2 232 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Offertförfråga på elbyte/tillägg
Sida 1 av 2
Innan jag ska kontakta 3 olika elbolag så tänkte jag se om det är lagligt att göra dessa saker då jag har hört lite olika från olika personer. Tanken är att det ska vara möjligt och lagligt och om det visar sig att något bolag säger ett annat så får man kanske ta de med en nypa salt för även om de är seriösa så kanske de vill göra mer för att på så sätt få mer pengar.
Bakgrunden är att jag har nu en elcentral på porslinsäkringar, ingen jordfelbrytare och bara jordade uttag i några av rummen samt detta är inte sååå viktigt att strömmen verkar vara kopplad lite konstigt då en säkring kan gå både till ett rum på nedervåninge och en på övervåningen
Det jag tänkte kolla upp är typ 3 paketlösningar.
1)
Sätta in en/två jordfelsbrytare
2)
Byta till automatsäkringar och en/två jordfelsbrytare
3)
Byta till automatsäkringar och en/två jordfelsbrytare och jordade uttag i alla rummen.
Bakgrunden är att jag har nu en elcentral på porslinsäkringar, ingen jordfelbrytare och bara jordade uttag i några av rummen samt detta är inte sååå viktigt att strömmen verkar vara kopplad lite konstigt då en säkring kan gå både till ett rum på nedervåninge och en på övervåningen
Det jag tänkte kolla upp är typ 3 paketlösningar.
1)
Sätta in en/två jordfelsbrytare
2)
Byta till automatsäkringar och en/två jordfelsbrytare
3)
Byta till automatsäkringar och en/två jordfelsbrytare och jordade uttag i alla rummen.
Inget skumt i nått av förslagen och inget skumt i att en grupp betjänar rum både uppe och nere.
Bara att har man jordat uttag i ett rum så ska ALLA uttag i det rummet jordas även lamputtag.
Har man jordat i ett eller fler rum behöver man inte jorda övriga rum om dom är helt ojordade. men naturligtvis är det att höja standarden om man jordar alla rum.
Bara att har man jordat uttag i ett rum så ska ALLA uttag i det rummet jordas även lamputtag.
Har man jordat i ett eller fler rum behöver man inte jorda övriga rum om dom är helt ojordade. men naturligtvis är det att höja standarden om man jordar alla rum.
Enklaste åtgärnen som ger mest valuta för pengarna säkerhetsmässigt är 1) JFB. Med tanke på att du har en gammal gängsäkringscentral kan det vara svårt att sektionera den för flera jordfelsbrytare. Då kan det vara bättre att sätta en JFB för hela centralen och riskgrupper (uteel) tillsammans med en egen JFB i en liten kapsling utanför.
Jag bytte nyligen elcentral från gammal gängsäkringscentral till en ny normcentral och satte då också in två JFB. Det behöver inte bli så dyrt, jag betalade i Stockholm 3500 kr efter ROT för arbetet. Materielen köpte jag själv på elbutik.se. Innan du gör något sådant måste du kolla med elektrikern du tänkt dig att det är ok. De flesta elektriker vill sälja prylarna också och gör en del av sin vinst där så om de inte får göra det får du räkna med dyrare timtaxa. Det är dock ändå fördelaktigt eftersom du kan dra av på ROT för arbetet men inte materielen. Mina nya centraler gick på ca 7500 kr i prylar men då är det två centraler, många trepoliga dvärgar, en trefashandske samt en trappautomat och ett gäng elektroniska reläer. En basic elcentral kommer du säkerligen under 4000 kr, beroende lite på hur stor din installation är.
Jag bytte nyligen elcentral från gammal gängsäkringscentral till en ny normcentral och satte då också in två JFB. Det behöver inte bli så dyrt, jag betalade i Stockholm 3500 kr efter ROT för arbetet. Materielen köpte jag själv på elbutik.se. Innan du gör något sådant måste du kolla med elektrikern du tänkt dig att det är ok. De flesta elektriker vill sälja prylarna också och gör en del av sin vinst där så om de inte får göra det får du räkna med dyrare timtaxa. Det är dock ändå fördelaktigt eftersom du kan dra av på ROT för arbetet men inte materielen. Mina nya centraler gick på ca 7500 kr i prylar men då är det två centraler, många trepoliga dvärgar, en trefashandske samt en trappautomat och ett gäng elektroniska reläer. En basic elcentral kommer du säkerligen under 4000 kr, beroende lite på hur stor din installation är.
Skillnaden i pris kommer att vara störst mellan alternativ 2 och 3. 3:an kan variera väldigt mycket beroende på hur kanaliseringen ser ut fram till uttagen, men det har du säkert räknat ut redan. Att sätta JFB men inte byta ut centralen mot en modern verkar lite onödigt bökigt...
Ok bra då ska jag ställa de till dom
Fick den info att byter man hela centralen så måste man sätta jordade uttag i alla rummen (Är det en standard idag att alla ska vara jordade??)
