Hej,
Jag skulle behöva lite hjälp med att ta reda på hur strömkablarna i vårt tak färgmarkerats, då dessa självklart inte ser ut som alla andra här i landet (baserat på några timmars googlande). Min kompetens kring el överlag är obefintlig, så ber om ursäkt i förhand för bristfällig terminologi och eventuella dumma frågor.
Vi har precis köpt en taklampa där kablarna markerats med brunt, blått och gul/grönt. Allt är i sin ordning hittills med andra ord. Kablarna som hänger från taket i vardagsrummet har dock en helt annan markering, där det år två svarta kablar som tvinnats ihop till en, samt en gul och en grön kabel (se bild). Kablarna i alla andra rum har av någon anledning varit korrekt markerade, men det är väl bara ett plus antar jag.
Jag har förstått att man kan mäta sig till vilken kabel som är vad med en multimeter (hur detta nu går till gissar jag att det är någon som skrivit i en annan tråd), men vad jag undrar är först och främst om det är någon som kan tänkas ha en idé om vilken kabel som är vilken baserat på uppsättningen där de två svarta är tvinnade, samt vad det är som kan hända om kablarna kopplas fel in i den där plastbiten som lampans sladdar är kopplade till? Och givet att det behövs en multimeter - ska de två svarta kablarna mätas som en kabel, eller mäter man dem när de är separerade?
Sen även en plan B-fråga: hur mycket är det rimligt att en elektriker tar för att fixa detta? Strömbrytare etc. sitter i lägenheten så det borde gå relativt smidigt.
Jag skulle behöva lite hjälp med att ta reda på hur strömkablarna i vårt tak färgmarkerats, då dessa självklart inte ser ut som alla andra här i landet (baserat på några timmars googlande). Min kompetens kring el överlag är obefintlig, så ber om ursäkt i förhand för bristfällig terminologi och eventuella dumma frågor.
Vi har precis köpt en taklampa där kablarna markerats med brunt, blått och gul/grönt. Allt är i sin ordning hittills med andra ord. Kablarna som hänger från taket i vardagsrummet har dock en helt annan markering, där det år två svarta kablar som tvinnats ihop till en, samt en gul och en grön kabel (se bild). Kablarna i alla andra rum har av någon anledning varit korrekt markerade, men det är väl bara ett plus antar jag.
Jag har förstått att man kan mäta sig till vilken kabel som är vad med en multimeter (hur detta nu går till gissar jag att det är någon som skrivit i en annan tråd), men vad jag undrar är först och främst om det är någon som kan tänkas ha en idé om vilken kabel som är vilken baserat på uppsättningen där de två svarta är tvinnade, samt vad det är som kan hända om kablarna kopplas fel in i den där plastbiten som lampans sladdar är kopplade till? Och givet att det behövs en multimeter - ska de två svarta kablarna mätas som en kabel, eller mäter man dem när de är separerade?
Sen även en plan B-fråga: hur mycket är det rimligt att en elektriker tar för att fixa detta? Strömbrytare etc. sitter i lägenheten så det borde gå relativt smidigt.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Nej, du kan inte hitta svar på google eller i detta forum på vad dina ledare har för funktion i ditt hem, inte ens i de rum där du tycker att färgerna är korrekta. Se färgerna som en indikation på vad det skulle kunna vara, som utgångspunkt vid den kontroll som måste göras hur det faktiskt ligger till. Att mäta sig fram är kan vara riktigt svårt om man inte vet hur man gör och hur man tolkar resultatet. Det kan vara enklare att titta i kopplingsdosor och apparatdosor (strömbrytaren), dra lite i ledarna och se hur det är kopplat.
En bra metod är att koppla in den nya lampan på samma sätt som den gamla. Dvs bara kunskapen att det precis innan suttit en fungerande lampa där gör att man kan våga sig på lite vidlyftigare gissningar och kanske en inkoppling. De (strömförande) trådarna på bild har väl inte sett ut så hoppas jag utan det måste ha suttit en lampa där? Vet ni inte det, så är ni tillbaka på ruta 1 och behöver kontrollera.
Om man då ska göra en helt förutsättningslös gissning att ha som utgångspunkt för denna kontroll så har du troligen nolla och två tändtrådar där i taket, där nollan är svart (två st) och tändtrådarna grön och gul. En enkel kontroll som stärker lite av denna teori är att se om strömbytaren har två vippor, sk krontändning. Man kommer också långt genom att titta sig runtomkring om det finns fler lamputtag, fler strömbrytare. Handlar det om ett torrt bostadsrum där alla uttag är ojordade etc? Om man tror att den svarta är en nolla så behöver man förstå till vad den skarvas vidare där i taket.
Endast utifrån den information vi har här så vet vi alltså absolut ingenting om den övriga installationen, så ur den synvinkeln kan precis allting gå fel vid en chansartad inkoppling.
