1 074 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
RPM fråga
Hej.
Om jag har en skiva på en motor som roterar 880 rpm. Diametern är 550mm på skivan.
Hur långt snurrar då transportbandet som drivs av skivan? Ligger dikt an på toppen.
Borde det inte vara omkretsen som är viktig ? Dvs. 0.55m diameter > cirka 1,73 m omkrets
Sen 880 x 1.73 = 1522 M RPM
Och då 25 M / S
Helt ohållbart
Någon som kan en färdig formel ?
Vilka mer aspekter behöver man etablera för att få en färdig uppställning?
Mvh/D
Om jag har en skiva på en motor som roterar 880 rpm. Diametern är 550mm på skivan.
Hur långt snurrar då transportbandet som drivs av skivan? Ligger dikt an på toppen.
Borde det inte vara omkretsen som är viktig ? Dvs. 0.55m diameter > cirka 1,73 m omkrets
Sen 880 x 1.73 = 1522 M RPM
Och då 25 M / S
Helt ohållbart
Någon som kan en färdig formel ?
Vilka mer aspekter behöver man etablera för att få en färdig uppställning?
Mvh/D
Det ser korrekt ut med uträkningen. Sen tror jag som elmont att drivskivan inte snurrar med 880 rpm. Antingen sitter det en växel eller så är motorns belastade hastighet lägre. Eller så har du ett väldigt snabbt transportband...
Är detta en skoluppgift?
Är detta en skoluppgift?
Ingen dålig fart! 90 knyck. Då får man balansera valsarna väl, annars lär hela konkarongen studsa iväg.
Det låter inte som en maskin, jag skulle stå i närheten av.
Jag har jobbat där vi hade en trumma som hade en pereferihastighet på upp till ca 200km/t ca 2m i dia. Men där fick man inte vistas i rummet när den kördes. Jag har även kört en centrifug på närmare 2 m. Om man fick obalans i den, så var man glad att man hade en fungerande slutmuskel.
Det låter inte som en maskin, jag skulle stå i närheten av.
Jag har jobbat där vi hade en trumma som hade en pereferihastighet på upp till ca 200km/t ca 2m i dia. Men där fick man inte vistas i rummet när den kördes. Jag har även kört en centrifug på närmare 2 m. Om man fick obalans i den, så var man glad att man hade en fungerande slutmuskel.
Tack för svaren hittills
Ingen skoluppgift överhuvudtaget. Men glömde ta lite data i mitt yrke igår på ett platsbesök, och försöker tänka logiskt. Testa räkna ut det. För att sedan verifiera det i verkligheten på måndag. Men ni vet kul veta hur saker faktiskt funkar.
Glömde totalt bort växeln. Doh. Och var inte 880 varv, utan 920 varv.
2/46 har jag som gear ratio på den.
Betyder det att jag har (2/46) x 920 varv = 40 varv per minut
Och 550 mm på drivskivan, ger 1.73 m i omkrets.
Dvs. 69,2 meter / minut = 1,15 meter / sekund
Tänker jag fel?
Ingen skoluppgift överhuvudtaget. Men glömde ta lite data i mitt yrke igår på ett platsbesök, och försöker tänka logiskt. Testa räkna ut det. För att sedan verifiera det i verkligheten på måndag. Men ni vet kul veta hur saker faktiskt funkar.
Glömde totalt bort växeln. Doh. Och var inte 880 varv, utan 920 varv.
2/46 har jag som gear ratio på den.
Betyder det att jag har (2/46) x 920 varv = 40 varv per minut
Och 550 mm på drivskivan, ger 1.73 m i omkrets.
Dvs. 69,2 meter / minut = 1,15 meter / sekund
Tänker jag fel?
Klicka här för att svara