1 741 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Byta elcentral
Hej, har en två gamla kapslingar, en för värmen/radiatorerna och en för belysningen så att säga, och tänkte byta ut mot en ny fräsch med automatsäkringar. Ska man sätta två nya lådor igen då eller kan jag få det så att allt, både värme och belysning hamnar i en och samma kapsling istället? Eller finns det nån anledning till att ha det uppdelat som tidigare?
Jag skulle inte dela upp det i olika kapslingar om det inte var tvunget för att täcka rörutlopp eller liknande. Däremot skulle jag dela upp det funktionsmässigt så att värmen ligger på separat JFB.
Prata med elektrikern som ska göra bytet så har hen säkert bra förslag. Detta är inte ett lämpligt hempul....
Prata med elektrikern som ska göra bytet så har hen säkert bra förslag. Detta är inte ett lämpligt hempul....
Ta en lämplig tillräckligt stor låda så att värmen så värmen får en egen del, 1-2 rader, och belysning och annat en annan del. Har du plats så ta hellre en lite för låda än en som blir full.
Nej absolut, det fixar elektrikern, mest nyfiken på hur det kan komma att se ut. Och en egen jordfelsbrytare kan ju kanske vara smart ja.
Varför gjorde man ofta det förr egentligen, delade upp värme o belysning?
Varför gjorde man ofta det förr egentligen, delade upp värme o belysning?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 905 inlägg
Helt enkelt för att central kunna stänga av all värme på sommaren.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Tänk på att be din elektriker räkna med Eldon DBQ t.ex. 2x26 moduler så att hela centralen täcker den gamla så att du slipper två kapslingar bredvid varandra.
//Patrik
//Patrik
Eller som det är här, värmen (elpatronerna) satt i egen central installerat under oljekrisen, i originalcentralen satt cirkpump och oljebränmarmatning 
Om du ändå byter, ta till i storlek, fundera på om du vill/kan dela upp grupper och se till att det finns ledig plats för framtiden. Jag gick från ca 20 grupper till närmre 60. Fast då är jag nörd också
Om du ändå byter, ta till i storlek, fundera på om du vill/kan dela upp grupper och se till att det finns ledig plats för framtiden. Jag gick från ca 20 grupper till närmre 60. Fast då är jag nörd också
Klicka här för att svara