Hej har en stuga där vi har tänk ha på vattnet året om. Stugan står på plitar. Kanske säkrast isolera med värmeslingor runt rören? Vilket fabrikat är mest prisvärt, finns väldigt många märken att välja på. Tacksam för tips
 
Finns det ingen risk för ett längre strömavbrott på vintern?
 
Värmeslingor 10w/m + isolering är standard. Ebeco gör bra värmeslingor.
 
Det kan säkert hända det blir. vi har isolerat med skumrör just nu. Men känns farligt vara där på vintern även om vintrarna ej är så kalla i Södra Sverige. Tråkigt om ett rör skulle spricka.
 
Ok tack för tipsen. Ska söka runt lite..
 
Om man nu bara skulle ha isolering utan värme. Hur många minus skulle detta klara utan att det fryser i rören trors?
 
Jag hade, i min plintgrund rörisolering med en värmekabel i.

Märke på värmekabel vågar jag tyvärr inte svara på vad det är.

Men vanlig 230v stickpropp som övergår i en lång röd tråd..

Det ar inga bekymmer, enbart när det var en frostknäpp på -32 blev det lite bökigt och jag fick värma röret med blåslampa..
 
Endel grannar säger dom Klara sig med enbart med rör isolering upp till 10 minus vet ej om det stämmer. Är nog värt sätta en slinga ändå skulle ja tro
 
I bygghandeln finns det färdiga värmekablar av typ ETL som "stänger av sig själva" om det blir några plussgrader dom finns i färdiga längder med stickpropp monterade. OBS dom ska föregås av en jordfelsbrytare
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.