Ska äntligen ta tag i att dra in el till min blivande verkstad och har lite funderingar kring hur man kan göra med elcentralen.

Det blir iaf n1xv 5g6 från fasadskåp till verkstad, ca 35 meter. Funderar sedan på den minsta centralen från elbutik.se, med huvudbrytare, jordfelsbrytare samt 3x16 plus 3x10.

Är det dumsnålt att köra med en så liten central? Tänker att man kan byta ut de tre 16a till en 3polig, och köra 3 uttag på dessa. Hur mycket kan jag isf belasta dessa uttag med max? Kommer aldrig använda mer än två samtidigt. Kabeln är 2,5mm2.

De återstående 3 platserna i centralen tänkte jag fördela så här.

16 a till två uttag. Här kommer det vara ex fräs eller liknande verktyg.
10 a till element, belysning inne samt ute.
10a till två uttag.

Frågorna är alltså om det är möjligt att göra så här? Blir det korrekt eller ska jag tänka om? Och som vanligt för min del, så kommer jag inte koppla någonting själv.

"Byta till en 3-polig säkring för uttag" är det 1-fas eller 3-fas uttag du pratar om?
1-fas 16A = 3,6kW
3-fas 16A = 11kW

nisse123 skrev:
"Byta till en 3-polig säkring för uttag" är det 1-fas eller 3-fas uttag du pratar om?
1-fas 16A = 3,6kW
3-fas 16A = 11kW
Det är trefas uttag det handlar om i det fallet. Så 11 kw alltså? Kommer aldrig komma i närheten av sånt effekt uttag, utan blir snarare närmre 2-3 kw (såg plus spånsug alt dammsugare).

För att förtydliga, tänkte använda denna central https://www.elbutik.se/product.html...moduler-vit-dorr-287x236x112?category_id=1871

Byta ut de tre enpoliga 16a till en trepolig, och via dem ansluta 3 trefas uttag med 5g2,5.

Resterande tre platser fördelas på:
16a till två dubbeluttag, 3g2,5
10a till belysning inne+ute samt element, 3g1,5
10a (alt 16a) två dubbeluttag 3g1,5 (alt 3g2,5)

Största frågan är väl om man kan koppla så i centralen eller om det blir fel/inte tillåtet?

Har du inte behörighet så är det inte tillåtet att koppla oavsett hur du gör, så bryr du dig inte om det ena så behöver du väl knappast bry dig om det andra. ;)

• Gilla
nisse123
  • Laddar…
elmont skrev:
Har du inte behörighet så är det inte tillåtet att koppla oavsett hur du gör, så bryr du dig inte om det ena så behöver du väl knappast bry dig om det andra. ;)
Nu är det ju faktiskt så att jag bryr mig om både krav på behörighet och att det blir rätt utfört. Den som ska koppla (och som jag antar är behörig) tyckte det var ok om jag köpte hem allt material, så han slapp bry sig om det. Det är endast därför jag vill ta reda på om det är ok att göra som jag tänkt. Jag tycker det märks tydligt på mina svar och frågor att jag inte har någon större kunskap om el, och har därför ingen intention om att koppla någonting själv...

Det absolut bästa är väl då att fråga den som ska göra jobbet, det är ju så att det finns många olika "vägar att gå" och även elektriker tycker olika därför är det alltid överlägset bäst att den som ska göra jobbet även är med och bestämmer.

elmont skrev:
Det absolut bästa är väl då att fråga den som ska göra jobbet, det är ju så att det finns många olika "vägar att gå" och även elektriker tycker olika därför är det alltid överlägset bäst att den som ska göra jobbet även är med och bestämmer.
Jag är tacksam att du tar dig tid att svara. Grejen är den att jag började med att kontakta ett par firmor, fick svar av en som ville ha drygt 24 000 för jobbet. Jag kan bara tolka det som att de inte var värst intresserad av ett så här litet jobb.

Fick då via en bekant tag på en som kunde hjälpa mig. Han har dock varken tid eller lust att räkna och beställa material, antagligen trodde han att jag har exakt koll på hur man kan göra, vilket jag inte har. Vill helst inte störa med massa, för han, självklara frågor, därav min fundering här.

Återigen så kommer jag inte göra något själv, förutom ser agera medhjälpare på plats.

Så om du eller någon annan som vet, kan säga om det är godkänt att koppla centralen som jag tänkt, så vore jag väldigt tacksam.

Jag hade nog köpt en tvåraders med 24 modulplatser dels för att ha utrymme att expandera, dels lägga 3-fas 16a uttagen på separata säkringar.
Skiljer sig ju inte sådär väldigt i pris:

https://www.elbutik.se/product.html/rogy-formonterad-normcentral-24-modulers?category_id=1871

Har varit med om att dvärgbrytaren löst ut när en maskin varit igång och nästa startas och de legat på samma gruppsäkring. Sedan KAN man belasta ett schukouttag med 16A om man har 2.5kvmm kabel, men jag har sett både varmgång och avbrott när man belastat schukouttag hårt och länge. Bättre är då att använda CEE uttag som är kraftigare och klarar bättre av högre laster.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Det är inget som hindrar att göra som du tänkt om du vill ha det så. En sak som är lite udda är dina vägguttag på 16A, när du ändå sätter upp trefasuttagen kan det passa att du väljer såna med enfasuttag kombinerat då kan du använda dem när något mer krävande används. Så kan du lägga dina uttag inne, ute samt belysning på de tre 10 A säkringarna. Och normalt brukar man välja centralen lite större för utökning, det är inte nödvändigt men ofta låg kostnad när man ändå är igång och det kan vara tomplats utan mågra säkringar.

GK100 skrev:
Det är inget som hindrar att göra som du tänkt om du vill ha det så. En sak som är lite udda är dina vägguttag på 16A, när du ändå sätter upp trefasuttagen kan det passa att du väljer såna med enfasuttag kombinerat då kan du använda dem när något mer krävande används. Så kan du lägga dina uttag inne, ute samt belysning på de tre 10 A säkringarna. Och normalt brukar man välja centralen lite större för utökning, det är inte nödvändigt men ofta låg kostnad när man ändå är igång och det kan vara tomplats utan mågra säkringar.
Jag är medveten om att man kan ångra sig senare om man väljer en för liten central. Byggnaden är dock bara 17 kvm inv, så det är redan nu uttag i överkant.

Skulle det bli bättre så här då?

3x16a, till 2 cee uttag plus ett kombinerat 3fas plus 1fas. 2,5mm2 kabel.
1x10a, till belysning, element (400w) plus ett uttag.
1x10a till två uttag
1x10a till ett uttag (det jag antagligen kommer använda till fräs, sänksåg mm).
Samtliga 10a uttag = 1,5mm2 kabel.

Isf blir materialkostnaden ca 4500 inkl lysrör, element och 40m n1xv 5g6. Kan man räkna med ca 8 timmars arbete på detta också?

Redigerat:
Ja det är säkert något de flesta känner sig bekväma med och som du säger rejält för det bygget. Arbetstiden är ju fri variabel och även beroende på vem som gör jobbet men helt fel med 8h eller lite drygt är det nog inte.

GK100 skrev:
Ja det är säkert något de flesta känner sig bekväma med och som du säger rejält för det bygget. Arbetstiden är ju fri variabel och även beroende på vem som gör jobbet men helt fel med 8h eller lite drygt är det nog inte.
Stort tack för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.