spänning men rätt typ och det funkar säkert även om värmen ökar en del. Är det en sätes eller cartridgeventil? Brukar ofta vara sån likriktare på den sorten om övriga är ren AC-typ.

4. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Mojängen har inget med hus och hem att göra (detta forum), och huvudfrågan rörde ju inte själva mojängen.

Men det är en lastbrygga.

Tack för svaret.

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25