T
Tobbe_3: [citat] Det är standard i alla bra och moderna kontaktdon. Det är en viktig säkerhetsfråga eftersom skyddsjorden ALDRIG får brytas före övriga ledare oavsett apparat. Det är inget som skulle påverka en felfri apparat om så inte skedde. Däremot försöker man i många allpoliga brytare och CEE att bryta nollan strax efter faserna. En typksk inkopplingssekvens för ett cee don ( rund
19 svar · 8,9k läst
E
elmont: Då har du varit i "farten" lika länge som mig ungefär :thumbup:
30 svar · 4,1k läst
·
T
Turritops: Slår du av och på lysrörsramper med dem? Det har bränt ett antal Nexa hos mig (att man inte lär sig första gången?) medan billigare varianter från Jula och Classe håller betydligt bättre. Jag har inte grävt ner mig i det hela men misstänker att Nexa kör solid state-reläer som tar stryk av de induktiva lasterna medan billigare, högljutt klickande, varianter antagligen har mekaniska
6 svar · 6,6k läst
iamrane
iamrane: Jag använda sånna mellbergs som man kan lägga i eldosor. Väldigt smidigt. Och tar ingen plats. Kändes tryggare.
4 svar · 4,6k läst
O
oceanis: På TS fråga om original eller inte så är det naturligtvis så att ingen på forumet kan ge någon garanti eller försäkran för om vara är fejk eller inte. Men baserat på att jag själv, i jobbet, är i Kina flera gånger om året och då naturligtvis också passar på att handlar allt möjligt och omöjligt med mig hem, där vissa saker ibland kan vara fejk men i dessa fall vet jag om det
17 svar · 4,6k läst
T
tjalle_s: Ok, tack för er svar!
7 svar · 1,6k läst
T
Tobbe_3: Det tillkommer mer spikskydd vid reglar och dragavlastningar för ekk vid dosorna. Sedan tillkommer att det blir oflexsibelt vid reparationer eller mkndre förändringar av elanläggningen.
18 svar · 2,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag har faktiskt inte hört talas om klagomål på att LED som drivs med konstant ström surrar. Konstant ström (CC) är vad alla LED vill ha i grunden, så med en sådant drivdon som har en inbyggd dimmer som kan reglera strömmen så får man en garanterat fungerande dimring. Alla andra former av LED har ett inbyggd drivdon som då skulle dimras på primärsidan med en traditionell dimmer
5 svar · 5,5k läst
A
Atom: Tackar för alla tips. Detta här bevisar bara, att redan vid projektering av ett nytt hus, bör man lägga stor vikt på hur elinstallationen ska se ut. Jag ser själv på mig, att ibland ställer man korkade frågor, fast svaret är givet. Men hellre det och skämmas än att låta bli att fråga och göra fel. Här ett exempel på hur det kan gå för någon som är omedveten om risker med el.
7 svar · 7,9k läst
·
H
hakan_o: Tills vidare på kort sikt så är det att försöka komma ihåg att ta bort all utrustning från vägguttaget som gäller utom just då den används. Tur det för tjuvarna var snart tillbaka igen. Kom en natt mitt i veckan. Dom som har kameror uppsatta noterade att det rotades runt bland grejorna som fanns ute på gården, precis som vid besöket före det. Inget stals denna gång. Antar att dom
63 svar · 7,8k läst
nisse123
nisse123: [bild] Hejsan! Finns det något intresse av bruna propphuvar? har ca. 50 st.
55 svar · 10,6k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Jag har ett ursnyggt uttag med lock från Gira bredvid badrumsspegeln och jämte med det deras väggradio som bygg in i en vanlig eldosa.
5 svar · 2,7k läst
L
LEISTI: Slå sönder den defekta huvudsäkring (försiktigt) Hitta du säkringstråd var felet överlast.Hitta du ingen säkringstråd var felet kortslutning
4 svar · 3,0k läst
T
Tobbe_3: Ja , Den elcentralen är utruastad med en 4 pol ( 3 fas ) jodfelsbrytare. Den runda knappen till höger är en huvudströmbrytare för hela centralen. Knappen ovanför spaken på jordfelsbrytaren är en testknapp för att kunna prova dess funktion. Jag rekommenderar att du trycker på den minst en en gång öer kvartal för att kolla funktilnen. Då faller spaken neråt antingen till ett läge
2 svar · 2,9k läst
·
T
Tobbe_3: Grön har funnits som fk för länge sedan. Den är idag förbjuden vid nyinstallation eftersom det finns en förväxlingsrisk med gul/ grön skyddsjord.. Samma sak gäller gul fk. Grön användes ofta som tändtråd ( bruten fas) eller mellantrådar i trappomkopplingar.
