GK100
GK100: Skulle tro att det kommer lysa "hempulat" kring din installation ampz2. Hur har du tänkt dig avgreningar, anslutningar till olika komponenter i installationen? Att komma ut med kabel från rör på ett bra sätt överallt kräver nog en del av utföraren och centralen är väl det minsta problemet, där kan du gå över till utanpåliggande invid och sen använda de ingångar som krävs för
17 svar · 6,2k läst
Fotografen
Fotografen: Jag har en sån här i en öppen armatur: [bild] http://www.lampan.se/sv/articles/2.100.6327/globen-lyktlampa-60w-e27-glodlampa Varmt och behagligt "mysljus", minns inte om det är 40 eller 60 W.
5 svar · 947 läst
·
O
Olle61: RS skickar oftast med DHL express och om man bor på landet, där de inte kör, så tar det någon eller några dagar extra. Frakten är gratis om man köper för mer än 500 SEK ex moms. Även Mouser har en rimlig gräns för fraktfri leverans.65 EUR motsvarande 615 SEK.
22 svar · 6,9k läst
·
P
PCLarsson: Tack, så enkelt det kan bli bara någon ger en fingervisning i rätt riktning..
2 svar · 1,5k läst
B
Bigfoot: Bra att det inte verkar vara någon direkt regel mot det i alla fall. Att det behövs jordfelsbrytare är jag medveten om, men sektionering har jag inte funderat över. Jag ser i manualen till den tilltänkta värmepumpen att den bör kopplas till separat jordfelsbytare om man använder sådan också. Jag har tänkt installera jordfelsbrytare ganska omgående medan värmepumpen ligger lite
10 svar · 6,6k läst
·
MB77
MB77: [citat] Nästa omöjligt att svara på. 1. Hur många är ni i hushållet? 2. Vad har ni för inomhustemperatur? 3. Duschar varje dag? 4. Motorvärmare? 5. Hur är huset isolerat? 6. Är det källare, är den isåfall isolerad? 7. Hur mycket förbrukade förra ägaren, och hur många var de, och hur varmt hade de?
14 svar · 1,8k läst
D
dunken: Nej , naturligtvis inte .... Om du tittar på bilden så ser du dörrkarmen på höger sidan , så badrummet ligger "bakom" väggarna , dels den bärande sedan den påbyggda ......
17 svar · 2,3k läst
·
T
TuXy: [citat] Modulen är den modul som sitter i GCM 8SJ, alltså exakt likadan såg fast med mjukstart och det enda som skiljer är just denna modul samt några smågrejer som skruvar och en kåpa. Då förstår jag hur det fungerar :) Ska man bara våga prova också! Tack!
10 svar · 5,3k läst
·
E
elmont: Företagen har rätt att sätta det pris dom vill och det oberoende av vilken arbete det gäller tex ROT eller inte ROT. Att många höjde sina priser när ROT infördes är ingen hemlighet, det är ungefär som då momsen på restauranger sänktes, då passade många på att höja marginalerna. Sen får man tycka vad man vill om det, men det finns allt för många girigbukar.
93 svar · 22,3k läst
·
P
Peter_K: Tolkar det som att de är för 85mm kopplingsdosor men det kanske funkar ändå
19 svar · 12,9k läst
·
S
sajjen: Enda anledningarna att inte använda grövre kabel är: 1) kostnad 2) storlek på anslutningsplinten Om kostnaden är en ickefråga och kabeln går att ansluta på ett tillfredsställande sätt så är det alltid bättre med grövre kablar.
3 svar · 4,5k läst
B
b_hasse: [citat] Man bör väl nämna att hela den extra värmeutvecklingen hamnar i noll-ledaren, där den kan bli 4 gånger högre än vid en korrekt koppling. Det kan vara ett större problem än den totala värmeutvecklingen. Man har ingen glädje av att den totala värmeutvecklingen i röret är OK om en enskild ledare ändå överhettas.
23 svar · 2,9k läst
A
Androw: Gör en blandning av dessa två skulle ja säga! Låt en elektriker dra fram en matning samt sätta en usb-laddenhet i skåpet dessa brukar dessutom oftast ha två usb portar som du kan plocka ut 2A från varje. Då kan du ju även ladda din telefon eller liknande i skåpet med :-) Lycka till! ps. lösa laddare som sitter utan uppsikt är INTE att rekommendera! Köp en produkt som är gjord för
3 svar · 816 läst
A
Androw: Vill bara inflika att detta är ett jobb som kräver behörighet, om du inte visste det så är du informerad om det nu. Tänk på att det är bra om du även har en jordfelsbrytare på denna gruppen. Jag ser exempel varje dag på folk som glömmer dessa smådetaljer. ps. har ditt gamla aggregat vart säkrat 3x16A och det nya bara kräver 3x10A glöm då inte att säkra ner i centralen, det kan
8 svar · 10,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det finns en stor skillnad mellan ditt fall och det som behandlas här. Du kan inte köra både TM och TT samtidigt, det håller inte säkringen för, så du vinner endast omaket att plugga i och ur stickproppar.
