Har hela tiden utgått från att jag har jord i köket då vägguttagen är jordade men när jag nu kikade bakom "första" uttaget i slingan så ser det ut som bilden nedan. Är detta jord eller bara en biledare av något slag? Den är i dagsläget kopplad till jordspröten i uttaget.
Hur ska jag tolka detta?
Hur ska jag tolka detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På bla 60-talet så gjordes det så på en del ställen, vet ej om det var helt ok att göra så på den tiden. Vi hade sådan kabel i garaget till det enda uttaget som fanns i garaget.
Idag får man inte koppla så, men dom flesta elregler är inte retroaktiva så det som finns "får" finnas kvar. Men det åligger fastighetsägaren att se till att anläggningen är säker.
Nu när du vet att det är sådan kabel så rekommenderar jag att du skyndsamt (inte akut) byter kabeln till en med "rätt" jord.
Idag får man inte koppla så, men dom flesta elregler är inte retroaktiva så det som finns "får" finnas kvar. Men det åligger fastighetsägaren att se till att anläggningen är säker.
Nu när du vet att det är sådan kabel så rekommenderar jag att du skyndsamt (inte akut) byter kabeln till en med "rätt" jord.
Som sagt du behöver inte byta för bytandets skull, det är en utmärkt kabel du har där. Men gör du jobb av lite omfattning och bytet är en liten del ska du givetvis göra det, bra att tänka på vid framtida renoveringar.
Klicka här för att svara
