Låt oss säga att man har utanpåliggande kablage i ett uthus, spikat en bit nedanför taket längs med en vägg. Finns det något smart sätt att "stjäla" från en befintlig kabel, och sätta ett uttag på väggen nedanför?

Eller måste man riva upp ena sidan och sätta ny, något längre kabel? 5G2.5 16A om det spelar någon roll.

Redigerat:
En kopplingsdosa och en bit kabel ner till nya uttaget.

Jag förstår problemet, om man kapar kabeln, så finns ingen marginal för koppling i dosan.

hempularen skrev:
Jag förstår problemet, om man kapar kabeln, så finns ingen marginal för koppling i dosan.
Precis! :) Så vad gör man? Finns det långa sockerbitar tex, med ett tredje uttag på mitten?

Det går kanske att göra med två skarven per ledare, men med 5g2.5 så blir det 10 don. Börjar bli trångt...

Eller två dosor mot varandra.

Haf du stött på problemet, och hur gjorde du då?

Två dosor, eller en större dosa.
Ibland kan man stjäla några centimeter kabel genom att justera klamringen lite.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Det finns ju rektangulära lite längre dosor som man bör kunna koppla i och skarva.

Mikael_L
Nej, ska det göras riktigt bra och snyggt så får man lov att ta bort kabel på ena sidan och klamra om.

Dubbla skarvklämmor och korta kabelstumpar i dosan är förvisso en lösning, men ganska tråkig dock, och lite besvärlig med.
Men något som man kanske ändå får lov att ta till om omförläggning av kabel blir allt för tokigt mycket jobb/material.

Själva har jag någon gång lyckats fixa ihop det genom att sätta dosan precis där det är en 90°-böj på kabeln. Med rätt placering av en U56-dosa och sen göra exakt och rätt så kan man med nöd och näppe skarva på befintliga ledare. I alla fall om det är 3-ledare, är det 5-ledare blir det säkert 4ggr så besvärligt eller så. :)

Ett alternativ du kan kika på är om det kanske vore någon finess på att göra två sådana här avstick med någon meters mellanrum, då kan man ju kapa kabeln och sen endast dra om biten mellan.

Typiskt när detta kommer på fråga så är det ett extra uttag som ska in, då kan man fundera på om två uttag istället med lite mellanrum kanske kunde vara en bra ide, så sätter man två dosor och två uttag och drar sen om biten mellan dosorna med lite ny kabel.

• Gilla
naikon och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.