Vår gamla julgransslinga med vanliga ljus har lagt av efter att tjänat troget i 20 år. Inköpte idag en LED-ljusslinga som dock lyser lite för starkt för inomhus. Nu är frågan - kan man sätta en dimmer i vägguttaget för att dämpa den lite?

harry73
Tänkte koppla före transformatorn, skulle det funka?

Beskriv vad du har skaffat så är det lättare att ge vettigt svar på hur det kan göras.

harry73
GK100 skrev:
Beskriv vad du har skaffat så är det lättare att ge vettigt svar på hur det kan göras.
Funkar det inte med den jag länkade till tror du?

Jo det är inte omöjligt, men med den lilla effekten skulle jag bara koppla ett vanligt motstånd i serie på slingsidan som förkoppling. Dimmern kostar ju inte mycket att testa med, det verkar vara en mycket liten konventionell trafo till slingan så det blir lite av ett lotteri men dimmern går ju ha till något annat också.

Det har inte funkat med dimmern i vägguttaget. Det slocknar allihopa. Rekommendera motstånd för sladdmontering?

Du får nog löda dit motståndet, eller använda sockerbit eller dylikt.

Slingan ser ut att bestå av ett antal sektioner med seriekopplade LED-lampor som tillsammans ger ett framspänningsfall ganska nära 24 V. Troligen används den klen effekten på transformatorn som strömbegränsning. Eftersom det är lysdioder fungerar inte ohms lag här riktigt men jag skulle börja prova ett motstånd som ger några volts spänningsfall vid strömmen 2 W / 24 V = 80 mA, t.ex 47 ohm. Kjell tror jag har ett sortiment med motstånd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.