1 753 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Förläggning RKUB för LED
Planerar för installation av LED och tänkte använda RKUB 1,5 mm²...
Måste jag lägga den in rör då den "ligger i glesen"? Eller kan den fästas in på enklast sätt?
(Ansluts mot sådana här: http://designlight.nu/sv/produkt/?pID=334.)
(Antar att det är behörighetskrav även på denna installation!)
Måste jag lägga den in rör då den "ligger i glesen"? Eller kan den fästas in på enklast sätt?
(Ansluts mot sådana här: http://designlight.nu/sv/produkt/?pID=334.)
(Antar att det är behörighetskrav även på denna installation!)
Du kan lägga den direkt i undertaket, men jag skulle starkt rekommendera dig att inte göra det. Lägg i rör.
Angående behörighetskravet så blir det behörighetskrävande om du passerar 50V, 10A eller 200VA. Troligen gör du inte det, så det är bara att koppla på. Det som kan hända är om du kopplar väldigt många lampor på samma drivdon eller har väldigt långa sladdar. Då måste drivdonet kompensera genom att öka spänningen tills det ger sina 350mA. De flesta drivdon är dock spänningsbegränsade någonstans vid 48V men inte alla. De modellerna som tar många LED-armaturer har högre tak.
Angående behörighetskravet så blir det behörighetskrävande om du passerar 50V, 10A eller 200VA. Troligen gör du inte det, så det är bara att koppla på. Det som kan hända är om du kopplar väldigt många lampor på samma drivdon eller har väldigt långa sladdar. Då måste drivdonet kompensera genom att öka spänningen tills det ger sina 350mA. De flesta drivdon är dock spänningsbegränsade någonstans vid 48V men inte alla. De modellerna som tar många LED-armaturer har högre tak.
Tack! Jag har kommit till samma slutsats, jag tar jobbet med slang. Det drivdon jag tittar på just nu (Mean Well LCM-25) går upp till 54V och har upp till 6 utgångar. Men dessa måste väl vara seriekopplade antar jag (spänningen till en lampa blir avsevärt lägre), dvs. i kablaget är det inte 50V.
Jo, det är det, tyvärr. Spänningsfallet över varje lampa är naturligtvis mindre, men fram till första lampan är potentialen som mest 54V, dvs behörighetskrävande. Så juridiskt går du inte fri. Det är ju ett ytterlighetsfall men om drivdonet levererar 54V så...
I praktiken däremot....
Det är nog få (insatta) som skulle tveka på att göra den installationen själv.... Jag vet att jag inte skulle. Men med slang/rör förstås.
I praktiken däremot....
Det är nog få (insatta) som skulle tveka på att göra den installationen själv.... Jag vet att jag inte skulle. Men med slang/rör förstås.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Gränsen 50 V gäller AC. För DC är gränsen 120 V. Gränserna är satta för skydd mot elchock och brand.
Ett drivdon för LED lämnar vanligen pulserande DC, och varje diod tar dessutom ned spänningen. 54 V pulserande DC är kanske kännbart men det är en isolerad krets så det är svårt att tänka sig ett fall där man skulle kunna få en farlig strömgenomgång. Likaså skulle en dålig anslutning kunna utveckla några watt och möjligen orsaka en brand.
Men utan att överdriva behöver man heller inte helt nonchalera dessa små risker utan lägga kablarna där de har hyggligt skydd och där barn inte kommer åt att klippa av sladden
Ett drivdon för LED lämnar vanligen pulserande DC, och varje diod tar dessutom ned spänningen. 54 V pulserande DC är kanske kännbart men det är en isolerad krets så det är svårt att tänka sig ett fall där man skulle kunna få en farlig strömgenomgång. Likaså skulle en dålig anslutning kunna utveckla några watt och möjligen orsaka en brand.
Men utan att överdriva behöver man heller inte helt nonchalera dessa små risker utan lägga kablarna där de har hyggligt skydd och där barn inte kommer åt att klippa av sladden
Klicka här för att svara