Det som jag tyckte var lite konstigt var att utebelysningen var kopplad med samma säkring som mitt data rum på andra våningen. Snacka om var var förvånad när datorn inte var på längre när de byte utebelysningen
Fick den info att byter man hela centralen så måste man sätta jordade uttag i alla rummen (Är det en standard idag att alla ska vara jordade??)
Det som jag tyckte var lite konstigt var att utebelysningen var kopplad med samma säkring som mitt data rum på andra våningen. Snacka om var var förvånad när datorn inte var på längre när de byte utebelysningen
Oj fler svar som jag inte såg 
Tror nog de vill sälja allt och det är det som offerten får ta reda på.
Har två vänner som är väldigt väldigt duktig på elinstallation så man har någon att fråga när det gäller material.
Det är bara reglerna om de är nya som kan vara lite svårt
Tror nog de vill sälja allt och det är det som offerten får ta reda på.
Har två vänner som är väldigt väldigt duktig på elinstallation så man har någon att fråga när det gäller material.
Det är bara reglerna om de är nya som kan vara lite svårt
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Om det är en elfirnms som påstår att alla uttag måst vara jordade i samband med byte av central, så tycker jag du skall anlita en annan firma i fortsättningen.
Antingen försöker han lura dig, eller så tror elektrikern själv att en jordfelsbrytare bara fungerar om man har jordade uttag. Det är ett vanligt missförstånd. En jordfelsbrytare ger bra höjning av säkerheten även om du inte har jordade uttag i huset.
Och en elfirma med såpass dålig kompetens vågar man inte anlita.
Antingen försöker han lura dig, eller så tror elektrikern själv att en jordfelsbrytare bara fungerar om man har jordade uttag. Det är ett vanligt missförstånd. En jordfelsbrytare ger bra höjning av säkerheten även om du inte har jordade uttag i huset.
Och en elfirma med såpass dålig kompetens vågar man inte anlita.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Tänk på att en gammal installation kan behövas dras om i ledningarna då de kan vara uttorkade = risk för brand etc.
Även apparater och uttag har en livstid som många inte tänker på. Är det ombyggt lite i etapper så kanske man har flera olika fabrikat på brytare och uttag och när man ändå har folk hemma så "tjänar" du på att göra allting på en gång genom att byta central, in med JFB och byta uttag och brytare mm.
En äldre central kan vara svår att enbart sätta in en JFB men lösbart. Dock värre med två jfb! Det går ju men där tiden ligger så är det evt felsökning. Du ska givetvis kräva mätning av jfb´n så att det är ett seriöst företag som gör det. En lite större firma/ stor firma brukar har fin fina instrument för att se så att JFB löser inom rätt värden. Dvs skyddar mot fel innan det är för sent.
Även apparater och uttag har en livstid som många inte tänker på. Är det ombyggt lite i etapper så kanske man har flera olika fabrikat på brytare och uttag och när man ändå har folk hemma så "tjänar" du på att göra allting på en gång genom att byta central, in med JFB och byta uttag och brytare mm.
En äldre central kan vara svår att enbart sätta in en JFB men lösbart. Dock värre med två jfb! Det går ju men där tiden ligger så är det evt felsökning. Du ska givetvis kräva mätning av jfb´n så att det är ett seriöst företag som gör det. En lite större firma/ stor firma brukar har fin fina instrument för att se så att JFB löser inom rätt värden. Dvs skyddar mot fel innan det är för sent.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Det låter som om du först bör anlita en fackman som får göra ett offertunderlag till dig, vilket av de tre alternativen som är mest lämpligt och vilka andra underhållsjobb som behöver göras. Vi kan inte gissa på vad som behöver göras i din gamla anläggning, men med många bilder och mer beskrivning kan vi nog hjälpa till. Du kan inte blint installera en JFB och tror att allt är frid o fröjd. Jag antar att syftet är att höja säkerheten, inte att spela ut olika elfirmor mot varandra?
Edit: Att sätta en separat JFB på kylen är en gammal rekommendation som idag är obsolete. Bättre då med en sep JFB på utomhusuttagen.
Edit: Att sätta en separat JFB på kylen är en gammal rekommendation som idag är obsolete. Bättre då med en sep JFB på utomhusuttagen.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Och syftet är vadå? Dina förslag är tillåtna, hypotetiskt sett. Vad som behöver göras i stugan är en annan sak.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 924 inlägg
Ok så du har inget egentlig behov, utan du vill bara bränna lite pengar medans det är "rea". Inget fel i det, och det förklarar de tre alternativen som alltså helt enkelt handlar om hur långt pengarna räcker. I ett hus från 1981 borde anläggningen vara frisk, men det vet man aldrig, det kan tillkomma en gemensam punkt för allmänt underhåll, det är vad jag menade.