Hej kära forum;

Inför en förestående utökningar av min elanläggning med ytterligare en JFB så kikade jag in i min normcentral och såg att inkommande nolla är förgrenad genom att vara "sydd" från JFB till JFB med "FK6". (Jag skulle gissa att elmontören använt avmantlad N1XV 5G6 som "FK")

Är det en vettig metod att förgrena inkommande nolla? Eller bör man montera ytterligare en N-plint för detta ändamål?
(TN-C till TN-S sker i en separat låda efter mätaren, men innan centralen)

Sydd inkommande nolla mellan jordfelsbrytare i en normcentral, fråga om metoden är korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hittar inget i Hagers katalog om hur många FK/RK som deras hissklämmor är godkända för, någon som vet?

Och om man inte ska "sy vidare med FK", vilken N-plint rekommenderas? Jag har själv inte sett någon vettig N-plint för 4-5 st FK6/RK6 som passar i en Hager Gamma-plåtcentral. Tips?

Tack på förhand!

Det är inte fel med vare sig separat nollplint eller att sy mellan. Separat nollplint kan vara att föredra om du har någon/några grupper som ska ligga utanför jordfelsbrytaren. Det blir lite tydligare då.

Det händer ofta att jag lägger dubbla MK under samma klämma, både på jordfelsbrytaren och säkringarnas undersida när man ska komplettera med fler säkringar och 3-fasskenan är för kort och längre skenor inte finns i bilen.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
A
Hellre två ledare av samma typ (2xFK, 2xRK, 2xMK) än att man blandar ledare som kläms ihop olika mycket när klämman dras åt.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Tack allesammans! Låter vettigt!

MagHam skrev:
Jag ställde nästan samma fråga för ett tag sen
[länk]
Tack :) Jag måste ha varit blind, eftersom jag missat den tråden.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.