Jag ska installera nya uttag och har köpt ett gäng schneider exxact. Jag vet hur man kopplar men har aldrig använt dessa förut, någon som vet HUR man loss stålramen och kopplingsdelen från fronten så att man kan koppla och få in den i väggen?! Och någon som vet varför det inte är klor med?
Mycket tacksam för hjälp!
Mycket tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får spänna musklerna lite, den gröna ska INTE tas bort från ramen då kan man förstöra uttaget. Man måste ta till lite milt våld, det är jordblecken som ligger an lite för att det ska bli ordentlig kontakt.
Du ska bara ta av den vita delen från metalramen och den gröna grejen.
Om du greppar bakstycket (gröna) med ena handen framsidan (vita) med ena handen så kan du dra isär dom om du har låssat dom två skruvarna i uttagsbrunnarna framifrån!
Bra dra rakt ut.
Om du greppar bakstycket (gröna) med ena handen framsidan (vita) med ena handen så kan du dra isär dom om du har låssat dom två skruvarna i uttagsbrunnarna framifrån!
Bra dra rakt ut.
Tack för alla svar! Ska testa att ta i lite, när man inte använt en viss produkt kan det vara svårt att veta tex hur hårt man kan ta i utan att förstöra något. Eventuellt kasserar jag det som jag nu kanske förstört. Jag har installerat alla uttag i lägenheten och det har fungerat utmärkt i tre år så jag tror jag grejar detta fint bara jag kan dela på uttaget
En kontrollfråga. Sitter det jordade i lägenheten idag?
Man får aldrig montera jordade uttag istället för ojordade uttag utan att ansluta skyddsledare. Det. har tyvärr förekommit att jordade uttag blivet uppsatta för att det är " inne" jordade vägguttag.
Man får aldrig montera jordade uttag istället för ojordade uttag utan att ansluta skyddsledare. Det. har tyvärr förekommit att jordade uttag blivet uppsatta för att det är " inne" jordade vägguttag.
Vi har bytt till Exxact i vårt hus från 58 där vissa uttag var från 62. Några av de Exxact uttag som monterades i delen från 62 har lossnat. När jag pratade med elektrikern om det sa han att det var för att de inte monterat klor. Så det gjorde de denna gång.
Vet inte om det beror på att de gamla apparatdosorn är lite mindre eller om uttagen helt enkelt sitter för dåligt utan klor. Oavsett så skulle jag montera klor direkt för att minska risken att dra ut uttagen.
Vet inte om det beror på att de gamla apparatdosorn är lite mindre eller om uttagen helt enkelt sitter för dåligt utan klor. Oavsett så skulle jag montera klor direkt för att minska risken att dra ut uttagen.
Klicka här för att svara