En elektriker i Sthlm kanske kostar uppemot 1000:- för detta jobb.
En bra metod är att koppla in den nya lampan på samma sätt som den gamla. Dvs bara kunskapen att det precis innan suttit en fungerande lampa där gör att man kan våga sig på lite vidlyftigare gissningar och kanske en inkoppling. De (strömförande) trådarna på bild har väl inte sett ut så hoppas jag utan det måste ha suttit en lampa där? Vet ni inte det, så är ni tillbaka på ruta 1 och behöver kontrollera.
Om man då ska göra en helt förutsättningslös gissning att ha som utgångspunkt för denna kontroll så har du troligen nolla och två tändtrådar där i taket, där nollan är svart (två st) och tändtrådarna grön och gul. En enkel kontroll som stärker lite av denna teori är att se om strömbytaren har två vippor, sk krontändning. Man kommer också långt genom att titta sig runtomkring om det finns fler lamputtag, fler strömbrytare. Handlar det om ett torrt bostadsrum där alla uttag är ojordade etc? Om man tror att den svarta är en nolla så behöver man förstå till vad den skarvas vidare där i taket.
Endast utifrån den information vi har här så vet vi alltså absolut ingenting om den övriga installationen, så ur den synvinkeln kan precis allting gå fel vid en chansartad inkoppling.
En elektriker i Sthlm kanske kostar uppemot 1000:- för detta jobb.
Strömbrytaren har två vippor, vi har dessvärre ingen möjlighet att se hur sladdarna varit inkopplade tidigare då vi är nyinflyttade och de förra ägarna har lämnat det på detta sätt.
Känns som vi får anlita en elektriker med andra ord, givet att man inte kan få reda på så mycket mer baserat på hur strömbrytaren ser ut?
Känns som vi får anlita en elektriker med andra ord, givet att man inte kan få reda på så mycket mer baserat på hur strömbrytaren ser ut?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Om förra ägaren kan bekräfta att det suttit en fungerande lampa där och inga ändringar har gjorts i anläggningen efter det så är utgångsläget betydligt bättre. Om det dessutom inte finns några jordade uttag i rummet så ska det heller inte finnas någon skyddsjord uppe i taket. Då ska det endast förekomma en nolla och tändtrådar där. Om man tror på detta antagande så är man nöjaktigt säker och kan prova sig fram och koppla in lampan mellan svart och gul eller svart och grön. Ingenting ska kopplas till lampans terminal för skyddsjord.
Om lampan har en stickpropp så kan ni också köpa ett ojordat lamputtag och koppla in på trådarna. Då måste dock den ena tändtråden läggas undan. Men som sagt det gäller under de förutsättningar jag antar ovan.
Om lampan har en stickpropp så kan ni också köpa ett ojordat lamputtag och koppla in på trådarna. Då måste dock den ena tändtråden läggas undan. Men som sagt det gäller under de förutsättningar jag antar ovan.
Lite svårt att se på bilden men
Om det endast är ett rörutlopp vid taket, dvs ej en kopplingsdosa. så det där med två svarta ledare förbryllar mej.
Om det är ett "rent" rörutlopp så dras det inte dubbla ledare.
Däremot om det är en takdosa eller ett t-stycke som fanns på 60-70talet då paserar säkert en obruten fasledare uppe i takdosan eller t-stycket och nollan är förmodligen skarvad i lampkopplingen (förmodligen den svarta).
Jag tror det är ett t-stycke,
*ser inte ut som en kopplingsdosa på bilden, man ser dock inte så mycket av taket.
*baserat på ledarnas färger så stämmer det med tiden då t-stycken fanns
*skulle det ha varit ett "rent"rörutlopp så hade det inte varit dubbla svarta ledare.
*Skulle det ha varit en kopplingsdosa så skulle man förmodligen ha kopplat allt i dosan och endast haft tre ledare ner till lampan.
Här kommer bild på t-röret, har stött på några sådana i miljonprogramshusen.
Tänk på att de svarta ledarna kan vara "nolla" och en av de svarta ledarna kan vara vidarekopplat till ett vägguttag, eller mata ett annat rum. och om det uttaget eller rummet belastas "används" så kan varmgång uppstå efter som de inte är ihopkopplade på ett bra sätt, (de är bara lätt tvinnade på din bild)
Du har två knappar vid lysknappen så Bo:s färg identifiering är mycket rimlig med den informationen vi har i dagsläget.
MEN RIKTIG IDENTIFIERING KRÄVS AV LEDARNAS FUNKTION.
Ett mycket snabbt jobb för en kunnig elektriker.
Ett sätt är att kika hur brytaren är kopplad, samt i kopplingsdosan mellan brytaren och lampan+ lite mätning.
