Jag är intresserad av att veta vad som krävs för att köra en 1000w spisplatta med bilbatteri och 220 v omvandlare.

Tanken är att använda solceller till att ladda ett gäng bilbatterier i ett solrikt land.
Batterierna ska användas till laddning av datorer, lampor för ljus och för att laga mat i ett mindre kök.
Systemet ska vara back up när gas inte finns att tillgå så gaskök är ingen lösning på problemet.

Hur länge räcker ett bilbatteri med 100 Ah med konverter för att köra en spisplatta på 1000w?
Är det sekunder eller minuter?

Hur ser räknestycket ut?

tommib
I ett optimalt fall, utan förluster, kan du räkna med P=UI. Om vi lämnar växelriktaren därhän en stund så kan du enkelt räkna 1000 W / 12V = 83,3A. Så du kan köra plattan i en timme, drygt. I verkligheten, när du konverterar från 12 VDC till 230 VAC så introduceras förluster. Ett verkligt batteri kan du inte heller ladda ur så mycket utan att skada det permanent. Så det verkliga driftfallet blir betydligt sämre. Notera här också att din växelriktare kommer dra säkert 100A från batteriet, så korta grova kablar för att minimera förlusterna rekommenderas.

Det här har diskuterats förut på forumet. Att producera värme från solen genom att ta omvägen över el är otroligt ineffektivt. Det duger till lättare användning som laddning av datorer och LED-belysning, men därefter pratar vi tämligen stora system för att uppnå rimliga effekter.

För applikationen matlagning, fundera på solugnar istället, där du med en parabolisk spegel koncentrerar solstrålningen till en liten yta som då kan värmas upp. Mycket mer effektivt.

Välkommen till forumet förresten!

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
(Jag tog bort mitt svar eftersom det är så fel det kan bli.)

Redigerat:
tommib
Svante Svenson skrev:
Jag tror det rör sig nog om ca 10 minuter... 230V * x = 1000W, där x är ampere. Dvs 1000/230=4,35a. Du vill inte dra ut hela batteriet för då sliter du ut det direkt, utan kanske lite mindre än hälften, vi säger 50 amperetimmar, alltså 50/4,35=11,5 minuter. Men du förlorar förmodligen lite i omvandlaren också... Tänk också på att batteriet förmodligen kommer tappa kraft, och att du hela tiden inte vill dra ut mer än 50% för att inte börja tappa snabbare... om du har AGM- eller gelbatterier kan du dra ut mer men de är betydligt dyrare. Med en riktigt bra regulator/laddare kan du minska försämringen av batteriet över tid. Regulator är f.ö. ett måste med solceller om de inte är väldigt små.
Nej. Så kan du inte räkna. Du blandar friskt mellan olika enheter. Batterier levererar inte 230VAC. Se ovan för korrekt (men extremt förenklad) ekvation.

Om primärt gaskök inte finns att tillgå är den logiska lösningen att ha ett sekundärt gaskök som backup, typ ett enklare campingkök med primusflaska modell mindre. En betydligt enklare, mindre, lättare och bättre lösning.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Eller ett fotogenkök. Eller ett bensinkök. Eller en vedspis.

I princip alla lösningar är bättre än sol->el->värme.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag hade tittat på ett så kallat "multifuel kök" bland friluftsbutikerna. Fördelen är att du får flexibilitet i val av bränsle, och bränsletyper som tål att långlagras.

Solugn finns men den fungerar dåligt när solen gått ned.

Givetvis finns det även multifuekök men gas, kerosin, diesel är ibland omöjliga att få tag på i större mängder och nästan obefintliga i flera veckor åt gången. Ved är också en bristvara.
Det gäller ett utvecklingsland.

Frågan kvarstår, behövs 5 eller 50 bilbatterier för att få ett sådant system att fungera.
Det finns massor av bilbatterier :)

Låt säga att jag vill köra plattan på full effekt i 20 minuter om dagen.

Redigerat:
tommib
Mer åt 50 än 5. Garanterat. Du ska också hitta en platta du kan driva med 12V, eller en fet inverter för att driva en normal 230V platta, t.ex. denna https://www.conrad.se/?websale8=con...ntent=514920&gclid=CLDW_8SOns4CFYUNcwodLX4GWg från Conrad. Den levererar 3kW. Notera driftströmmen på runt 300A. Den levererar också sk modifierad sinusvåg, dvs en mer eller mindre ful fyrkantsvåg. Detta fungerar utmärkt till en rent resistiv gjutjärnsplatta men räkna inte med att moderna induktionshällar ska tycka om det.

Givet driftström på 300A vid maxeffekt så kan du räkna att du behöver 300Ah för varje timme du vill köra invertern. Men, och det är ett väldigt stort men, du vill inte ladda ur dina bilbatterier mer än till kanske 60% eftersom det förstör batterierna. Så för att få en timmes drift och någorlunda rimliga driftvillkor för batterierna så kan du räkna med att du behöver överdimensionera din batteribank ca 3 ggr (för att ta hänsyn till förluster också). Så en timme drifttid kräver ca 900 Ah bilbatterier.