16 svar · 10,6k läst
N
no_brakes: Problemet löst. Om det är någon som undrar så har Berker knappar med de funktioner jag sökte. Dessa går att kombinera med exxactramarna och man kommer då undan med en kost på ca 200kr /4x1polig knapp
5 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Ja det där ser ju lite mer seriöst ut.
29 svar · 4,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Oj jag är helt förstummad! Jag vill minnas att byggfirman drog den mesta slangen för el här, och sedan var elektrikerna här och kopplade. Men jag har alla följesedlar /fakturor, så det borde gå att kolla mängden. 1000 meter? då skulle jag snarare gissa på 200. Men har förstås inte data- och larminstallationer. Vad är LPP, om du har lust att fortsätta gratislektionen :)
21 svar · 11,9k läst
·
B
Bosaso: Hej! jag har läst klart till installationselektriker för två månader sen, och söker jobb nu som lärling i Umeå. har lämnat mitt cv till dom flesta elfirmor men ingen behöver lärling så är det någon som har nåt tips?
0 svar · 871 läst
E
elmont: Sedan kan man ju undra vad det är för dosa som sitter ute och kan täckas av ett knutbräda.
12 svar · 3,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Har lite svårt att se detta framför mig, men spegel och lamphållare blir alltså en enhet (ihoplimmade på något sätt jag inte förstår). Innebär det att kabeln ska anslutas först, och sedan monteras spegel och allt på väggen? EKLK får läggas dolt, men den är olämpligt då den är styv, så välj i så fall EKK. Men EKK eller annan installationskabel är bara aktuell om lamphållare
1 svar · 1,7k läst
M
Molander: Jag fick ta fram motorn igen och titta efter eventuella fel. Precis där kolen satt så hitta några små järntrådar och dessa kunna jag bara avlägsna med pincett. Fråga mig inte hur dem hade hamnat där, men nu funkar maskinen bra igen. Tack för alla era tips. Mvh/Molander
16 svar · 3,7k läst
C
Ciki: Ja jag tänkte det sätta ett lamputtag ovan soffbordet. Men sen tänkte jag om vi bu sätter 10-12 spottar att tända dom på olika knappar så att jag tex kan tända bara 5 åt gången. Vet inte riktigt hur vi ska placera dom men tänkte bara placera ut som jämt så att det blir bra lyse. Förresten finns det drivdon med 2 kanaler alltså kunna tända 2 olika grupper från 2 knappar?
18 svar · 3,5k läst
T
Tobbe_3: Hur man bygger upp matnkngen till häll och ugn beror på placeringen i köket. Sitter dom bredvid varandra då kan man utnyttja den framdrgana trefasgruppen för spis försedd med 16 a säkring och 5 g 2,5 mm2 ledning. Sitter dom i olika delar av köket drar man lämpligen en separat 3 g 2,5 mm2 säkrad 16 a ledning till ugnen. Kyl och frys bör kunna gå på samma säkring. Idag är inte risken
6 svar · 1,0k läst
fgo
fgo: Nja tror inte det. Finns risk att du förstör nåt. Som Bo skriver ovan: allt beror på hur laddningskretsen ser ut. Men nu vet du att allt fungerar så kör som det är.
12 svar · 1,7k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Jag skruvade fast en trälist 22x75 från taket ned till brytare/uttag med riktiga plugg och så kan man fästa både brytare, uttag och kabel på denna.
16 svar · 18,3k läst
·
Müssli
Müssli: Det är helt klart någon som har dragit i skruven på locket för hårt. Inget att oroa sig för (om ni inte har samma elektriker denna gången), Renova är varken bättre eller sämre kvalitétsmässigt än andra serier.
4 svar · 3,0k läst
·
G
Gustav Holm: [citat] ja tack så mycket såg nu att jag skrivit fel i mitt förra meddelande jag menade självklart att jag skulle använda L1 och L2 till hällen och L3 till ugnen sen nollorna och jorden förbinds tillsamman. Så vill tacka er båda för er hjälp! :D mvh Gustav Holm
8 svar · 1,5k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] OK, tack för tipset. Då har vi två röster för den modellen. :) Får nog bli en sådan då.
4 svar · 1,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: I Elko's elboken http://www.elko.se/getfile.php/Filer/Kataloger%20Broschyrer%20Nyhetsblad/Elboken2015_web.pdf (Är 31MB stor) så hittar du en del saker från sid 369 och framåt som är anvisningar helt eller delvis tagna ur svensk standard, senaste utgåvan. Detta går inte riktigt att läsa ut på samma vis som att du har standarden i handen. Men ögna igenom lämpliga stycken så ser du om du
10 svar · 8,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.