Mikael_L
I denna tråd
http://www.byggahus.se/forum/verkty...pistol-kabelklammer-hur-ser-man-skillnad.html
Dök denna fråga upp.
Jag känner mig ganska säker på att det inte är tillåtet att skjuta fast starkströmskabel med en sådan klammerpistol.
Men bombsäker jag inte. Och jag vet definitivt ingen skrivning i regler och så.

Någon som har koll?
Jag postar denna fråga här, ty här hänger det nog fler elnördar än i verktygsforumet.

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag vet också att det inte är tillåtet. Måste ju vara för att det är alldeles för lätt att råka skjuta i kabeln och skapa en spänningsförande klamma.

Nästa fråga är ju vilken sorts starkströmskabel som är så smal att en pistolklamma skulle passa. Lampsladd är inte tillåten att klamma oavsett klammer.

Denna säger dem att man får skjuta 230 v kabel med
pistol_150__15351.jpg

Vem säger det?? Det finns en typ av "klammerpistol" som man kan klamra kabel med. Klammren är en typ av clips som sitter ihop på en rad och laddas i magasinet. Men jag tror inte att apparaten på bilden är av den typen.

Med de speciella tvådelade klammer som visas till den ser jag inget som hindrar, mer än att det inte blir speciellt snyggt och säkert dyra klammer också. Att använda de vanliga märlorna är däremot inte ok av flera skäl. Manteln kan skadas av det okontrollerade anslaget, man kan råka komma i kabeln med oisolerad klammer, och snarlikt förbudet mot de gamla bixtkuloklammerna kan de råka på något hårt och vända tillbaks in i kabeln. Så ser jag på det.

ska tillägga att jag är och jobbar som elektriker , så det inte blir nåt missförstånd!

Den diskussionen påminner mig om en liten incident jag var med om.

I min ungdom, när jag gick på gymnasiet, så jobbade jag extra som TV reparatör. Vi var ute och installerade en antenn i ett hus. Och antennkabeln skulle klamras på en golvlist genom ett rum. Listen var en gammal fin sak med ett antal nivåer av urfrästa profiler. Och den var utsatt för väldigt många lager av målarfärg. Chefen skötte klammerpistolen, jag körde en borrmaskin i andra änden av listen. Då försvann elen. Jag var rätt övertygad om att det var jag som hade ställt till något med borren.

Det visade sig att den översta "krusidullen" på golvlisten inte var en del av listen utan en kulokabel som var övermålad så många gånger att den verkade vara en del av listen. Min chef hade skjutit ett tiotal klammers rakt in i kulon, innan han lyckades träffa fasen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
Vad sa ägaren då? :D

Eddie-hansson skrev:
här är länken till bilden jag la upp har själv beställt en sån och ska testa klammra 230 kabel
[länk]
Den skjuter isolerade klammer så den verkar ok.
8797391552542.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittade lite mer och tycker att det inte verkar bli så snyggt samt att klammerpistolen verkar vara utgående, jag har alltid varit skeptisk till att skjuta fast kablar.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.