Detta är en väldigt grov uppskattning, tänk "back of the napkin, while drunk". Denna typ av system är inget man bygger utan att ha koll på vad man gör. Det finns dock färdiga paket att köpa. Googla off grid solar. En av de första träffarna som kommer upp är denna sida: http://www.wholesalesolar.com/18928...-4.2-kw-15-panel-suniva-off-grid-solar-system där jag valde ett färdigt paket på 4,2 kW. Detta är då utan batterier, de måste läggas till. Paketet kostar US$ 10700, en batteribank på ca 400 Ah från US$ 2500 och uppåt. Batterierna här är 48V så drifttiden blir i själva verket bättre än i mitt exempel ovan, som räknar på 12V. Jag kan nämna i förbifarten att 12V batteribankar för den här typen av applikationer är vansinne. Som kuriosa kan jag också nämna att jag på en större mobiloperatörs switchsite (när jag jobbade som väktare) sett trefas 400VDC batteribankar. Det var två rum (A- och B-kraft), fulla av blybatterier. Två stora rum.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
20 st 12V och 50 Ah bilbatterier seriekopplade (ca 240V "enfas") ger 2-3 timmar på en vanlig hederlig spis utan elektronik. Men naturligtvis helt beroende på hur många plattor/ugnar som går och vilken effekt man kör på

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
En faktor som ingen nämnt är att batterier ger färre A/h ju högre lasten är. Ett 100A batteri ger den effekten om lasten är mindre än 5A. Vid 100A last ger det bara ca 55A.
Om inte batterierna skall ta onödig skada skall de inte laddas ur mer är till hälften. Det betyder att ett 100A/h batteri kan lastas med 100A i ca 15min utan att ta onödig skada. Sedan måste det förstås omedelbart laddas upp igen. Svårt med solceller.
1000w blir med hänsyn tagen till förluster i en hyfsad inverter ungefär 100A last vid 12v.

Realistiskt behövs det åtminstone 10st 100A batterier för att kunna ta ut 1000w till en spis. Det handlar inte om att kunna köra spisen en viss tid. Det handlar om att effektuttaget skall vara på en nivå där batterier fungerar bra. Hur batteribanken kopplas har viss betydelse också, men inte så mycket att det behöver gås igenom här.

Nästa problem är att ladda batterierna. Ett 100A calcium/bly batteri med slutna celler kan ta emot ca 15-20A i laddström. För att komma nära det med 10st 100A batterier så kommer det behövas stooora solpaneler. Regulator. Kablar. Allt blir jättestort. Och därmed jättedyrt.

Batterier måste skötas som spädbarn för att fungera länge. Aldrig överladdas. Aldrig laddas ur för mycket. Flytladdas och bulkladdas med rätt ström vid rätt tillfällen. Ett grovt misstag gör batteribanken till tungt, miljöfarligt skräp.

Hela iden är löjligt dyr och kommer inte att hålla ens ett halvår utan kvalificerat handhavande. Lika väl som man kör ut ett avancerat solelssystem för gissningsvis minst 100000 spänn till Oblivion där det troligen är förstört inom ett halvår kan man köra dit en gasspis och ett par P11or. De kan laga mat lika länge för en tiondel av kostnaden. Dessutom kan vem som helst lära sig att stänga av en gaskran.

mvh Findus

Boktips.
Läs "Elsystem för båtar" av Magnus Sterky. Halva boken handlar om batterikemi.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
TS säger sig ju inte lida brist på batterier och är avvisande till mer naturligt vettiga lösningar, Då är det bara att göra som elmont skriver och utnyttja så hög spänning man behöver direkt och givetvis inga omformare det blir helt värdelöst här. Batteriproblemen minskar också radikalt med den inkopplingen, även laddningen kan bli enklare så utan så mycket extra utrustning.

Så ska du tvunget göra något i denna riktningen TS så är det direktanvändning via tillräckligt många seriekopplade batterier som blir minst dåligt.

elmont skrev:
20 st 12V och 50 Ah bilbatterier seriekopplade (ca 240V "enfas") ger 2-3 timmar på en vanlig hederlig spis utan elektronik. Men naturligtvis helt beroende på hur många plattor/ugnar som går och vilken effekt man kör på
En fråga.
Spelar det ingen roll om man kör en low-tec spis med stålplattor på växelström eller likström?

mvh Findus

Ja det går bra med vanliga värmeplattor. När man normalt säger 230 V växel är det just ett mått på att 230 V lik skulle gett samma värme i tex en spisplatta med motståndstråd, Kallas effektivvärde och är ca: 70% av växelspänning/strömmens toppvärde som då är drygt 320 V i våra vanliga uttag.

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.