4 203 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
El till köksfläkt?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
En frihängande köksfläkt över köksö, sitter en stickpropp på fläkten, vet inte om den är bra nog, så måste kanske byta till en med fläkten på taket i framtiden.
Taket går upp i nock så vill se till att jag inte behöver bryta upp taket senare.
Så om jag drar en slang i glesen i taket som går ner i kåpan runt imkanalen ner till fläktkåpan, så borde nuvarande fläkt klara sig, tänkte lägga en slang längs omkanalen i taket, som går att fiska upp om man tar loss nuvarande takhuv, och som går ner till fläktkåpan.
Eller behövs det en tredje för varvtalsstyrningen till framtida fläkt på taket?
Räcker det med 16 slang?
Taket går upp i nock så vill se till att jag inte behöver bryta upp taket senare.
Så om jag drar en slang i glesen i taket som går ner i kåpan runt imkanalen ner till fläktkåpan, så borde nuvarande fläkt klara sig, tänkte lägga en slang längs omkanalen i taket, som går att fiska upp om man tar loss nuvarande takhuv, och som går ner till fläktkåpan.
Eller behövs det en tredje för varvtalsstyrningen till framtida fläkt på taket?
Räcker det med 16 slang?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det var inte mycket som var begripligt där tyvärr
Ta det lite långsammare, gärna med en och annan skiss och modellbeteckning på fläkten.
Ta det lite långsammare, gärna med en och annan skiss och modellbeteckning på fläkten.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Som jag förstår det vill du göra en ny matning till fläkten du har idag och samtidigt lägga en matning upp till taket för att förbereda framtida anslutning av en takmonterad fläkt ?
Jag hade nog monterat en kopplingsdosa på lämpligt ställe vid takhuven och sedan antingen dragit 16mm vp-rör ner till fläktkåpan och beroende på om befintligt uttag är infällt eller utanpåliggande finns det ett par lösningar där. Sedan kan du efter behov dra det antal trådar som behövs till den nya fläkten.
Tänk på att dra rör/kabel utanpå ev. isolering runt imkanalen då den är brandklassad med tanke på ev. fett/fläktbrand.
Jag hade nog monterat en kopplingsdosa på lämpligt ställe vid takhuven och sedan antingen dragit 16mm vp-rör ner till fläktkåpan och beroende på om befintligt uttag är infällt eller utanpåliggande finns det ett par lösningar där. Sedan kan du efter behov dra det antal trådar som behövs till den nya fläkten.
Tänk på att dra rör/kabel utanpå ev. isolering runt imkanalen då den är brandklassad med tanke på ev. fett/fläktbrand.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Siemens LF97BB532
Fläkten som jag håller på att montera nu.
Den har inbyggd fläktmotor.
Om det visar sig att den suger för dåligt, är idén att byta ut den mot en som har en extern takmotor nån gång i framtiden, då vill jag ha tillräckligt med slangar på den framöver ganska oåtkomliga vinden
Fläkten som jag håller på att montera nu.
Den har inbyggd fläktmotor.
Om det visar sig att den suger för dåligt, är idén att byta ut den mot en som har en extern takmotor nån gång i framtiden, då vill jag ha tillräckligt med slangar på den framöver ganska oåtkomliga vinden
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden