Hej, för ett antal år sedan gick jag en 3årig elutbildning för att efter 2 år hoppa av, några år senare fick jag för mig att återuppta den där utbildningen och det gjorde jag för att sedan börja på en liten elfirma där vi i stort sätt gjorde en och samma sak hela tiden, det vi gjorde vart jag bra på men hur som bestämde jag mig för att byta firma och dit jag kom fanns det en drös med riktigt duktiga och professionella elektriker. Skolan jag gick på har jag insätt idag att jag inte lärde mig ett jota ifrån och det lilla jag lärde mig är sedan länge bortblåst.
Nu flera år senare har jag byggt upp ett intresse för yrket (något jag inte hade tidigare) och läser och tar in så mycket jag bara kan men känner att jag är långt bakom de jag har som arbetskamrater, så nu till min fråga ,, kan någon ge tips på bra böcker där jag kan få ta igen förlorad kunskap, allt från grundläggande ellära till mer avancerat, jag vill att allt ska sitta i huvudet som om det vore det mest självklara som finns, vore tacksam om någon vet några bra böcker eller något annat som kan hjälpa mig
/Karl
Nu flera år senare har jag byggt upp ett intresse för yrket (något jag inte hade tidigare) och läser och tar in så mycket jag bara kan men känner att jag är långt bakom de jag har som arbetskamrater, så nu till min fråga ,, kan någon ge tips på bra böcker där jag kan få ta igen förlorad kunskap, allt från grundläggande ellära till mer avancerat, jag vill att allt ska sitta i huvudet som om det vore det mest självklara som finns, vore tacksam om någon vet några bra böcker eller något annat som kan hjälpa mig
/Karl
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Hos bokhandlarna på nätet finns kurslitteratur inom ellära mm. För mer avancerad teori finns flera böcker inom elkraft som t.ex Elkraftsystem 2 och Elkraft, båda från Liber. Om det är installation som är intressant så brukar elinstallation yrkesmannaskap rekommenderas. Till sist finns ju detta forum för specifika frågor.
Varför inte be din arbetsgivare om fortbildning på arbetstid? Det låter som att du är en kille man vill ha kvar och då kanske man kan tänka sig lite utbildningstid som du sedan kan komplettera med egna studier.
Jag har också börjat intressera mig för el på sistone. När jag tidigare studerade nätverk använde jag mig mycket av nätverkssimulatorn Packet Trace. Där kunde man installerara, konfigurera och felsöka. Nu tänker jag att det hade varit grymt med en liknande simulator för starkström. Men jag hittar bara för elektronik. Någon som har tips? Gärna gratis.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Vi har ju först och främst Eldim som kan simulera ledningar, hur man ska dimensionera ledararea, längd och säkring. Det kommer förhoppningsvis ut en skarp version inom kort.
Sedan har jag dammat av tre kretssimuleringar för grundläggande studier av växelström och trefassystemet.
Först ut en trefassimulator. Den går att köra genom att klickar på länken, om man har java på plats i webbläsaren, firefox eller chrome.
Några korta instruktioner:
Sedan ett exempel på fasförskjutning mellan spänning och ström.
Genom att klicka på strömbrytaren som kopplar bort kondensatorn för faskompensering kan man se att
Till sist ett exempel på glättad likriktare i samtliga tre faser.
Knäckfrågan här är, kan man överbelasta nollan?
God jul, allt är gratis utom svaret på sista frågan.
Sedan har jag dammat av tre kretssimuleringar för grundläggande studier av växelström och trefassystemet.
Först ut en trefassimulator. Den går att köra genom att klickar på länken, om man har java på plats i webbläsaren, firefox eller chrome.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några korta instruktioner:
- Håll musen över en graf för att se vilken komponent som den visar strömmen för. Omvänt kan man också hålla musen över en komponent.
- Värdet på de tre resistorerna kan ändras med dragreglagen till höger.
- Värdet på andra komponenter kan ändras genom högerklick → Edit.
- Det finns tre stycken strömbrytare i kretsen som kan manövreras genom att klicka på dem.
- Högerklick över graferna ger en meny där en del val kan göras över vad som visas, spänning eller ström etc.
- Observera att det siffervärde som visas till vänster i grafen är toppvärdet vid denna punkt, alltså längst till vänster. Så om man gör en förändring i simuleringen så måste man vänta tills kurvförändringen "nått fram till vänster kant" innan värdet uppdateras.
- Det går att fritt editera kretsen och spara den. Öva till exempel på att lägga till en strömbrytare så att en av faserna kan kopplas bort helt.
- Graferna visa strömmarna i faserna och neutralledaren.
- Med olika värden på resistorerna så går det ström i nollan. Om värdena är lika minskar strömmen i nollan, spelar ingen roll om resistansen är hög eller låg bara den är lika.
- Om man höjer resistansen till max för en fas och sänker till ett väldigt lågt värde för de två andra så kan man se att strömmen i neutralledaren ligger lite under den högsta strömmen i ena eller andra fasen, det blir alltså varken en addition eller utsläckning.
- Genom att koppla in en induktans kan man se att strömmarnas inbördes fasläge förändras. Om samtidigt kondensator i L3 kopplas in så sker mer eller mindre en addition av fasströmmarna i neutralledaren då strömmarna för dessa faser mer eller mindre överlappar varandra.
- Dioden ger en ganska ful strömkurva medan spänningen fortfarande är fin.
Sedan ett exempel på fasförskjutning mellan spänning och ström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genom att klicka på strömbrytaren som kopplar bort kondensatorn för faskompensering kan man se att
- strömmen I2 är densamma (1.6 A) som med kondensator,
- likaså Ur och Ux, vilket innebär att motorn är helt opåverkad,
- medan I1 har ökat till lika med I2, och
- att fasförskjutningen mellan spänning i ström har ökat i grafen för spänningskällan.
Till sist ett exempel på glättad likriktare i samtliga tre faser.
Knäckfrågan här är, kan man överbelasta nollan?
God jul, allt är gratis utom svaret på sista frågan.
Klicka här för att svara