36 119 läst ·
324 svar
36k läst
324 svar
Nya behörighetssystemet
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Ja, det är så stor skillnad på de texterna att jag tror att tom en domstol skulle se skillnad på dem. (Man kan ju naturligtvis aldrig vet när det gäller domstolar).Mikael_L skrev:
Så då blir det intressant att veta varför Fredrik Sjödin säger att det inte är någon skillnad.
Nog är det väl skillnad, men vilket av dem för längst? När man kommit så långt praktiskt möjligt är det kanske fortfarande långt från betryggande.
Nu spelar väl alla luddiga formuleringar inte så stor roll när det i praktiken inte provas och säkras mer än högst pliktskyldigt i enlighet med någon ev papperstigers väl arkiverade plan. Där ligger kanske mycket av de flesta problem kring diskussionerna om elsäkerhet, behörighet osv. Ord, handling, konsekvens, praktiskt utförande skiljer för mycket åtminstone för mitt sinne.
Nu spelar väl alla luddiga formuleringar inte så stor roll när det i praktiken inte provas och säkras mer än högst pliktskyldigt i enlighet med någon ev papperstigers väl arkiverade plan. Där ligger kanske mycket av de flesta problem kring diskussionerna om elsäkerhet, behörighet osv. Ord, handling, konsekvens, praktiskt utförande skiljer för mycket åtminstone för mitt sinne.
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Det är stor skillnad. "I betryggande omfattning" innebär att det inte får finnas några brister öht. Del 61 har inte ens presumtion mot lagstiftningen. Du kan göra kontroller helt enligt Kap 61 och ändå inte uppnå betryggande omfattning.lars_stefan_axelsson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Jag har tagit bort en del onödigt gnabb.
/moderator
/moderator
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Glöm inte att lämna in ett remissvar om ni har synpunkter på föreskriftsförslagen.
Typiskt tillståndet i sverige gällande El-säkerhet en blandning av Politik och bransch och fackmannaskap...
När det gäller Tillverkaransvar måste detta uppfylla krav liknande all utrustning som kan vålla skada!
När det gäller leverans av ihopmonterad utrustning måste ansvaret i lika delar delas av montör o tillverkare beroende på vem som brustit.
När det gäller ansvaret ska detta följa pengarna dvs den som får betalt ska ha ansvar i förhållande till ekonomisk andel samt att det ska finnas tekniskt ansvarig för själva monteringen o teorin bakom.
Lämpligt är att alla anläggningar registreras på El-säkerhetsverket och att SDOC dokument utfärdas med ansvariga tydligt utpekade och beställare
När det gäller Tillverkaransvar måste detta uppfylla krav liknande all utrustning som kan vålla skada!
När det gäller leverans av ihopmonterad utrustning måste ansvaret i lika delar delas av montör o tillverkare beroende på vem som brustit.
När det gäller ansvaret ska detta följa pengarna dvs den som får betalt ska ha ansvar i förhållande till ekonomisk andel samt att det ska finnas tekniskt ansvarig för själva monteringen o teorin bakom.
Lämpligt är att alla anläggningar registreras på El-säkerhetsverket och att SDOC dokument utfärdas med ansvariga tydligt utpekade och beställare
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
http://www.elsakerhetsverket.se/om-...n/remiss-av-nya-foreskrifter-om-elbehorighet/Mikael_L skrev:
Alla får lämna remissvar. Så funkar det i Sverige.
Men jag, som nu faktiskt befinner mig i verkligheten, kan däremot intyga att nästan inga elektriker eller elinstallatörer vet vad som gäller, eller vet detta du skriver.Fredrik Sjödin skrev:
Eller rättare sagt, många vet exakt vad som gäller, men däremot vet alla olika saker.
Den mest allmänna uppfattningen är nog något i stil med att man testar det man misstänker kan vara fel eller farligt. Går en installation bra, inget märkligt eller oförutsett eller misstänkt upptäcks eller händer testas det inget alls.
Min gissning är att minst 90% av alla elinstallationer i landet utförda av elinstallatörer eller yrkesmän testas max med att kolla spänning mellan fas och nolla/resp jordbleck. Och så ett tryck på testknappen på jordfelsbrytaren.
Det är den verklighet jag ser.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden