Hej!

Jag och min bättre hälft ska till att bygga nytt hus fram mot hösten.
Just nu är det många tankar och funderingar som rörs runt i huvudet och nu har det kommit till media i huset.

Min tanke idag är att nätverksuttag ska dras till alla rum samt tv uttag till alla vardagsrum, kök och sovrum.

Det tekniska som finns idag i befintliga huset är en NAS, Z-wave controller och trådlös router.

Tanken var att alla tv-apparater och dylikt ska gå på trådat nät och mobiler, surfplattor mm ska nyttja trådlösa.

Finns det något man bör tänka extra på, några tips och idéer?

Finns säkert en hel del, men dra fram ett uttag till en eller två ställen där du kan montera riktiga trådlösa accesspunkter så du inte behöver ha denna i mediaskåpet som ofta är den sämsta placeringen.

Ja det var ett riktigt bra tips, det ska jag skriva på min lista :D

Tackar!

Ska du ha larm, så hade jag dragit rör för ett trådbundet sådant + brandvarnare.

Se till att du drar tvantenn-kablarna, så de i ett senare skede kan ersättas av ytterligare nätverkskablar.

Infällda högtalare?

Det blir larm som är byggt på Z-wave, har det nu och det fungerar bra.
Sen blir det antagligen ip kameror.

Infällda högtalare ska jag kolla på, dock är inte det inte högst upp på önskelistan.

Brandvarnare var bra, det ska jag också kolla upp, så slipper man oroa sig för att batteriet dör ut.

Om du skall ha ljudanläggning till TV så finns det ju många trådar här om hur man bäst lägger rör för att kunna dra högtalarkabel och även mellan andra externa enheter och TVn. Kan ju vara snyggt att få in dem i väggen istället för drällande. (Brukar inte fungera i längden, men ändå).

Dra gärna också lite extra rör, och gärna lite större rör. Kablar osv. kan man dra ut senare, det är rören och dess placeringar som är investeringen. Dra aldrig mindre än ett dubbelt nätverksuttag. Det kommer ändå inte att räcka till där du verkligen behöver det. Men en switch eller trådlöst kan täcka upp. Se också till att det finns ström där det finns nätverksuttag. Det är få trådade nätverksanslutna apparater som går på batteri.

tommib
Dra minst dubbeluttag till alla rum. När du nu ändå bygger nytt kan du egentligen dra fram två dubbeluttag till varje rum så att en ändring i möbleringen inte helt plötsligt tvingar dig att dra en nätverkskabel tvärs över en dörröppning.
Som lars_stefan_axelsson sa, sätt gärna dubbelram med nätverksuttag och el. Glöm inte heller att dra fram el till teknikutrymmet där du ska ha patchpanelen. I mitt fall har jag bara ett uttag eftersom allt är kopplat via UPS men ska man inte ha det skulle jag rekommendera minst två fyrvägsuttag.
Se till att det är gott om utrymme för att ställa in mer aktiv utrustning. 19" rack är inte fel, utbudet är stort av utrustning och hyllplan mm. Jag skulle satsa på minst 18 HE om jag fick välja. Se till att teknikutrymmet är ventilerat, gärna så att värmen tas till vara.
Sist men inte minst, kör med keystonepatchpanel så att du kan ersätta enskilda kontakter. Det är något jag ångrar nu när ett par av mina kontakter har fått glapp och är oanvändbara. Det är dessutom lättare att kontaktera en kabel i taget och slippa plocka ner hela patchpanelen. Som en extra bonus kan du använda andra keystonegrejer om du t.ex. ska ha infällda högtalare eller någon form av styrning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.