pelpet skrev:
Jag är rätt säker på att det är ett större irritationsmoment att lägga en vecka elektrikertid på att dra i kabel i rör. Och de flesta uttag ligger väl i golvnivå? Då räcker det om det sticker upp en meter flexrör.

Jag har lagt in massor av flexrör i mitt nybygge och hade jag tänkt på att gjuta in en massa färdig slang i plattan hade jag sparat mycket tid. Gör jag om det här någon gång så kommer jag att planera allt i detalj, bygga ett installationsskikt i plattan, markera ut alla innerväggar och uttag på cellplasten med sprayfärg, spika alla flexrör i cellplasten med cellplastspik/skruv, lägga armering med golvvärme ovanpå och sen på med betong.

Finns det 50 cm kantbalk? Då kan man köra 35 cm cellplast, 5 cm installationer och 10 cm betong.

Man kanske kan få flexrören att stå rakt upp på något smart sätt? Då slipper man bli irriterad av dem så mycket när man gjuter.
Hej!

Som nämnt tidigare så är jag okunnig inom el, men jag har förstått det som om man matar typ ett tum (eller x antal uttag) med en slang, och fördelar ut det i en takdosa? Vilket innebär att jag måste ha slang som räcker upp till taket eller?

Kanske är jobbigt att dra igenom elen i vp-rör, jag vet ej, känns som om det borde vara relativt lätt men jag kan ha fel.

Man brukar mata från en takdosa. Då drar man rör från takdosan till vägguttag. Om du drar rör från plattan till vägguttagen kan du få vidare till takdosan därifrån. Då räcker det med att dra upp en meter rör.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
O
Jag tror att det räcker alldeles utmärkt med att dra ut 3 fas 16A för eventuell elbil. Att börja förbereda för 32A känns totalt onödigt, jag är övertygad om att vi inte kommer dit. Man ska inte överdriva.... Det finns ingen anledning att dra er än 16mm flex rör i väggarna.

Men för att summera det då, man kan fördela vidare från, säg ett vägguttag till en takdosa. Om så är fallet så gör de mig inget att ha 1 meter som sticker upp, bara att köra ner ett armeringsjärn och naja fast på. Tackar för den.

Det kändes ändå gott att få den informationen. Blev mindre jobb då.

Men skall nog göra en "kanal" för alla slangar i cellplasten, sen ut i voterna, har en 70 regel som installations vägg, bara att skicka upp rören där!

Undvik om möjligt att dra rör/slang i plattan, garanterat kommer slang/rör att skadas vid golvet och sedan ramlar det ner skräp som gör att du får stopp i rören. Sedan tar det längre tid att lägga i plattan och man måste vara försiktig så att man inte skadar rör/slang innan gjutning.
Normalt drar man allt (som går) i tak och vägg, det är enklare, snabbare och säkrare.

En sak jag önskar att jag hade tänkt på när jag drog om min egen el är att dra el till apparatdosor i taket för att där montera fast anslutna brandalarm (som endast använder ett uppladdningsbart batteri till backup). Tänk att aldrig behöva bytta batteri på brandalarmen :).

Det finns massa varianter, tex: https://www.storel.se/sto/rootCateg...ARNARE-OPTISK-230V/p/6303508?prevPageNumber=0

Jag har även sett att det finns en hel del snygga som är väldigt slimmade, men vet inte om dessa finns i Sverige:

image.jpeg

En annan estetisk sak som jag inte hade fattat att jag borde ha instruerat elektrikern om var att montera 1 1/2-dosor för 2-vägs eluttagen (istället satte han enkeldosor för stt det "var enklare"). Med 1 1/2-dosor kan man ha mycket plattare eluttag.

Kan generellt vara bra att redan nu bestämma vad ni skall ha för apparatserie och se till att elektrikern planerar för just denna.

