2 912 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Koppla i lampa i ett konstigt uppdelat system, är det en dimmer?????
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har precis köpt en lägenhet av två rätt så unga par som knappt hade lägenheten i ett år innan dem sålde det. Vad än jag frågar dem så har dem absolut ingen aning eller inte kommer ihåg hur dem hade gjort. Antar föräldrarna hade hjälpt till med en hel del...
En av dem sakerna som dem inte har en aning är hur dem hade kopplat in kristallkrona i vardagsrummet. Jag har bifogat bilder på eluttaget och lampknappen, ni får ursäkta min okunskap och även brist på dem rätta benämningarna. När jag försökte koppla in en vanlig Ikea taklampa i endast den vita elkontakten så var lampan tänd hela tiden. Det går alltså inte släcka lampan då. Då jag inte har någon kunskap om el så försökte jag inte koppla in lampan på ett annat sätt. Knapparna på väggen är ett annat mysterium för mig, det ena knappen är normal, man trycker in för tända och trycker igen för att släcka (tror jag iaf). Den andra knappen går inte att trycka ner utan den går tillbaka till normal position och man hör däremot ett klickljud, som tex en tangentknapp. Så jag förstår inte vad den har för funktion, och som sagt när jag kopplade in lampan så gick den inte att släcka alls, utan den var på hela tiden.
Har nån kunskap av ett sådant system eller vet hur jag ska koppla i min taklampa???
För övrigt så är det mitt första bostadsköp så alla tips är välkomna.
OM det är som det borde vara så har du två tändtrådar, brun och vit, samt nolla, blå, kopplad till en kronbrytare. Samt en grön/gul skyddsjord. Men för att veta säkert måste man öppna/mäta så man verkligen ser vad som är gjort. Har man en krontändning så kan man inte använda lamputtag utan man måste koppla trådarna med någon typ av "kopplingsklämma". Det beror på att det inte finns lämpliga uttag. Som det ser ut nu ska det inte vara, så endera ta bort lamputtaget eller koppla om till en enkel tändning.
Klicka här för att svara