2 090 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Överbelastad nolledare vid anslutning av häll och ugn i befintligt spisuttag?
Jag har köpt ny häll och ugn som ska anslutas där det nu sitter ett 3-fas perilexuttag (avsäkrat med 3 x 16 A och med 2,5 mm2 ledare framdraget från säkringen).
Eftersom både hällen och ugnen är i 220 V -utförande (1x220 för ugn och 2x220 för häll) undrar jag om någon vet om det finns risk för överbelastning i nolledaren och om jag i så fall bör dra fram en extra nolla?
Jag vill minnas att strömmen i en nolledare inte blir den summerade strömmen i respektive fas även om varje fas får var sin belastning kopplad mot nolledaren. Men...man vill ju vara säker.
Någon som vet?
Eftersom både hällen och ugnen är i 220 V -utförande (1x220 för ugn och 2x220 för häll) undrar jag om någon vet om det finns risk för överbelastning i nolledaren och om jag i så fall bör dra fram en extra nolla?
Jag vill minnas att strömmen i en nolledare inte blir den summerade strömmen i respektive fas även om varje fas får var sin belastning kopplad mot nolledaren. Men...man vill ju vara säker.
Någon som vet?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 263 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det är faktiskt så att om man brassar på för fullt så blir strömmen i nollan väldigt nära noll.
Fiffigt va.
Protte
Fiffigt va.
Protte
Ska man vara riktigt petig så undrar jag om fasströmmarna verkligen summeras till noll om det är en induktionshäll det handlar om. De kan säkert ha en del fasförskjutning och övertoner gissar jag.
Däremot är detta inget du behöver bekymra dig om!
Däremot är detta inget du behöver bekymra dig om!
Klicka här för att svara