Har ärvt en taklampa modell äldre. Måste därför byta kontakt på lampan för att den ska passa hemma.

Problemet är att den nuvarande kontakten har tre pinnar, helt symmetriskt och ingen märkning, vad jag kan se.
Som den är kopplad nu tänder tre armar på en strömbrytare och tre armar på en annan. Kronbrytare heter de väl?

Skulle nu behöva koppla så alla armar tänds med en brytare, men vilka trådar kan läggas ihop?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

De två vita borde du lägga ihop

nisse123 skrev:
Gissningsvis så är det så. Eller inte. :confused:

Skruva ur alla lampor ur ljuskronan, sedan summrar du från ena sladden till sidoblecket i alla lampsocklar, den sladd som summrar mot alla lampsocklar är "nollan".
Dom andra två sladdarna går till bottenkontakterna i vardera hälften av lampsocklarna.

nisse123 skrev:
Rimligen, men varför inte mäta vilka som går till fasen?
Tänd allt och mät i uttaget med en testmejsel
8871250165790.jpg
Skapa konto

Ska testa med en summer.

Bytte kontakt på en annan lampa, med fem armar. Där var en grön och en vit tillsammans och en likadan vit var ensam.... Så litar inte på färgerna.

Men ska du använda en sådan mejsel (kow), så bör du ha stövlarna på dig.

KnockOnWood skrev:
Rimligen, men varför inte mäta vilka som går till fasen?
Tänd allt och mät i uttaget med en testmejsel
[bild]
TS skrev " Måste därför byta kontakt på lampan för att den ska passa hemma."

Då är det svårt att tända lampan innan man bytt stickpropp på den

nisse123 skrev:
TS skrev " Måste därför byta kontakt på lampan för att den ska passa hemma."

Då är det svårt att tända lampan innan man bytt stickpropp på den
Ordmärkeri!
Sätt brytarna i till-läge menar jag naturligtvis, och kolla spänningen i uttaget, inte i stick-kontakten.

HasseTeknik skrev:
Men ska du använda en sådan mejsel (kow), så bör du ha stövlarna på dig.
Varför då?
Jag har använt min i 30 - 40 år, utan stövlar (får inte använda stövlar inomhus ;) ).

KnockOnWood skrev:
Varför då?
Jag har använt min i 30 - 40 år, utan stövlar (får inte använda stövlar inomhus ;) ).
För det har hänt att det blivit kortslutning i sådana mätskruvmejslar. Och då får man sig en sketen!

MEN, jag tror den risken är hanterbar. Jag fuskade ofta själv med en sådan, men de är inte helt pålitliga. Både falsklarm (vanligare) och att de missar när det faktiskt är spänning på (mindre vanligt) förekommer.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det handlar väl inte om det är spänning i lamputtaget eller inte.
det ska väl bytas från "kron" stickpropp till vanlig 2-polig lampstickpropp, och vilka av de 2 vita & den gula som skall kopplas ihop eller har jag fattat fel?

nisse123 skrev:
Det handlar väl inte om det är spänning i lamputtaget eller inte.
det ska väl bytas från "kron" stickpropp till vanlig 2-polig lampstickpropp, och vilka av de 2 vita & den gula som skall kopplas ihop eller har jag fattat fel?
Så är det. Har tagit hem lampan, så kan inte sätta tillbaka den och mäta.

Då så, 99% att de två vita ska kopplas till ena stiftet och den gula till andra stiftet.
Funkar inte det får du göra som Demmpa skrev, fast det är inte säkert att det där med
sidobleck och bottenkontakt stämmer, det kan även vara tvärt om eller blandat för den
delen också.

Redigerat:
@nisse123. Ja det stämmer att det inte är garanterat rättkopplat i lampsocklarna.
Det hade kanske varit mer rätt att skriva att den ena sladden (vit, vit, gul) ska gå till samtliga lampsocklar (bottenkontakt, sidobleck eller blandning).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.