Byggahus.se

Ny termostat till bastu

1. M
    Medlem Nivå 3
    Vårt bastuaggregat har nu gått sönder och lyckades felsöka att problemet låg hos termostaten. Går den att laga eller vart köper jag ett nytt till bra pris? Hittade ett nytt för 800kr men känns inte så värt när aggregatet är gammalt och ett nytt kostar cirka 1500kr!

Modellen är Millu.
    Har någon ett gammalt aggregat som ska kastas så köper jag gärna dens termostat.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

image.jpg

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Har du nån finskspråkig kompis så be dem om hjälp att letta på finsk hemsida? Säkert billigare i Finland :)

3. E
    Medlem · Nivå 23
    Kolla hos relek.se och deras 34052

4. J
    Husägare Nivå 4
    34052 är "1-stegs, 3-polig", är det verkligen rätt?
    Till våran bastukamin så har vi en 3-stegs-termostat, så när värmen börjar nå rätt temperatur så stängs en fas åt gången av, inte alla på en gång.
    Det borde ju bli jämnare värme med en sån termostat än med en som stänger av hela bastukaminen på en gång, som 34052 gör?

Finns det inget nummer på termostaten man kan söka på, så kanske man hittar vad det är för typ du har nu?

5. E
    Medlem · Nivå 23
    Dom har enstegs, tvåstegs och trestegs så det är inga problem, men oftast är bastutermostater enstegs några grader upp och ner i en bastu brukar inte spela någon roll.

6. J
    Husägare Nivå 4
    Men sen är det ju inte direkt någon termostat på relek som verkar ha rätt temperaturområde?
    Har man en för 50-300 grader, så blir det ju ett väldigt litet område att försöks justera in temperaturen på?
    Brukar man inte ha kring 50-120, 150 graders termostat?
    Nästan alla andra går upp till max 90 grader.

7. E
    Medlem · Nivå 23
    Passar inte deras kan man ju ev leta lite själv, ett tips är att göra som jag skulle göra dvs ta kontakt med en grossist eller någon som sysslar med tex elinstallationer. I alla fall om man inte vill ha den gratis.

8. J
    Husägare Nivå 4
    Den här termostaten bör passa för mtboy?
    http://www.huoltopalvelu.com/WP-232050

Vad jag kan se från hans bild så har han en termostat som heter
    EGO 55.60012.100 (el 10C på slutet, svårt att se).
    termostat.jpg

Det är en termostat med inbyggt överhettningsskydd (det är 2 kapillärrör till den, som man kan se på hans bild)

Termostaten i min länk heter 110 på slutet, men annars verkar det vara exakt samma.

9. M
    Medlem Nivå 3
    Ser ut att vara samma/liknande. Tackar för hjälpen. Blir att beställa den om jag inte hittar i Sverige.

• Laddar…