9 svar · 1,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Enligt märkningen är det 3x3=9 W per LED-armatur, där varje enskild LED vill drivas med förmodade 700 mA. Med 8 st behöver du ett drivdon som kan leverera 72 W vid 700 mA. Det är ganska mycket så hittar du ingen tvåkanalig så får det blir två separata drivdon, t.ex http://www.elbutik.se/product.html/jolly-maxi-led-driver-hide-a-lite?category_id=1268
9 svar · 1,1k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Kan det vara så enkelt att du har glapp i din motorvärmarsladd? Om du har glapp där kommer du ju att ha en lägre resistans (kallare doppvärmare och framför allt kallare värmetråd i kupevärmaren) och högre strömpulser, som kan ha orsakat ditt brända uttag.
5 svar · 2,5k läst
J
Jonbeee: Njae, tror varken vibrationer eller glappkontakt ligger bakom. Förvisso har det hänt att när man byter en lampa som har "dött" så blinkar den till när man tar i den, vilket skulle kunna tyda på glappkontakt i kontakten. Men om man då sätter i en ny så får man inte den nya att blinka... Vet inte om halogenspottar kan bete sig så av sig själva... Hur som haver, får kolla spänningen
4 svar · 5,4k läst
T
Tobbe_3: [citat] Jag tycker också att isolerande miljö är en mycket dålig skyddsform eftersom den har lätt att haverera i t.ex en villa. Villan genomgår en mindre ombyggnad genom att en vägg rivs, klinker ersätter en plastmatta eller ett större jordat metallföremål monteras. Nu suddas delvis definitionen ute ełler inne ut av alla uterum m.m. Dessa jobb görs ofta personer utan elutbildnkng
16 svar · 15,3k läst
palbin
palbin: Det var blandarskruven på beredaren som behövde rattas fram och tillbaka ett antal gånger för få bort beläggningar som "isole- rade" termostaten i den upplyste mig MetroTherm då jag ringde dem - jag gjorde då som de sade och nu fungerar det igen med riktigt varmt vatten (om man vill ha det ...) :) ... .
7 svar · 7,3k läst
·
T
Tobbe_3: Oavsett hur bra isolering är av kabeln så saknas informationen klass2 eller två kvadrater en mindre i den störra ( dubbelisolerad)eller uppmärkt jordskruv.
14 svar · 6,5k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: ED-WA dosa är ju inte direkt något som talar för att det skulle varit en slarvig elektriker framme... //Patrik
18 svar · 8,2k läst
·
E
elmont: Hm, man kanske skulle läsa hela tråden innan man kommenterar.
12 svar · 13,1k läst
·
R
Roland112: tack alla för er hjälp! Det löste sig!.
21 svar · 21,5k läst
·
GK100
GK100: Som du ser står det 5 på dina brytare med dubbla vippor, det är krontypen, så du får byta till dubbeltrapp 6+6 om du vill isolera halvorna och koppla till Nexa-puckar.
8 svar · 5,7k läst
·
E
elmont: Använder man Silicongel kan man öppna och koppla om som man vill, gelen behåller sin gelkonsistens.
10 svar · 4,7k läst
A
Avemo: Du borde kunna göra så. Om spisen är avsäkrad med 20A enfas kommer den att fungera, men säkringen kommer att lösa om du belastar spisen fullt under en längre tid. Det skall inte vara något problem att ändra till två faser när det blir aktuellt. För det mesta är det 20 ampere till spisen. Om du har 16 ampere säkring fungerar det också, men det blir lättare att skjuta säkringen.
2 svar · 2,1k läst
·
B
Bigfoot: Jag har egentligen inte så mycket åsikter om vad som behövs. Idag har jag ingen alls, men har tänkt sätta in en. Jag har även tänkt sätta in en värmepump där det står i anvisningarna att den bör ha en egen jordfelsbrytare, hur pass nödvändigt det egentligen är vet jag inte, men det verkar ju vettigt att värmen fortsätter fungera om något annat pajar. Sedan vore det väl trevligt
5 svar · 4,0k läst
T
Tobbe_3: Till flertalet hällar med mer än två " plattor " bör man ansluta till 2 faser + nolla + jord i en vanlig trefasansluten villa. Om befintlig gruppledning är 5 g 2,5 mm2 och säkrad med 16 a. Då skall även fortsättningen av den fasta installationen var utförd med 2,5 mm2. Ena kabeln blir 5 g2,5 mm2 och avslutas i perilexuttag eller anslutningsdosa. Den andra kabeln blir 3 g 2,5 mm2 och
5 svar · 2,1k läst
GK100
GK100: Skulle tro att det kommer lysa "hempulat" kring din installation ampz2. Hur har du tänkt dig avgreningar, anslutningar till olika komponenter i installationen? Att komma ut med kabel från rör på ett bra sätt överallt kräver nog en del av utföraren och centralen är väl det minsta problemet, där kan du gå över till utanpåliggande invid och sen använda de ingångar som krävs för
17 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.