6 922 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Byta stickpropp på lampa
Värt att notera är att mejseltypen på KoW bild aldrig varit ok den är med löst motstånd, lampa och fjäder bakom ett avtagbart lock som ibland tom har ett hål. De korrekta har delarna ingjutna outbytbara och en tät fast elektrod i änden. Såna är säkra och även funktionella om man jämför med de beröringsfria Phasen m.fl.
Som sagt måste den typen förlita sig på batteridriven elektronik för förstärkning av en faktor hundra mindre signal än den kapacitiva kopplingen kroppen ger i glimlampsfallet. Funktionssäkerheten för en bra testmejsel är hög precis som elsäkerheten. Men då får man skippa modellerna för en dryg tia.
Som sagt måste den typen förlita sig på batteridriven elektronik för förstärkning av en faktor hundra mindre signal än den kapacitiva kopplingen kroppen ger i glimlampsfallet. Funktionssäkerheten för en bra testmejsel är hög precis som elsäkerheten. Men då får man skippa modellerna för en dryg tia.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 263 inlägg
Aha. Då har jag aldrig sett en riktig, så där har vi kanske problemet. Men, i vilket fall så måste de ju gå att ta isär, hur skall man annars kunna byta glimlampan?GK100 skrev:Värt att notera är att mejseltypen på KoW bild aldrig varit ok den är med löst motstånd, lampa och fjäder bakom ett avtagbart lock som ibland tom har ett hål. De korrekta har delarna ingjutna outbytbara och en tät fast elektrod i änden. Såna är säkra och även funktionella om man jämför med de beröringsfria Phasen m.fl.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj vad vi (jagGK100 skrev:
Men visst är det märkligt att den inte har fått säljförbud om den är så farlig.
Och jag har gått omkring med en dödsfälla i fickan i decennier.
Fast den kostar faktiskt 39 kr nu på Clas O
Hur har det gått fubar, fick du ordning på lampan?fubar skrev:
PS
Så här står det i Ny Teknik. Kan det stämma att jag är jordad mot jord så?
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article258709.ece
Jag tycker att jag är väldigt långt från jord inomhus i mina gummistövlar.
Redigerat:
Ett exempel är den som brukar följa med Weras isolerade elmejselsats. Knepigt lampbyte sk förstörande reparation.lars_stefan_axelsson skrev:
De ses väl som verktyg, mejslar kanske och inte någon elutrustning som skulle kunna förbjudas.KnockOnWood skrev:Oj vad vi (jag) drev OT!
Men visst är det märkligt att den inte har fått säljförbud om den är så farlig.
Och jag har gått omkring med en dödsfälla i fickan i decennier.
Fast den kostar faktiskt 39 kr nu på Clas O
PS
Så här står det i Ny Teknik. Kan det stämma att jag är jordad mot jord så?
[länk]
Jag tycker att jag är väldigt långt från jord inomhus i mina gummistövlar.
Vitsen med dem är att de ska kunna indikera hur isolerad du än är i dina stövlar. Har man en modern högimpediv multimeter kan man testa fas enpoligt bara med ena pinnen, samma princip. Brukar ge något 10-tal V när man mäter mot fas.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 263 inlägg
OK, då har jag sett en riktig. Jag tyckte dock det såg ut som om man kunde byta den. Så även om jag sett en riktig så har jag inte sett riktig på den.GK100 skrev:
Nåja, den frågan är ju tyvärr akademisk nu eftersom jag som sagt tappat bort den.
Jag fick ordning på sladdarna, men som skrevs tidigare i tråden får jag inte använda lampan hemma. Googlat lite på vad det kan kosta att lämna in lampan och få den modifierad, men inte hittat nån bra prisuppgift. Från några hundra och uppåt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden