Jag har en belastningsvakt som slår till och från så fort man använder exempelvis tvättmaskinen. Det känns inte helt normalt. Det har heller inte varit så här hela tiden, utan detta har börjat de senaste dagarna. Jag har inte kopplat in något som drar ström den sista tiden heller, så jag vet inte riktigt var jag ska börja felsöka.

Jag vet på tok för lite om sådana här saker för att formulera min fråga korrekt, men hur fungerar en belastningsvakt? Vad är poängen med den? Nån som har en susning om varför den börjar slå av och på sådär utan vidare?

På fasledningarna sitter där tre stycken strömtransformatorer som mäter strömmen. Går den över en inställd nivå kopplas stora förbrukare bort, detta för att huvudsäkringarna inte ska gå.
Med en effektvakt kan du ha en lägre huvudsäkringsstorlek och ändå installera stora effektförbrukare. Vakten ser till att de inte går igång samtidigt.

En belastningsvakt brukar man ha för att inte skjuta huvudsäkringarna när man t.ex. har elpanna, och pannan vill gå samtidigt som andra stora förbrukare. Den fungerar som så att den mäter strömmen man tar ut och om den närmar sig ett gränsvärde så kopplar den bort elpannan.

Tack för svar. Jag har ingen elpanna (annat än en varmvattenberedare). Det är direktverkande el i huset, men vi har bara ett par av elementen på (på låg temperatur) och värmer upp med luftvärmepump och vedkaminer i stället. Vi har inte gjort några justeringar av värmen eller liknande, och det har inte blivit kallare ute senaste veckan, snarare tvärtom! Så jag förstår inte riktigt varför den plötsligt börjar koppla till och från.

Vad är det som effektvakten slår från?

Det vet jag inte. Inget som jag direkt använder åtminstone, så kanske varmvattenberedaren eller golvvärme eller något sådant.

Men vad styrs av belastningsvakten då?

Som sagt, det vanliga är att du har en stor förbrukare, ofta en elpanna. Den styrs då av beslatningsvakten, som kopplar bort den, eller att pannan själv har bel. vakterna inkopplad i styrelektroniken så att den reglerar ned sin förbrukning "mjukt".

Men om du inte har ngn. stor förbrukare, vad stängs av av vakten?

Hur märker du att den kopplar på och av hela tiden?

En tanke: Är det en belastningsvakt du har, eller är det något annat som löser ut? Lägg upp en bild.

Här är vakten. Det står åtminstone "belastningsvakt" på den så jag misstänker att det är en sån. ;)
Apparat märkt "BELASTNINGSVAKT" på vägg med tre indikatorlampor; mittenlampan på, högra släckt, vänstra lyser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Det är mittenlampan som slår av och på. Högra lampan har aldrig lyst, som jag har sett. Vänstra lampan lyser alltid.

Vad det är kopplad till vet jag alltså inte. Jag har inte installerat den. Den satt här när jag flyttade in för ett halvår sen.
Jag börjar misstänka att den går till varmvattenberedare/vattenpump eller liknande men jag vet alltså inte.

Kanske kan "motionering" (vrid fram/tillbaka av inställningsrattarna) hjälp lite.
Annars kanske du får acceptera beteendet, då du inte tycks märka någon negativ påverkan på dina grejor.
Alt. se om du kan få assistans av en elektriker.

Om jag ser rätt är effektvakten inställd på 20 A mätarsäkring och 3 kW belastningsström (ca 4.5 A). Effektvakten har alltså plötsligt fått för sig att någon fas i huset drar mer än 15 A. Tvättmaskinen kan där stå för 10 A och resterande 5 A är ju då inte så svårt att komma upp i. Då detta börjat nyligen så titta runt lite vad för apparater ni har igång på varje fas och försök summera strömmen för att avgöra om effektvakten uppför sig korrekt. Det är ju intressant att veta vad effektvakten kopplar bort också. Har ni ingen som helst dokumentation?

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ingen dokumentation, men jag kan ju alltid ringa förra husägaren och fråga om han vet. Men som sagt: Vi märker inte av något egentligt problem. Jag ska nog ta hit en elektriker någon gång och få en översyn av elsystemet, för det verkar vara lite svajigt - har inte bytt så många glödlampor någon gång förut som jag har gjort sen jag flyttade hit. De ryker hela tiden.

Jag ber att få tacka för engagemanget och kloka svar. Jag har åtminstone lärt mig vad en belastningsvakt är bra för, och det är inte illa! ;)

Som Bo skriver så "ser" ju effektvakten den förbrukning den slår till/från som den del av den totala.
Därför måste man känna till både mätarsäkring och belastningsströmmen för att konfigurera rätt.
Sedan brukar det väl ofta ligga en tidsfördröjning som parameter för att undvika onödig självsvängning.

hsd
Glöm int att en vattenkokare kan dra 2 kW, en kaffebryggare 1kW..... många småsaker en kall vinterdag kan blåsa huvudsäkringar i kopplingsskåp där Du inte kan byta säkring själv så en effektvakt är mycket bra

Men om ni inte märker nått så är väl allt bra eller??

Om det "alltid" varit elradiatorer så är nog det mest sannolika att den styr en trefas radiatorgrupp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.