Hej undrar om det är någon som kan ge lite hjälp o råd.

Jag skulle byta ett vanligt vägguttag och hittar då två "extra" fasledningar där inne. Alla (även den som är inkopplad i uttaget) är med spänning, En koll i säkringsskåpet visar att minsann där sitter tre dvärgbrytare tillsammans. Ej kopplade samman till en "trefas säkring" utan alla löser ut individuellt. Det jag tror är att detta uttag ev var planerat för en eventuell tvättstuga som inte blev av. Så långt det mesta förklarligt.

När jag kopplat in det nya vägguttaget kan jag inte slå på en av faserna (3an). Dvärgbrytaren går inte att slå till. Det här är en av faserna som inte används precis som innan. Jag har letat som fn om jag skulle dragit i ledningarna så något har hänt i en kopplingsdosa eller så men det verkar inte finns ngn sådan mellan uttaget o central (ca 25m eller så) så det hela går nog direkt. Sliten dvärgbrytare? Behöver ju iofs inte ha den på då den inte används (bara 1an används) men iaf...

En annan sak som jag undrar över. Om alla tre brytarna är av så har jag också spänningslöst mellan alla faser o nollan. Men om jag slår på 1 eller 2 fasen (3an gick ju inte slå på) så har jag korrekt 230v mellan den påslagna fasen o nollan men även de ej påslagna faserna ger utslag för spänning på min spänningsprovare (ELMA 1500B). Kan det vara inducerade spänningar? Men det finns ju ingen belastning på uttaget (det finns inga andra uttag kopplade vad jag kan upptäcka - verkar som FKn går direkt o bara till detta enda uttag) Är den så känslig eller finns det ngt annat problem här?

Kan tilläggas att hela centralen är ganska ny o skyddas av JFB. Denna löser inte ut.

Någon erfaren som kan ge en ledtråd?

Det behövs ingen belastning för att få inducerad/kapacitiv spänning.

Dvärgbrytaren, sitter vippan fast eller vippar den tillbaks medesamma?

ok trodde det behövdes en last

den vippar tillbaks direkt - men nu medans man stått o "lekt" lite med den inser jag att typ en gång av tjugo så stannar den kvar
borde alltså vara en kass säkring då?

Tack

Det du mäter är uppenbarligen kapacitivt kopplad spänning som kan uppstår utan att det flyter en ström i ledaren. Hittar ingen specifikation på din spänningsprovare i hastigheten men tydligen har den en så hög ingångsimpedans att den fångar upp sådana spänningar. Det ska dom normalt inte göra. Induktivt kopplad spänning kräver däremot en ström i ledaren.

Att vippan på dvärgen inte fastnar i uppfällt läge (till skillnad från att lösa ut) tyder på att den är slut - den kan ha blivit utsatt för överström alltför många gånger så att plasten kroknat lite.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.