2 020 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Märkligt elfel TV kontra badrumsbelysning. Hur felsöka?
TV Samsung (UE46ES7005UXXE) inköpt 2012
Badrums spegelskåp Svedberg 98429 med 2 st lysrör T5 8W och 2 st T5 13 W inköpt 2012.
Såvitt jag förstår med elektroniskt tändning
Sedan ca 6 mån tillbaks så stängs TV:n av varje gång belysningen i spegelskåpet tänds.
Jag har tagit bort lysrören i olika kombinationer utan positivt resultat.
Kan det uppstå spännings- eller frekvens spikar av något slag?
Har TV:n något skydd inbyggt som slår av TV:n?
Förslag på felsökning emotses med tacksamhet.
(Fjärrkontroller är provade genom att ta bort batterierna, felet kvarstår) :x
Badrums spegelskåp Svedberg 98429 med 2 st lysrör T5 8W och 2 st T5 13 W inköpt 2012.
Såvitt jag förstår med elektroniskt tändning
Sedan ca 6 mån tillbaks så stängs TV:n av varje gång belysningen i spegelskåpet tänds.
Jag har tagit bort lysrören i olika kombinationer utan positivt resultat.
Kan det uppstå spännings- eller frekvens spikar av något slag?
Har TV:n något skydd inbyggt som slår av TV:n?
Förslag på felsökning emotses med tacksamhet.
(Fjärrkontroller är provade genom att ta bort batterierna, felet kvarstår) :x
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Troligen skapas en transient av lysrören, som stör TVn. Att det börjar hända först nu är ju lite "lustigt".
En första test jag skulle göra är att vända kontakten till TVn. Om vi antar att störningen är ledningsbunden, så skulle det kunna vara så att du för 6 månader sedan tog ut kontakten och råkade sätta i den på andra hållet.
Nästa test jag skulle göra är att prova med en skarvkabel och ta el till TVn från en annan grupp (säkring), gärna från en annan fas också. Faserna ligger utlagda på var 3e säkring i centralen (om det är en modern med automatsäkringar). Så prova att mata TV från ett uttag som kommer från en säkring som inte ligger på en jämn multipel av tre från nuvarande matning.
Man kan tänka sig att ett avstörningsfilter i lysrörsarmaturen har blivit "gammalt", och släpper igenom mer störningar. Skulle kunna hjälpa att byta elektroniken i skåpet, men kanske billigare då att byta hela skåpet.
En första test jag skulle göra är att vända kontakten till TVn. Om vi antar att störningen är ledningsbunden, så skulle det kunna vara så att du för 6 månader sedan tog ut kontakten och råkade sätta i den på andra hållet.
Nästa test jag skulle göra är att prova med en skarvkabel och ta el till TVn från en annan grupp (säkring), gärna från en annan fas också. Faserna ligger utlagda på var 3e säkring i centralen (om det är en modern med automatsäkringar). Så prova att mata TV från ett uttag som kommer från en säkring som inte ligger på en jämn multipel av tre från nuvarande matning.
Man kan tänka sig att ett avstörningsfilter i lysrörsarmaturen har blivit "gammalt", och släpper igenom mer störningar. Skulle kunna hjälpa att byta elektroniken i skåpet, men kanske billigare då att byta hela skåpet.
Prova att sätta dit en sådan här på anslutningskabeln till TV,n , kostar bara 30 spänn så det kan vara värt att prova. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/kontakter/ferritblock-5-mm-p90355
Det verkar som hempularen slog huvudet på spiken (eller transienten
)
Jag bytte uttag och vände kontakten och "so far" har inte felet återkommit.
Får avvakta någon dag, annars fanns det ju lite alternativ att prova......
Tack för hjälpen
Jag bytte uttag och vände kontakten och "so far" har inte felet återkommit.
Får avvakta någon dag, annars fanns det ju lite alternativ att prova......
Tack för hjälpen
Klicka här för att svara