P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Håller på och river en inbyggd garderob och råkade göra sönder ett VP rör som var inbyggt i garderobsväggen. Frågan är om det går att laga på ett riktigt sätt eller om allt måste dras om. Det är matningen från inkommande el på övervåningen som går ner till en annan gruppcentral på våningen under. 3 faser och nolla. 6 mm kablar. Skulle det var ok att sätta en inspekterbar kopplingsdosa på väggen och kapa röret och göra en skarv i dosan ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapa röret, sätt en skarvmuff, dra i nya trådar.
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Är det förbjudet att laga trådar med lödning och krympslang? Jag frågar bara av formella skäll. Själv skulle jag gått på Fotografens lösning.
Det är ju opraktiskt om inte annat. Du måste öppna upp så pass mycket att du har extra tråd nog för att löda bekvämt på båda sidor, och sedan knöla tillbaka den extra biten i röret igen...
Stigare och huvudledningar vill man inte ha skarvar på, onödig felkälla. Det är dessutom svårt att skarva en klippt ledare mitt på, man förlorar ett par centimeter vid skalning så man får skarva i en bit, två felkällor...
Vet inte om det är formellt förbjudet. Olämpligt, i vilket fall som helst. Ungefär som att åka motorcykel iförd endast kalsingar och hjälm.Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Nej, man måste veta vem som har gjort detta. Transoceanska sjökablar har lötts vid reparation utan problem, tillika högspända kraftkablar. Men man måste kunna det.SBH skrev:
Jag skulle inte använda det i husbruk men undrar bara om det finns regler emot.
Finns ingen regel mot lödning som förbindningsmetod inom området elinstallation som vi rör oss kring här på BH. Du kan använda den i stället för olika toppklämmor, plintar osv om du vill och kan, givetvis besvärligare och tidsödande men ok.
Däremot hindras fallet i tråden genom att dold, oåtkomlig skarvning är otillåten oavsett hur man utför den. Undantag tex för skarv av kablar i mark.
Däremot hindras fallet i tråden genom att dold, oåtkomlig skarvning är otillåten oavsett hur man utför den. Undantag tex för skarv av kablar i mark.