2 542 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
IP54+ lysrörsarmaturer i verkstaden.
Sida 1 av 2
Jag testade 2x28w T5 IP44 lysrörsarmatur ifrån Exaktor i verkstaden och blev besviken på dess dåliga sken.
Tänkte skrota T5 helt men det sägs ju att dom ska ge samma sken som T8 så antar att det kan varit dåliga reflektorer i armaturerna, inte rören i sig - eller för klen watt.
Så nu tittar jag på nya som är godkända för verkstäder. IP54 och högre och 2x49w T5.
Nokalux nämner att "Som tillbehör finns mycket effektiv reflektor för T5" vilket gjorde mig nyfiken.
Fråga 1: Är något fabrikat bättre än det andra?
Fråga 2: Vill man ha klarglas? Tänk er att ni kör in en bil i mitten, så ska jag ha 3 armaturer på vardera långsida som lyser ner mellan bilen och väggarna.
Fråga 3: Någon som testat att komplettera med "effektiv reflektor" och sett om det blir markant skillnad?
Tänkte skrota T5 helt men det sägs ju att dom ska ge samma sken som T8 så antar att det kan varit dåliga reflektorer i armaturerna, inte rören i sig - eller för klen watt.
Så nu tittar jag på nya som är godkända för verkstäder. IP54 och högre och 2x49w T5.
- StorEl har Exaktor, Nokalux, Zebra.
- Exaktor och Zebra verkar vara samma prylar.
- https://www.storel.se/sto/compare/d...80062,7223566,7251754&productCodePost=Compare
Nokalux nämner att "Som tillbehör finns mycket effektiv reflektor för T5" vilket gjorde mig nyfiken.
Fråga 1: Är något fabrikat bättre än det andra?
Fråga 2: Vill man ha klarglas? Tänk er att ni kör in en bil i mitten, så ska jag ha 3 armaturer på vardera långsida som lyser ner mellan bilen och väggarna.
Fråga 3: Någon som testat att komplettera med "effektiv reflektor" och sett om det blir markant skillnad?
Försäkringsbolaget rådet till det. Fick påpekanden när dom var här och kollade.
Verkstaden utsätts för smuts, damm, fukt och kan tänkas högtryckstvättas någon gång för att göra rent golvet.
Edit, jag sökte på zodiac nu och det var helt öppen armatur utan glas, försäkringsbolaget hade fått hjärtattack.
Verkstaden utsätts för smuts, damm, fukt och kan tänkas högtryckstvättas någon gång för att göra rent golvet.
Edit, jag sökte på zodiac nu och det var helt öppen armatur utan glas, försäkringsbolaget hade fått hjärtattack.
Redigerat:
Försäkringsbolaget? Nja kanske en besiktningsman via EN elektriskaNämnden. Finns många tomtar som besiktar anläggningar. Du behöver inte en IP54 armatur till en bilverkstad...
Damm på heta glödlampor i den miljön är knappast någon höjdare. Jag brukar oftast nöja mig med IP44 i vanliga garage, men eftersom man kan köpa IP 65 armaturer för ungefär samma peng så blir det även IP 65 där det inte skulle behövas.
Och dom är så pass billiga att man kan ta några "extra", och eftersom man oftast inte har belysningen tänd så väldigt många timmar per dygn är vanliga T8 lysrör nog den "vettigaste" ljusköllan.
Och dom är så pass billiga att man kan ta några "extra", och eftersom man oftast inte har belysningen tänd så väldigt många timmar per dygn är vanliga T8 lysrör nog den "vettigaste" ljusköllan.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/armaturer/inomhusbelysning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424063/
Tycker jag är mycket prisvärda. Säljs ibland på kampanj för 199 kr.
Tycker jag är mycket prisvärda. Säljs ibland på kampanj för 199 kr.
Precis min poäng med prisvärd. Kostar man sen på med LED-rör i den så har man rätt bra ljus för pengarna och kanske en acceptabel återbetalningstid.
MEN sätter du in ledrör så får du sämre lyse och det tar evigheter att tjäna in merkostnaden och skulle ledrören gå sönder (vilket händer ibland) tjänar du inget. Skillnaden på ljusutbyte per watt mellan lysrör och led är inte så stor.
Jag köpte dessa eller om det har funnits en föregångare och monterade dessa för ca: 7 år sedan. Nu har en armatur lagt av helt och hållet, två stycken har släckt ena lysröret (har totalt 8st i garaget). Under hela tiden har det varit ett enormt brum från armaturerna. Jag är sugen på att byta ut dessa till någonting som fungerar bättre, har någon ett förslag på en bra armatur? T5 eller T8 spelar ingen roll.Lillkorpen skrev: