7 976 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Lagkrav på JFB för el ute?
Fördelen med att montera jfb i anläggningen är att det blir möjligt att t.ex. montera nya utomhusuttag utan bryta mot några säkerhetsregler. Annars blir det svårt att utöka/förändra anläggningen utan bryta mot regelverket.
I vissa fall kan man behöva en 300 mA jordfelsbrytare till värmepumpar.
Oavsett krav, bör merparten av anläggningen omfattas av en 30 mA jordfelsbrytare. Den skyddar inte enbart mot fel i den fasta installationen utan även mot farliga fel i förlängningssladdar och apparater som används utomhus eller i fuktiga rum. I båda dessa miljöer innebär ett elfel livsfara.
I vissa fall kan man behöva en 300 mA jordfelsbrytare till värmepumpar.
Oavsett krav, bör merparten av anläggningen omfattas av en 30 mA jordfelsbrytare. Den skyddar inte enbart mot fel i den fasta installationen utan även mot farliga fel i förlängningssladdar och apparater som används utomhus eller i fuktiga rum. I båda dessa miljöer innebär ett elfel livsfara.
Behöver 32A CEE utomhus täckas av JFB (vid nyinstallation)? Finns det några nackdelar med att göra det, tex att "stora" apparater gärna läcker och tjuvutlöser? Och räcker det med 4mm2 för 32 A, eller är det 6mm2 som gäller (ca <1 m, lösa kablar i elskåp).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det beror på var det sitter och vad det är avsett för.
För bostäder krävs en JFB endast om uttaget är avsett för flyttbara maskiner som används utomhus, avsett att mata en husvagn, båt eller tillfälliga installationer.
Att det saknas krav i övriga fall beror inte på att 32 A-uttag är ofarliga utan, vad jag förstår, på att man anser att grabbar som hanterar sådana strömmar har lite mer vett i skallen.
4 mm² är precis på gränsen...välj hellre 6 mm².
För bostäder krävs en JFB endast om uttaget är avsett för flyttbara maskiner som används utomhus, avsett att mata en husvagn, båt eller tillfälliga installationer.
Att det saknas krav i övriga fall beror inte på att 32 A-uttag är ofarliga utan, vad jag förstår, på att man anser att grabbar som hanterar sådana strömmar har lite mer vett i skallen.
4 mm² är precis på gränsen...välj hellre 6 mm².
En reflektion kring finansiering av JFB när du ändå har elektriker på plats är att mitt försäkringsbolag ger 10% rabatt på på årspremien år efter år. Gör ditt försäkringsbolag detsamma så kan du kanske räkna hem det utifrån din budget.
Sen är det nog så att JFB räddar fler liv än som är svårt att finna i statistiken. Ingen räknar statistik på hur många som inte skadats pga en JFB löst ut
Jag tillhör dem som vet att jag åtminstone ett antal gånger tålt (överlevt) närkontakt med nätspänning men det är svårt att förutse hur kroppen reagerar nästa gång. Fastnade även någon gång och "lossnade" när kroppen föll bakåt. Den firman jag jobbade på då hade inte riktigt ordning på säkerheten. Vissa saker vi gjorde skulle ha skyddstransformator emellan oss och nätet men vi upptäckte att det inte omfattade alla uttag,:wow: .. Nu hände detta flest gånger för 30 år. Senaste gången var för något år sedan men å andra sidan löste JFB ut så det var inte ett riktigt "fältprov" på min kropp.
Jag har full förståelse för att du behöver prioritera i din ekonomi. Mitt inlägg avser möjligheten till stödfinansiering via lägre försäkringspremie.
Sen är det nog så att JFB räddar fler liv än som är svårt att finna i statistiken. Ingen räknar statistik på hur många som inte skadats pga en JFB löst ut
Jag tillhör dem som vet att jag åtminstone ett antal gånger tålt (överlevt) närkontakt med nätspänning men det är svårt att förutse hur kroppen reagerar nästa gång. Fastnade även någon gång och "lossnade" när kroppen föll bakåt. Den firman jag jobbade på då hade inte riktigt ordning på säkerheten. Vissa saker vi gjorde skulle ha skyddstransformator emellan oss och nätet men vi upptäckte att det inte omfattade alla uttag,:wow: .. Nu hände detta flest gånger för 30 år. Senaste gången var för något år sedan men å andra sidan löste JFB ut så det var inte ett riktigt "fältprov" på min kropp.
Jag har full förståelse för att du behöver prioritera i din ekonomi. Mitt inlägg avser möjligheten till stödfinansiering via lägre försäkringspremie.
Vad ska du säkra 32 A handsken med? Om du ska använda 32 A automatsäkringar är det 10 mm² som gäller för att vara helt säker. I min bok är det max 25 A med 6 mm² (det är vanligt att säkra 32 A handske med 25 A).
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag är helt för att skaffa jfb, men om jag plockar hem en elektriker för att installera jfb går det loss på rätt mkt mer än en tusenlapp. Löst räknat:tommib skrev:Nu var ju inte frågan om det är en bra idé att skippa JFB men jag kan ändå inte motstå att svara på det.
Vad är vitsen med att avstå JFB? Den kostar under tusenlappen att installera och om det visar sig att det finns massa jordfel så att det blir dyrare var det nog dags att hitta dem ändå. Jag kan helt enkelt inte förstå motiveringen till att avstå JFB om man ändå gör något, något alls som kräver elektriker, med sin elanläggning.
Köpa, installera och jaga jordfel: 4h á 500
Inklusive minst ett återbesök när det visar sig att infravärme/tvättmaskin/you name it jordfelar sig.
2x servicebil á 350?
Själva jfb, 1200? (Absolut mer än tusen iaf om du (eller i alla fall när jag) köper den av elektrikern)
+moms på allt. Runt 5000 inklusive moms, installerat och klart.
Om man däremot ändå installerar jfb är väl marginalkostnaden för att täcka mer än pumpen knappa hälften av det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jo inte för att vara den men jag ser väl inte heller riktigt den kopplingen, så det kanske bara är en skröna-MH- skrev:
Om vi pratar om korta och fritt lagda ledningar som i ditt fall då räcker 6 mm² för 32 A, och då du i praktiken är begränsad till 25 A på dina mätarsäkringar så skulle även 4 mm² gå bra (med blir ju inte framtidssäkert). Tumregeln 10 mm² tar hänsyn till dolda ledningar med sämre kylning.
I så fall är det inte lämpligt med 25 A till uttaget. Dina huvudsäkringar kommer troligtvis lösa ut före uttaget om något går snett. Det kanske inte är hela världen och inte elsäkerhetsmässigt farligt men opraktiskt.-MH- skrev:
Det kan de nog göra även med både 16 och 20 A automatsäkring till trefasuttaget.Müssli skrev:
Häromdagen fixade jag en kortslutning som knäckte 20A huvudsäkring, medan 10A dvärgen inte löste. Diazed är ruskigt snabba vid stum kortslutning.
På detta ställe är det dessutom riktigt schysst låg förimpedans, vilket iofs troligen är ett krav för denna händelse.
Det blir lite konstig matematik. Vissa av dom fel som man hittar är direkt farliga men osynliga utan jfb. Det kan vara ihopkopplade grupp nollor och skyddsledare.Det kan vara fuljordat och skyddsjordar i gruppledningar som används som PEN ledare. Det sistnämnda gäller gamla 3 stift hańdskar där man skapar ett femledarsystem i han handsken( olagligt), spisar som behöver nolla när nolledaren saknas, vägguttag som monterats istället för ett 380-400 V elradiatorer o.s.v. Till detta kommer gamla värmeapparater med jordfel i värmeelementet.fiskbuggaren skrev:Jag är helt för att skaffa jfb, men om jag plockar hem en elektriker för att installera jfb går det loss på rätt mkt mer än en tusenlapp. Löst räknat:
Inklusive minst ett återbesök när det visar sig att infravärme/tvättmaskin/you name it jordfelar sig.
2x servicebil á 350?
Själva jfb, 1200? (Absolut mer än tusen iaf om du (eller i alla fall när jag) köper den av elektrikern)
.
Hmmm.... undrar varför den här flöt upp till ytan...fiskbuggaren skrev:Jag är helt för att skaffa jfb, men om jag plockar hem en elektriker för att installera jfb går det loss på rätt mkt mer än en tusenlapp. Löst räknat:
2x servicebil á 350?
Om man däremot ändå installerar jfb är väl marginalkostnaden för att täcka mer än pumpen knappa hälften av det.
Hursomhelst sa jag att det inte fanns någon anledning att skippa JFB när man ändå gör något annat som kräver elektriker. Kostnaden för JFB blir då vad apparaten kostar. En fyrpolig Hager CDA425R kostar 500 kr på elbutik.se. En kapsling att sätta den i ligger på ytterligare någon hundralapp. Lägg till lite RK6 så är vi hemma och på en kostnad klart under 1000 kr. Varför i hela fridens namn skulle jag låta elektrikern köpa den åt mig?
Felsökning ej inkluderat i priset, det är som sagt en separat post och det är bra att hitta felen ändå.
Klicka här för att svara