Hej.
Nyligen köpt ett hus och den förra ägaren sa att värmepanelen i garaget som värmer upp garaget gått sönder. Han hade plocka lös värmepanelen men inte köpt någon ny men den gamla står kvar. Ok tänkte jag de kan ju ej vara så svårt köpa en ny. Fast när jag tar en titt på värmepanelens sladd är de 4 kablar (gul, lila, vit och en ofärgad) i kopplingsdosan ser ut att bara komma 3 från väggen. (blå, svart och gulgrön). De är också kopplad en rumstermostat till kopplingsdosan.
Frågan är vad är de för typ av värmepanel och uttag i väggen 230/400v? Och hur ska man koppla.
Nyligen köpt ett hus och den förra ägaren sa att värmepanelen i garaget som värmer upp garaget gått sönder. Han hade plocka lös värmepanelen men inte köpt någon ny men den gamla står kvar. Ok tänkte jag de kan ju ej vara så svårt köpa en ny. Fast när jag tar en titt på värmepanelens sladd är de 4 kablar (gul, lila, vit och en ofärgad) i kopplingsdosan ser ut att bara komma 3 från väggen. (blå, svart och gulgrön). De är också kopplad en rumstermostat till kopplingsdosan.
Frågan är vad är de för typ av värmepanel och uttag i väggen 230/400v? Och hur ska man koppla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad står det på märkskylten på radiatorn? Den brukar sitta på sidan.
Det skulle kunna vara en master som är vidarekopplad till en slav utan termostat men det är bara en gissning.
Det är omöjligt att gissa om det är 230V eller 400V, färgerna säger ingenting. Hittar du ingen märkskylt måste du mäta dig fram.
Det skulle kunna vara en master som är vidarekopplad till en slav utan termostat men det är bara en gissning.
Det är omöjligt att gissa om det är 230V eller 400V, färgerna säger ingenting. Hittar du ingen märkskylt måste du mäta dig fram.
Läs på märkskylten.
Jag hade mätt spänningen också.
Var tar de vita tåtarna som försvinner ut till höger vägen?
Jag hade mätt spänningen också.
Var tar de vita tåtarna som försvinner ut till höger vägen?
Mät spänning (volt) mellan den Svarta och Blå ledaren som kommer ut i röret från väggen.
230Volt eller 400Volt bör du få fram, då vet du vilken spänning du ska ha.
Om de två vita kablarna till höger går till termostaten.
Köp ett element med inbyggd teromstat. och ta bort den "lösa" eftermonterade termostaten.
Då anväds "bara" Blå, Svart och grön/gul som kommer ut ur väggen
Antalet Watt på det nya elementet bestäms av garagets storlek, isolering och värmebehov
230Volt eller 400Volt bör du få fram, då vet du vilken spänning du ska ha.
Om de två vita kablarna till höger går till termostaten.
Köp ett element med inbyggd teromstat. och ta bort den "lösa" eftermonterade termostaten.
Då anväds "bara" Blå, Svart och grön/gul som kommer ut ur väggen
Antalet Watt på det nya elementet bestäms av garagets storlek, isolering och värmebehov
Jag har exakt samma dosor bakom elementen, Elementen är troligen ganska lika, men jag har bara 2 ledare + jord från varje element. Original-termostaterna i flera element har gett upp, så jag har gjort ungefär som hos dig, dvs monterat en rumstermostat, och det tycker jag är bättre än termostat i elementet.
Med största sannolikhet är värmeslingan hel i elementet. Jag öppnade elementens eget kopplingsutrymme och kopplade bort den inbyggda termostaten, och då fungerar fortfarande alla element i huset (byggt 1979).
Om du vill få igång den gamla panelen kan du öppna den och ta en bild som du lägger upp här.
Med största sannolikhet är värmeslingan hel i elementet. Jag öppnade elementens eget kopplingsutrymme och kopplade bort den inbyggda termostaten, och då fungerar fortfarande alla element i huset (byggt 1979).
Om du vill få igång den gamla panelen kan du öppna den och ta en bild som du lägger upp här.
Klicka här för att svara