hsd
Har Du kollar så han använde 100 st. kanske det gick åt 93 st och övriga hamnade i elektrkerns ficka.... ;)

299kr på elbutik.se ;)

politby skrev:
Svar ja.

Och dosan var bara ett exempel. Vad sägs om Wago toppklämma 221-2 100st, 960 kr inkl moms, 400 kr hos eldirekt.se?

Vad kostar dessa i inköp?
Alltså tvåpolig Wago 221-412? Det låter helt omöjligt att göra av med 100 st sådana för 7 st ROT-dosor.

Bo.Siltberg skrev:
Alltså tvåpolig Wago 221-412? Det låter helt omöjligt att göra av med 100 st sådana för 7 st ROT-dosor.
Nu har de visserligen varit inne i en del befintliga dosor också men inte så många...

För att ge lite bättre bakgrund: det handlar om en köksrenovering där i princip alla förbrukare befinner sig på exakt samma platser som före renoveringen och elfirman är underentreprenör åt den byggfirma som utfört jobbet på upppdrag av Ikea.

Förutom standardjobbet byttes några downlights, några nya dito installerades och 3 högtalare fälldes in i väggarna. Till sist satte de igång att utan mitt medgivande rota i elcentralen under någon förevändning om att den efter 16 års perfekt funktion plötsligt inte dög...

Elfirman hävdar att de har arbetat i 103 (etthundratre) timmar med det här uppdraget :banghead::eek:

Jag roade mig med att för varje materialpost räkna ut hur mycket högre de fakturerade priserna är än hos nätbutikerna. Läs gärna den bifogade pdf-en :)

Notera att priset i kolumn C är byggföretagets utpris till oss. Vi har begärt att få elfirmans nettopriser men inte fått dem ännu.

Det är skönt att vara gift med en advokat. Ända tills det blir skilsmässa :cool:

• Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Snygg sammanställning

Eltejpen var ju billigare iaf...

Skämt åsido, det är det som visar hur uselt det är att basera sina priser på inköpskostnad.

camaro1969 skrev:
detta låter som ett väldigt bra upplägg. MEN

entreprenören har säkert flera leverantörer, och kanske olika avtal med dessa.

får han då ett sådant jobb kanske en möjlighet är att påtala för leverantören att nu vill jag flytta över rabatten till en årsbonus istället... så den blir omöjlig att spåra.

bara en tanke, vet inte om det praktiseras.
Ja, tanken föresvävade mig också.
Men jag såg ju på fakturorna att det var mycket småinköp från alla möjliga bygghandlare, från Derome till Hornbach och Jula. De hade nog inte så bra krediter någonstans.

Och mycket riktigt: Lite efter slutbesiktning och slutbetalning gick de i konken.
Elfirman fick t. ex. inte fullt betalt.
Trist, för byggarna gjorde ett utmärkt jobb.

Och ingenstans var det fakturering utan kontant-/kortbetalning.

niklasn skrev:
Eltejpen var ju billigare iaf...

Skämt åsido, det är det som visar hur uselt det är att basera sina priser på inköpskostnad.
Är det? Det är väl bara att lägga på 500% och fortsätta det djupa föraktet av kunderna? :(

När elfirman gjorde jobb åt mig så blev det mesta matetialet billigare än jag hade kunnat köpa på nätet. Ett par lite dyrare saker hade de inte bra rabatter på, så de tyckte de jag kunde köpa i stället (elmätare till värmepumpen t.ex.).

Vvs-arna som var här saltade både material och timmar något enormt. Men de var de enda som gjorde det och de enda som inte har fått fler uppdrag.

Det finns helt enkelt både seriösa och oseriösa hantverkare. De flesta verkar vilja göra bra jobb och inte skörta upp kunderna. Eller så har vi bara haft tur.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Snygg sammanställning
Saknar dock e-nummer på samtliga saker. Borde finnas både på fakturan och e-butiken.

Kom och tänka på det här när jag skulle beställa en sak för en vecka sedan.

Jag ringde till leverantören och frågad om pris, och deras rek.pris till kund var 1070:- ex moms.
Detta har jag sedan då 40% rabatt på.

Eftersom detta är en artikel vi normalt inte saluför så kollade jag med Ahlsell och Elektroskandia.
Ahlsells "listpris" var 1590:- ex moms. dvs 500:- mer än vad en normal leverantör har som hyllkantspris..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.