4 680 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Misstag elektriker, vem betalar?
Menar du att du efter att jobbet är slutfört får fakturan på det redan förhandlade "fasta priset".Shoulder skrev:
Sen efter det får ytterligare en faktura på 800:- för deras misstag?
Det är ju isf under all kritik och småsint? Fattas ju bara att dom tar ut fakturaavgift på den sista också!
Självklart ska den som orsakade skadan stå för kalaset oavsett.
Bestrid fakturan. MEN på ett vänligt sett. Du ska ju inte betala för deras fel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Det framgår dock inte av tråden varför elfirman trodde att det inte fanns någon kabel just där och varför de tyckte ägaren borde ta (en del av) kostnaden.
Vilken affärsidé! Först lämnar du en offert med fast pris och sen för tjäna lite extra pengar så gör du ett lagom arbetskrävande fel och låter kunden betala...
Jag skulle inte anlita ett sådant företag igen så...
Jag skulle inte anlita ett sådant företag igen så...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 259 inlägg
Nej, och som jag sade tidigare så kan man ju göra friskrivningar av typen "Det här kanske inte går", "vi får öppna titta och se" eller "Går det åt skogen så måste jag ta extra för det".Bo.Siltberg skrev:
Jmf. installera JFB. Det blir ju orimligt dyrt om elektrikern i ett fastpris måste ta höjd för alla möjliga och omöjliga jordfel som kan finnas i anläggningen, så bättre då att påpeka att det kan finnas och att felsökningen bäst tas på löpande räkning. Det kunden vill ha är ju inte en central med JFB installerad utan en central med JFB installerad där anläggningen fortfarande fungerar. Och det kravet kan kosta blod, svett och tårar. Så det är ju ett känt fall.
Så det finns ju olika fall. Men gäller det "borra av kabel/rör" så tycker jag att bevisbördan helt klart ligger på den som höll i borren!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Jo det har troligen mumlats någonting om villkor och förutsättningar här för inte ens en oseriös firma skulle försöka ta betalt för ett misstag som de vet är helt och hållet deras eget.
Jag hade ett ganska liknande ärende i jobbet som gick till vår företagsjurist för utredning.
Detta var vad juristen meddelade:
Hantverkaren skall alltid utföra ett yrkesmässigt arbete. Det spelar ingen roll om kunden har gjort något som lett till att förutsättningarna för hantverkaren inte varit vad hantverkaren trott från början.
Alltså: Kunden har ingen skyldighet att informera elektrikern ifall det kan finnas en ledning där elektrikern skall borra. Om elektrikern borrar sönder en ledning i tron om att det inte borde finnas en ledning just där så är elektrikern skyldig att åtgärda så att slutresultatet blir yrkesmässigt. (och vad som är yrkesmässigt för el-jobb är ganska solklart).
Och var det ett fastpris-jobb så kan inte elektrikern ta ut extra för reparationen.
I mitt fall på jobbet handlade det om att ledningarna inte var korrekt uppmärkta vilket ledde till en massa merjobb för vår entreprenör och vi fick ta kostnaden. Detta har lett till att vi alltid numera skriver i våra avtal med kunder att "kunden har skyldighet att säkerställa att alla befintliga ledningar är korrekt märkta". Så numera kan vi fakturera merkostnader ifall samma situation skulle uppstå igen
Detta var vad juristen meddelade:
Hantverkaren skall alltid utföra ett yrkesmässigt arbete. Det spelar ingen roll om kunden har gjort något som lett till att förutsättningarna för hantverkaren inte varit vad hantverkaren trott från början.
Alltså: Kunden har ingen skyldighet att informera elektrikern ifall det kan finnas en ledning där elektrikern skall borra. Om elektrikern borrar sönder en ledning i tron om att det inte borde finnas en ledning just där så är elektrikern skyldig att åtgärda så att slutresultatet blir yrkesmässigt. (och vad som är yrkesmässigt för el-jobb är ganska solklart).
Och var det ett fastpris-jobb så kan inte elektrikern ta ut extra för reparationen.
I mitt fall på jobbet handlade det om att ledningarna inte var korrekt uppmärkta vilket ledde till en massa merjobb för vår entreprenör och vi fick ta kostnaden. Detta har lett till att vi alltid numera skriver i våra avtal med kunder att "kunden har skyldighet att säkerställa att alla befintliga ledningar är korrekt märkta". Så numera kan vi fakturera merkostnader ifall samma situation skulle uppstå igen
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 259 inlägg
Njae, jag önskade att jag hade samma tro på mänskligheten. Men, kanske pga det jag arbetar med, så har jag inte det...Bo.Siltberg skrev:
Har man varit tillräckligt länge här på Bh så har man tyvärr tappat en del av tron på hantverkare i allmänhet och oseriösa i synnerhet. Jag tror tyvärr att bland oseriösa hantverkare är mer regel än undantag å göra fel. Och eftersom dessa lär inte ens bry sig om felet. Men skulle det bli problem så får naturligtvis beställaren betala. Nu brukar dessa hantverkare vara väldigt snabba på att fakturera så de tar säkert med eventuella fel när de fakturerarlars_stefan_axelsson skrev:
Klicka här för att svara