Finns riktiga lamputtag för Kronkoppling om man vill ha det.
Detta uttag kräver dock att det ska vara o-jordat i rummet.
Vill man bara ha en knapp som tänder allt så kan man byta "lysknappen" strömbrytaren mot en 1-pol. och en ledare blir då oanvänd.
Då kan man sätta ett traditionellt lamputtag (jordat eller o-jordat beror på hur resterande ser ut i det aktuella rummet)
Finns en uppsjö av lamputtag, med eller utan krok, infällda eller utanpåliggand, samt jordade eller o-jordade. Det är dock inget fel att använda lampans kopplingsplint om den har plats för antalet ledare.
Om det endast är ett rörutlopp vid taket, dvs ej en kopplingsdosa. så det där med två svarta ledare förbryllar mej.
Om det är ett "rent" rörutlopp så dras det inte dubbla ledare.
Däremot om det är en takdosa eller ett t-stycke som fanns på 60-70talet då paserar säkert en obruten fasledare uppe i takdosan eller t-stycket och nollan är förmodligen skarvad i lampkopplingen (förmodligen den svarta).
Jag tror det är ett t-stycke,
*ser inte ut som en kopplingsdosa på bilden, man ser dock inte så mycket av taket.
*baserat på ledarnas färger så stämmer det med tiden då t-stycken fanns
*skulle det ha varit ett "rent"rörutlopp så hade det inte varit dubbla svarta ledare.
*Skulle det ha varit en kopplingsdosa så skulle man förmodligen ha kopplat allt i dosan och endast haft tre ledare ner till lampan.
Här kommer bild på t-röret, har stött på några sådana i miljonprogramshusen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att de svarta ledarna kan vara "nolla" och en av de svarta ledarna kan vara vidarekopplat till ett vägguttag, eller mata ett annat rum. och om det uttaget eller rummet belastas "används" så kan varmgång uppstå efter som de inte är ihopkopplade på ett bra sätt, (de är bara lätt tvinnade på din bild)
Du har två knappar vid lysknappen så Bo:s färg identifiering är mycket rimlig med den informationen vi har i dagsläget.
MEN RIKTIG IDENTIFIERING KRÄVS AV LEDARNAS FUNKTION.
Ett mycket snabbt jobb för en kunnig elektriker.
Ett sätt är att kika hur brytaren är kopplad, samt i kopplingsdosan mellan brytaren och lampan+ lite mätning.
Finns riktiga lamputtag för Kronkoppling om man vill ha det.
Detta uttag kräver dock att det ska vara o-jordat i rummet.
Vill man bara ha en knapp som tänder allt så kan man byta "lysknappen" strömbrytaren mot en 1-pol. och en ledare blir då oanvänd.
Då kan man sätta ett traditionellt lamputtag (jordat eller o-jordat beror på hur resterande ser ut i det aktuella rummet)
Finns en uppsjö av lamputtag, med eller utan krok, infällda eller utanpåliggand, samt jordade eller o-jordade. Det är dock inget fel att använda lampans kopplingsplint om den har plats för antalet ledare.
Tyvärr är det vanligt att folk lämnar tåtarna hängande lösa i taken när man flyttar ut.
Tusen tack för alla svar, vi har nu fått upp åbäket och det lyser som aldrig förr. De svarta skulle gå mot brun kabel och den gröna mot blå, ingen mot den jordade som ni nämnde tidigare (den gula är kapad och isolerad - mer fick jag inte med mig av den förklaringen)
Återigen stort tack för hjälpen, tänk vilken nytta ett foruminlägg kan göra!
Återigen stort tack för hjälpen, tänk vilken nytta ett foruminlägg kan göra!
Nja, precis som Bo skriver så är det mest troligt att svarta trådarna är nollan och gröna & gula trådarna är var sin tändtråd (bruten fas), om det inte är så att nollan bryts.vvilma skrev:
Blå tråd brukar man använda till nollan, så i ditt fall så borde svarta trådarna varit kopplade till den blåa tråden från lampan och den gröna tråden borde varit kopplad till bruna tråden.
För om man kopplar blå till nollan så kommer "ringen"/gängan på lampsockeln att ha kontakt med nollan och mittstiftet i lampsockeln kommer att ha kontakt med fasen, det är så en lampsockel bör/ska vara kopplad.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Och exakt hur kom ni fram till att det skulle vara så?vvilma skrev:Tusen tack för alla svar, vi har nu fått upp åbäket och det lyser som aldrig förr. De svarta skulle gå mot brun kabel och den gröna mot blå, ingen mot den jordade som ni nämnde tidigare (den gula är kapad och isolerad - mer fick jag inte med mig av den förklaringen)
Återigen stort tack för hjälpen, tänk vilken nytta ett foruminlägg kan göra!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

