Hej!

Har problem med att pumpen inte startar.
Kollade runt lite och misstänkte till slut motorskyddet. När jag öppnar locket ser jag att en kabel lossat och hänger fritt. Den hänger på ett sätt att jag är 99% säker på var den skall sitta, men jag vill inte chansa. Därför tänkte jag kolla om det är någon här som kan säga mer säkert.
Det är den blå kabeln med ett svart hölje runt som släppt. Jag är nästan säker att den har suttit nere till höger där den svarta är inkopplad. Dels så räcker den inte någon annanstans, dels så är även den svarta lös. Dessutom ser det ut att vara lite bränt där jag tror den skall sitta, vilket väl tyder på att den suttit löst. Den svarta kabeln kommer från tryckströmbrytaren.
Motorskyddet är märkt LK NES.

Bifogar några bilder.

Öppet elektriskt motorskydd med lösa kablar och misstänkta brännskador vid anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet elektriskt motorskydd där en blå kabel är lös och markerad, nära svarta inkopplade kablar och potentiella brännskador.
Skapa konto

Elskåpet öppet med en blå kabel och svart hölje lossnat, nära en annan svart lös kabel, tecken på brännskador synliga.
Skapa konto

tommib
Det är från bilderna inte möjligt att avgöra var kabeln ska sitta, om den ens ska göra det. Du måste reda ut hur alla ledare är kopplade och vad de har för funktion.

Principiellt ska du ha en kontaktor där alla tre faserna passerar igenom samt styrspänning till densamma. Styrspänningen går troligen via brytaren nedanför, till tryckströmbrytaren och sedan till styringången på kontaktorn. Därefter går fasledarna ut till motorskyddet (de tre lila) och sedan till vattenpumpen.

Om du kollar vart den svarta tar vägen och om det är spolens terminal på kontaktorn så kanske det klarnar.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Varför är det dubbla anslutningar på kontaktorns terminal 2? Något som kopplas vid sidan om motorskyddet när kontaktorn är dragen?

Försök följ styrkretsen, den bör se ut som
L -> manuell brytare -> tryckströmbrytare -> motorskyddet terminal 95-96 -> kontaktorns A1-A2 -> N.
Ordningen kan vara annorlunda, även L och N.
Det ska inte finnas två anslutningar till A1!?

Stämmer verkligen din text på bild 1 ??
Anslutning 1, 3, 5, på kontaktorn ser ju ut att gå till tryckströmbrytaren !
Kabeln som är märkt Vattenpump borde ju vara styrd av kontaktorn !

(Den dubbla kabeln på plint 2, är inte det manöverströmmen som är tagen därifrån.)

Ja det ser lurigt ut. Tryckbrytaren kan vara trefasig och ligga i huvudkretsen, men då ska det vara två kablar till den ifrån denna låda eftersom kabeln uppe till höger enligt uppgift går till pumpen.

Jag ber tusenfalt om ursäkt för att jag lurat er!! Jag var irriterad och stressad, dessutom öppnade inte paint som det skulle när jag satt här o klyddade och....... ja, så blev det bara fel.
Ni har givetvis rätt, pumpen och tryckströmbrytaren bytte plats i all hast. :o

Huruvida det är rätt kopplat kan jag ej svara på. Det har fungerat innan, och jag hoppas det fortsätter att fungera.
Bo.Siltberg. Jag antar att A1 är där jag vill (har gjort) sätta in den blåa kabeln. Det är fel?
Nåja. Jag satte dit sladden innan någon svarat, och det kom ändå inget vatten. Efter mycket funderande drog jag upp pumpen från borrhålet. (TUNGT!) Då visade det sig att kopplingen mellan slangen och pumpen gått av!
Jag fixade ny koppling, rengjorde pumpen och ställdes givetvis inför nya problem. :(
Jag får inte in kontakten hela vägen där pumpen kopplas in.
Den borde gå hela vägen in till skarven, eller? Jag minns faktiskt inte om den gick hela vägen innan jag delade den.
Jag har lirkat och skruvat väldigt hårt, men den bottnar inte.

Någon som har något tips?
Jag behöver vatten!
Bilder bifogas som vanligt. (Utan text denna gången. Så blir det inte fel;))

Hand håller pumpkontakt som inte går hela vägen på slangen mot mörk bakgrund.
Skapa konto

Hand håller en ofullständigt ihopkopplad pumpkontakt med synliga metallstift och delvis ansluten slang.
Skapa konto

En vattenpumpskoppling med synlig skada och avbruten anslutning till en slang.
Skapa konto

Redigerat:
Mät hur långt in det är till den svarta kontakten, både på honan & hanen och räkna ut hur mycket de skall ihop.
Tycker den ser bra ut på bild 3, det viktiga är att gummiringen tätar.

Det svarta i honan är gummiaktigt. Det är knappt 15mm från kanten till det svarta börjar.
Det svarta i hanen är hårt, typ bakelit. Det är knappt 13mm från kanten till det svarta börjar.
Det tar emot lite innan jag börjat skruva ihop kontakten.
Är det så att när man skruvar ihop kontakten pressas gummit ut kring hylsan på hanen och tätar?
Och o-ringen tätar med?

knipo skrev:
Huruvida det är rätt kopplat kan jag ej svara på. Det har fungerat innan, och jag hoppas det fortsätter att fungera.
Bo.Siltberg. Jag antar att A1 är där jag vill (har gjort) sätta in den blåa kabeln. Det är fel?
Nåja. Jag satte dit sladden innan någon svarat, och det kom ändå inget vatten.
Fungera kan det göra på olika sätt ;) Vad har t.ex den manuella brytaren för funktion? I en vanlig kontaktorstart brukar det inte sitta två sladdar på A1. Det kan tyda på en förbikoppling av något slag, t.ex att den manuella brytaren forcerar trots brutet motorskydd. Men A1 kanske är kopplad till fas och A2 till brytarna, det går inte att se. Det är därför du skulle behöva följa kopplingarna och beskriva hur de ser ut.

Det kom inget vatten säger du, men drog kontaktorn då? Är säkringarna hela? Din inkoppling kanske gjorde kortis.

Så, äntligen har jag vatten igen!!
Kontakten till pumpen var rätt kopplad, den skall tydligen inte gå hela vägen in så att metallen möts. Gummit inne i honan trycks ihop och tätar enligt en pumpkille.
Angående sladden i motorskyddet. Jag har inte kopplat något där. (Förutom den blå lösa sladden.) Har ingen aning om varför den manuella brytaren sitter där. Det funkar som det ska, tryckströmbrytaren slår av och på när den ska.Men jag kanske borde fördjupa mig i det. En annan gång. I detta huset har det funnits, och finns, många små "himmalösningar", kanske även i motorskyddet?
Anledningen till att jag tror att den blå sladden har suttit där är, förutom att den hängde löst, att jag ibland har fått slå till kåpan på motorskyddet för att pumpen skall gå igång. Ett litet lätt slag på sidan så har pumpen startat igen. Förhoppningsvis behövs inte det längre.

Nu skall jag bara skölja ut det bruna vattnet så jag kan ta en dusch. Det ser ut som Coca cola just nu.
Nu är det bara ett litet frågetecken kvar, men det löser sig nog. Annars återkommer jag;)
Tack för ert engagemang!

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.