4 253 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Skarva matning i dosa
Sida 1 av 2
Har tilläggsisolerat med 45 mm mellan träreglar. Därpå ligger 28 mm läkt och på det ska det sitta plyfa och gips. Dosorna sitter på kortlingar och elslangarna går mellan läkten, allt det är klart. En sak saknas.
Undercentralen ska flyttas och då måste matningen skarvas. Elektrikern var vag i hur det skulle göras, lite "Ja, man sätter en dosa någonstans och skarvar i den och drar en slang upp till säkringsskåpet."
Vad ska det vara för dosa? Hur stor måste den vara? Jag antar att det måste vara någon form av infälld dosa där matningen går in och sedan drar man en 20 mm slang till undercentralen.
Undercentralen ska flyttas och då måste matningen skarvas. Elektrikern var vag i hur det skulle göras, lite "Ja, man sätter en dosa någonstans och skarvar i den och drar en slang upp till säkringsskåpet."
Vad ska det vara för dosa? Hur stor måste den vara? Jag antar att det måste vara någon form av infälld dosa där matningen går in och sedan drar man en 20 mm slang till undercentralen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 037 inlägg
visste inte elektrikern det?
Jo, antagligen visste han det. Förslag på hur en sådan dosa ser ut så jag kan planera regelverket och bygga vidare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Det behövs lite mer information först. Hur ser nuvarande matning ut, utanpåliggande kabel eller infälld FK i rör, diameter på rör, area? Motsvarande frågor för önskat utförande av matningen till ny placering av central.
Matningen är en utanpåliggande kabel, 3 faser + gemensam jord/nolla, mätte kabelhöljet, var 16-17 mm. Matningen till undercentralen får väl bli en flexslang 20 mm.
Så du tänker gå med den nuvarande matningen utvändigt till en dosa för att sedan fortsätta infällt till centralen? Då låter 20 slang på tok för smal jag skulle föreslå i alla fall 25 mm.
Och då fungerar en vanlig utanpåliggande typ en A-box E 1438486
Och då fungerar en vanlig utanpåliggande typ en A-box E 1438486
5 st RK 6mm[SUP]2[/SUP] går att klämma in i 20mm... Jag har själv provat eftersom det fanns ett befintligt rör mellan våningarna när vi fick en UC på övervåningen. Det var i och för sig bara ca 2 meter och mer eller mindre spikrakt.
Nu blev det några missförstånd. Matningen kommer ligga i samma nivå som flexslangarna. Matningen kom upp genom golvet i ett hörn till en vägg och kommer dras mellan läkten till ett annat ställe, men matningskabeln är för kort för att räcka. Det bästa hade ju varit en kopplingdosa för dubbelgips, men jag anar en sådan dosa är för liten. Den nya centralen kommer inte vara infälld.
Enl rek ovan skulle alltså en sådan här dosa räcka:
https://www.ahlsell.se/10/el/instal...pplingsdosor/kopplingsdosor-standard/1438486/
Problemet här är att den är inte riktigt lämpar sig för inbyggnad då den saknar fläns som döljer hålkanterna i plyfan och gipset.
Enl rek ovan skulle alltså en sådan här dosa räcka:
https://www.ahlsell.se/10/el/instal...pplingsdosor/kopplingsdosor-standard/1438486/
Problemet här är att den är inte riktigt lämpar sig för inbyggnad då den saknar fläns som döljer hålkanterna i plyfan och gipset.
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Nej, jag vet inte vad elmont reagerade på om kabeltypen (jag är inte elektriker), men OM det är en kabel som tillverkaren inte specar för inbyggnad så får den inte byggas in, oavsett vilka åtgärder man gör med spikskydd osv.