13 332 läst ·
16 svar
13k läst
16 svar
Bilbatteri till spisplatta?
Skulle vara kul att veta vilket land det handlar om och om det är ett projekt till er själva eller till lokalbefolkningen? Förstår att solugnen inte funkar så bra, man äter ju inte middag mitt på dagen när det är som varmast.
Jag var på ett ställe i Indien där man producerade sin egen gas genom att samla kogödseln i en tät brunn och sedan ledde man gasen därifrån till en behållare i taket. Den användes sedan till att driva en gasplatta på kvällarna. Det funkade visst helt okej.
Jag var på ett ställe i Indien där man producerade sin egen gas genom att samla kogödseln i en tät brunn och sedan ledde man gasen därifrån till en behållare i taket. Den användes sedan till att driva en gasplatta på kvällarna. Det funkade visst helt okej.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Fast därmed inte sagt att brytaren ("vredet") i spisen skulle överleva 230V likström, iaf inte lika länge som den skulle gjort med 230V växelström, eller?GK100 skrev:
Jag vet inte mycket om hur enkla spisar ser ut, men i andra brytarsammanhang så har jag lärt mig (den hårda vägen) att vara försiktig med växel- resp. likströms-märkningen map max ström som kan hanteras. Speciellt vad gäller reläer så finns det många som inte tål ens en tiondel så mycket likström som växelström vid samma spänning.
Så om TS skulle få för sig att pröva det här så skall man påpeka att vi då rör oss i området med farlig spänning och ström. 230V likspänning med bilbatteri bakom (kortslutningsström en bra bit norr om 1000A *) är inte att leka med och måste behandlas med den största respekt, åtminstone samma respekt som du skulle en nätanslutning.
*) En artikel jag hittar där man mätt på seriekopplade 12V batterier i en typisk UPS-uppsättning om 480V så mäter man upp en kortslutningsström om 5000A. Även om den går ner snabbt från sitt toppvärde så är det ändå imponerande siffror.
Klicka här för att svara