Hej min far köpte en vinch från usa som det står på att den ska fungera på 208/230v eller 110/120v men det är väll 230v amerikanskt el system eller? Sen går säkringen varje gång vi trycker på brytarn.

USA har 110V
Hur är den inkopplad ?? Bilder skulle underlätta!

Här är ritningarna jag fick med jag kopplade så som det står på 230v.
Klistermärke på motor med anvisningar för koppling av enfas låg och hög spänning samt ändring av rotationsriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kopplingsschema för motor på 230v och 110/120v med färgkodade ledningar.
Skapa konto

A
Lägg upp bilder på inkopplingen också så ska vi nog kunna hjälpa till

Posta bilder på kopplingsplinten, annars kan vi inte se om du har gjort rätt.

Problemet är att jag är inte på verkstan. Men den är in kopplad som bilden under 208/230v.

Redigerat:
230V i USA är mellan faserna där vi har 400V så fast det står L1 å L2 så är det nog "lamp kopling" som gäller här fas och nolla...

A där det står L2 kopplade jag in nollan

Tänk på att det är 60Hz i USA, förhållandet V/Hz blir fel. Har man otur kan man råka ut för magnetisk mättning när man kör en 60Hz motor på 50 Hz. Detta eftersom lindningen får magnetiseringsström under en längre tidsperiod än vad den konstruerats för.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vet inte brukar inte motorerna bli slöa bara när det är fel Hz? I vilket fall så löser säkringen efter en stund för någon anledning obs inte direkt.

Motorn är ju tänkt att kunna gå på 110 V enfas, eller 220 V tvåfas.
I Sverige har vi ju 230 V enfas, och 400 V tvåfas.

Det krävs en specialkoppling för att få detta att fungera.

AG A skrev:
Motorn är ju tänkt att kunna gå på 110 V enfas, eller 220 V tvåfas.
I Sverige har vi ju 230 V enfas, och 400 V tvåfas.

Det krävs en specialkoppling för att få detta att fungera.
Blanda inte in 400V här, motorn ska gå på 115V 60Hz eller 230V 50Hz efter omkoppling enligt manualen. Googla på 3000 ACI

Lägg gärna ut bilder på de scheman som finns i den lilla huven, gick inte att tyda PDF filen för manualen. Helt klart verkar den dimensionerad för att köras på 50 Hz så det är nog bara en fråga om att koppla rätt för att den ska funka.

fusion skrev:
Lägg gärna ut bilder på de scheman som finns i den lilla huven, gick inte att tyda PDF filen för manualen. Helt klart verkar den dimensionerad för att köras på 50 Hz så det är nog bara en fråga om att koppla rätt för att den ska funka.
Jag tycker ritningarna är lite luddiga. I alla fall kablarna som kommer ut från motorn skarvade jag ihop med en ölflex kabel. Där parterna 1 till 8 gick till respektive part i ritningen. dvs

1.Blå
2.vit
3.orange
4.gul
5.svart
8.röd

omkopplarns spak satte jag som på bilden och sen kopplade jag in andra änden på ölflexen i omkopplarn där L1 är fas och L2 är nollan part fyra kopplade jag ihop med nollan så som på bilden(matningen kommer i separat kabel.). 2 och 3 kopplade jag ihop på mitten bläcket. Och så vidare. När jag manuvrerar spaken så händer det inget och efter en stund så löser säkringen. Jag dubbel kollade allt. Så frågan är vad man gör som är fel eller om man har missat något.

Brytaren är inte symmetrisk! L1 och "1 Blue" måste vara på den sida som blir kortsluten oavsett om du kör "framåt" eller "bakåt". Det bör vara anslutningarna längst bort från spaken.
Mät! (och lägg upp bilder på din koppling)

Så här funkar brytaren internt:

Elektrisk brytares interna anslutningar med lägena REVERSE, OFF och FORWARD.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.