Har hela tiden utgått från att jag har jord i köket då vägguttagen är jordade men när jag nu kikade bakom "första" uttaget i slingan så ser det ut som bilden nedan. Är detta jord eller bara en biledare av något slag? Den är i dagsläget kopplad till jordspröten i uttaget.

Hur ska jag tolka detta?

Ett öppet vägguttag med synliga ledningar och jordningsanordning i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det är jordat och som du skriver via biledaren i kabeln, det var så det gjordes tidigare. Om man ser till kabeln på bilden troligtvis någon gång på 60-talet så inget konstigt med det.

På bla 60-talet så gjordes det så på en del ställen, vet ej om det var helt ok att göra så på den tiden. Vi hade sådan kabel i garaget till det enda uttaget som fanns i garaget.

Idag får man inte koppla så, men dom flesta elregler är inte retroaktiva så det som finns "får" finnas kvar. Men det åligger fastighetsägaren att se till att anläggningen är säker.

Nu när du vet att det är sådan kabel så rekommenderar jag att du skyndsamt (inte akut) byter kabeln till en med "rätt" jord.

Okej. Mao bara och gå vidare med gulgrön och inte fundera mer på detta?

Stämmer nog bra då huset är byggt vid skiftet 50/60-tal om jag inte missminner mig. ;)

Okej. Så OK men inte bra? :p

Får väl kanske dra hit en elektriker någon dag, vill ändå ha satt in en JFB.

Som sagt du behöver inte byta för bytandets skull, det är en utmärkt kabel du har där. Men gör du jobb av lite omfattning och bytet är en liten del ska du givetvis göra det, bra att tänka på vid framtida renoveringar.

• Gilla
pr95
  • Laddar…
Tack för input! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.