Müssli
Müssli: [citat] Jag är tveksam till att det är godkänt ens med list som inte är skruvad. Åtminstone måste man skruva Scnneiders OptiLinekanaler om du ska dra annat är svagström i dem. Dock vet jag inte om det är tillverkarens rekommendation (som man ska följa) eller standard. Så som TS beskriver taket kommer det garanterat inte hålla med smältlim. Troligtvis inte heller med tejpad eller
8 svar · 10,5k läst
·
E
elmont: Har du mycket "överskotts sladd" i kupan, i sånna fall kanske du kan kapa sladdarna.
3 svar · 5,1k läst
R
R
Demmpa
Demmpa: [citat] Nej det går inte, finns inga lösa eurokontakter. Om apparaten har Shukokontakt så är antingen apparaten jordad eller så drar den mer än 2,5 A och då får man inte byta till eurokontakt som är ojordad och som får belastas med max 2,5 A.
5 svar · 6,6k läst
S
Sweekvall: Hej. Tack för snabbt svar. Tror också det är bra standard. Då vet jag att jag får räkna till spotlight, verkar inte ingår i standard.
3 svar · 2,8k läst
AXS
AXS: Tackar!
2 svar · 2,0k läst
·
AXS
2 svar · 2,0k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Ja, intetsägande länk. Rätt produkt är troligtvis någon form av RGB-leddriver. Men din text säger både 12V och konstantströmdrivning av dioderna vilket ganska förvillande. Men i manualen ser man en driver också, men är inte den med i leveransen?
3 svar · 1,0k läst
jbr
jbr: Jag håller helt med där. Jag har decentraliserat en del men hade jag gjort om min anläggning hade jag drivit den principen betydligt längre... Jag har en normkapsling på övervåningen för dinmonterade brytaktorer för det våningsplanet. Vidare har jag i ett rum en infälld dinkapsling i taket i en stor garderob för brytaktorer för det aktuella rummet samt vissa uttag i ett angränsande
2 svar · 1,3k läst
leby
leby: Jag var lite fundersam om det verkligen skulle gå att ha "puckarna" i centralen, dom vill ju ha så "fri" radiosikt som möjligt och inkapslade i 2 plåtlådor bör ju inte vara den bästa av förutsättningar. Men, det funkar! [bild] Stängt och klart... [bild] Nu är det bara att få till koden så att den slår på vid rätt tidpunkt med hänsyn till hur kallt det är ute.. tack för alla
19 svar · 5,8k läst
·
Müssli
Müssli: Om du har en säkring märkt med "värmekabel" eller liknande kan du öppna locket och mäta om spänningen försvinner när du slår ifrån säkringen.
8 svar · 1,3k läst
·
L
LUDDET: Har mycket verktyg och många maskiner och försöker hålla några plusgrader på vintern för att hålla fukt borta. Ökar värmen då jag jobbar där. Kanske smartast att ha flera brytare istf att fundera på led.
2 svar · 1,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag skulle säga att det är en ovanlig operation att tillverka ett skyddsskåp utanpå en elcentral, men omöjligt är det väl inte. Det är utanpåliggande förstår jag? Tätningen mot kablarna får man lösa med något tätningsmedel. Det bör alltså räcka med att jacka ur skåpet för kablarna. Om du är osäker på framtida användning av garaget ska kanske IP55 är ett bra val från
1 svar · 1,5k läst
bax
bax: PEN= Nolla och Jord i samma ledare. PE= Jord, Protective Earth N= Nolla, Neutral
37 svar · 8,3k läst
N
Nordis123: Tar upp min tråd igen, har inte haft tid att engagera mig i golvvärmen. Jo golvet värmer ordentligt men slår på först då jag vrider termostaten nästan på max och då blir det riktigt varmt. Alltså kan ha väldigt varmt eller ingen värme alls. Kanske är termostaten då.