Ytterligare en sak jag borde instruerat om vad hur dosorna skulle placeras i förhållande till varandra när jag har fler dosor bredvid varandra. Min elektriker satte dosorna så att det blev ett 2-vägs (stående) eluttag och sen några cm därifrån en dubbelram (liggande) med data- och tv-uttag vilket inte var snyggt tyckte jag (jag vet att många har det så, men det är inte i min smak). Jag hade velat ha alla uttag kant i kant (och 2-vägsuttaget liggande så att uttagen bildar en jämn, liggande rektangel). Alla tycker såklart inte att det är snyggast, men det jag menar är att ni bör bestämma er för vad ni tycker är snyggt och se till att dosorna monteras därefter (för det går inte att ändra enkelt när gipset väl sitter där).

• Gilla
tommib
  • Laddar…
En annan estetisk sak är att slopa ett fulr fasadmätarskåp utan att sätta mätarskåpet inne i samma rum där elcentralen sitter. Nu kommer miljontals elkunniga att säga emot men åtkomligheten för elbolaget är helt onödig när allt fjärravläses. Varför ska man investera mycket pengar i en snygg fasad och sedan acceptera ett fult plåtskåp?

tommib
Thomas_Blekinge skrev:
En annan estetisk sak är att slopa ett fulr fasadmätarskåp utan att sätta mätarskåpet inne i samma rum där elcentralen sitter. Nu kommer miljontals elkunniga att säga emot men åtkomligheten för elbolaget är helt onödig när allt fjärravläses. Varför ska man investera mycket pengar i en snygg fasad och sedan acceptera ett fult plåtskåp?
För att nätägaren inte accepterar något annat?

Men jag håller med om att det är fult med ett stort plåtskåp på huset. Jag skulle till att börja med se till att det är infällt och jag skulle försöka planera så att det sitter i någon lite mer osynlig del eller på garaget. Kostnaden för att dra en 5G6 eller 5G10 från mätarplatsen till en vettigt placerad elcentral är liten i sammanhanget.

Och orsaken till åtkomsten har INTE med avläsningen att göra utan främst för att man ska kunna plocka ner mätarna skicka dom på "översyn/koll". Med lite färg och fantasi förvandlas alla skåp, så det behöver inte vara "katastrof".

Hej!

Uppskattar alla tips och idéer, skall träffa elektrikern nu i augusti . Ser fram emot vad han säger :) Återkommer!

Det är för mycket belysning på fasaden. Det kommer se ut som ett rymdskepp som är på väg att lyfta.
När det kommer till ljussättning utav fasader så vill man ha kontraster. Både upplysta partier och mörka partier. Och genom att belysa t.ex. entrén, men ha mörkt på sidorna så kan man framhäva entrén.

Tänk inte att all belysning ska vara på fasaden, utan komplettera istället med ljus i trädgården. Belysning av träd, buskar, pollare, stolpar, decklights i altan m.m.

//Patrik

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Man behöver inte heller köra på samma armaturer kring hela fasaden utan man kan blanda lite på olika sidor och även olika ljusbilder.

//Patrik

När ni planerar utomhusbelysningen tycker jag att det är trevligt om man väljer ljusstyrka som matchar omkringliggande hus och tomter. Om det är ett lite mörkare, (i mina ögon) mysigt område där man har belysning kring entréerna till exempel kommer grannfastigheterna plötsligt att uppfattas mycket mörkare om ett hus blir en ljusorgie. I tätbebyggda områden (typ Stockholms innerstad) vakar man ganska noga över detta för att se till att det blir en bra balans mellan olika byggnader, men jag tror egentligen inte att det finns så mycket skrivna regler i villaområden. Där jag bor för närvarande har ett gäng nyinflyttade valt att gasa på för fullt med belysning av hela fasaderna och massor på tomten. Det har förändrat områdets karaktär på kvällstid och jag blir lite förundrad över varför man valt att flytta till detta område om man inte gillar "stilen" och ändrar kvällsutseendet för alla som redan bor där.

• Gilla
ghoti
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.