4 svar · 742 läst
Pen
Pen: Jag kör en liknande sådan kombination (bild 1). Jag har reserverat undre raden i min normcentral för reläer och utrymmet under skenan håller jag fritt från 230V. Jag tycker att jag därmed har mekaniskt separerat kretsarna till skiljda kopplingsutrymmen. Längst till höger syns ett vertikalt VP rör i vilket CAT kablarna går till överkanten av centralen. Det tredje reläet från vänster
13 svar · 6,1k läst
·
J
Jörgen Ö: Och personligen hade jag reglat upp taket innan jag drog slangen, ofta så hamnar slangen där man ska fästa reglar osv. Beroende lite på vilket typ av undertak/reglar du ska sätta. Men med lite flyt så funkar det :-)
16 svar · 7,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jo jag kommer ihåg detta inlägg, men slutsatsen var ju bra, att det krävs kunskap för att göra en mätning. I trådens fall att resistansmäta om en ledare är skyddsjord eller något annat. Jag brukar därför vara avig mot alla råd på forumet om att blint mäta för det kan finnas så många felfaktorer. Nu verkar vi även glida in på den kontroll som alltid ska göras av ett
40 svar · 5,0k läst
·
M
Mittbygg: [citat] Tack alla för svar som ger en tydligare bild över behoven. Precis vad jag behövde och önskade! Dock är det ju så att när man inte kan ett område så vet man inte alltid vad man behöver fråga om, varför det är trevligt med de svar som inte förutsätter att man är en klåpare och kommer välja tokiga lösningar, då hade man ju inte behövt fråga. Nu är jag mer införstådd
9 svar · 5,8k läst
E
EvertL: Jag tycker det hör i mycket hög grad till diskussionen, nämligen att byta uppvärmningssystem. "Och, ja, jag är lite sparsam så jag vill helst undvika att säkra upp huvudsäkringen eller byta till bergvärme… " Det är verkligen inte att vara sparsam. Jag skulle så fort det bara gick bytt till värmepump, helst bergvärme, vilken betalar sig på 0-8 år, beroende på vilken
30 svar · 20,6k läst
T
toolman77: Det blev en sån här för 46:- ink moms direkt från Malmbergs http://www.malmbergs.com/m_item.aspx?item=2149300 [bild] Nu kan jag dra relät med en nexa brytare lokalt och på fjärr, med lokal termostat, med lokal brytare med indikatorlampa och kan se om relät är draget med den separata lampan. Tror jag täckt in alla alternativ nu. Men grejen med indikatorlampor gillar jag skarpt. Att t.ex
14 svar · 12,2k läst
·
A
AndersPH: Jag söker en lamphållare E10 gärna med sladd, färdigmonterad men det hittar jag inte. Enbart E14, E27 hos tex ClaesOhlson. Skall passa en deigne lampa från Designhouse, deras blocka lampa. Deras egen är så vek och plasten smular sönder kring hållaren för lampans fot. Tips emottages se bilagd bild [bild] .
0 svar · 2,9k läst
·
V
varmstro: [citat] Japp det var det som var svaret. Missade spänningsfallet tur och retur och räknade med 6V istället för 3V. Tack!
2 svar · 1,2k läst
H
Henrik Christenson: Ok, det låter som om jag kan nöja mig med IP 20 i så fall. Tack för input.
2 svar · 1,1k läst
H
heimlaga: Totala effekten per fas skall fördelas så jämt som möjligt hela tiden och inte enbart när allt går för fullt. Farsgubben som är pensionerad transformatorkonstruktör tycker väldigt illa om stora effekter på enfas vad de än är helt enkelt för att det blir en väldig snedbelastning i nätet beroende på om den stora belastningen är påknäppt eller avknäppt. Därför går väldigt
22 svar · 95,1k läst
E
elmont: Det kan även fungera med en https://www.storel.se/sto/rootCategory/Installationsmateriel-(11-15%2C-17%2C-18)/14---Rör-dosor-förskruvningar-brandskydd/Installationsrör-VP-Rör/Tillbehör/RÖRBÖJ-IBVS-20/p/1400722 Men då får du göra lite "åverkan" i takvinkeln för att få dit den samt kapa bort vinkeln på röret i väggen. En 20 mm ska gå att sätta utanpå ett 15,6 mm rör.
11 svar · 9,0k läst
·
F
fixarpelle: [citat] Tackar för svaret, jag trodde inte att man fick säkra upp högre än märkspänningen 6A.
3 svar · 3,4k läst
Pen
Pen: Nej, man kan möjligen få in en arm och en hylsnyckel i utrymmet. Inte ens en skruvdragare får plats därinne. Den stora fördelen med SELV i VP är väl att OM någon yttre givare råkar bli jordad ELLER hopkopplad med någon annan elektronik som är jordad SÅ minimerar man risken för att elektroniken slås ut OM VP får kortslutning mellan fas och jord (vilket inte alls är osannolikt för
6 svar · 6,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.